Ang att tillgångar inte ger samma möjlighet att låna till konsumtion som inkomst så säger jag nja. Tillgång i form av fast egendom som är lågt belånad är rena sesam öppna dig. Dels finns en tillgång som kan stå som säkerhet för konsumtionslånet, dels så styrker lånet på nämnd tillgång att personen sköter och reglerar sina skulder.
När jag lånade till en (halv) bil så lät det ”oj vad du amorterar på ditt bolån - hur mycket ville du låna till bilen sa du?” Då lånade jag INTE med huset som säkerhet men det påverkade positivt.
Senare lånade jag 100’ med huset som säkerhet. Med ett vikariat det var tre månader kvar på. Helt utan problem. Jag hade inte fått låna en krona i blanco vid samma tidpunkt.
Jag hade historiskt stabil inkomst båda tillfällena och även bevis på att vikariatet skulle förlängas vid det andra tillfället.
Min bättre hälft saknar tillgång i form av bostad men har stora tillgångar i form av behållning på bankkonto. Saknar helt skulder både pågående och historiska. Banken kollade väldigt snett på honom när han skulle få lånelöfte för bostadsköp. Eftersom han inte hade några lån sen innan.
Så ironiskt nog bedömdes jag, med likvärdig inkomst, en egendom värd mindre än hans banktillgångar samt (välskötta) lån mer kreditvärdig.