Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?
Är du säker? Om du räknar med förskoleavgift/fritidsavgift, mat, kläder, hygien, boende, skjutsningar, fritidsaktiviteter, kanske minskad arbetstid, sjukdagar, semestrar, möbler, bilbarnstolar, ev. sjukhusbesök plus mediciner, julklappar, födelsedagspresenter m.m m.m...?
Japp
Förutom barnomsorgsavgift så har vi inte så värst mycket kostnader för våra barn. Vi bor i samma hus som vi byggde innan barnen kom, alltså vår boendekostnad har ökat ytterst lite. Vi förbrukar något mer el än då vi var själva.
Vi handlar mat inkl hygien för under 5000:- per månad. (oftast runt 1000:- i veckan) Jag planerar och storhandlar.
Äldsta barnet är den som har egen fritidsaktivitet med simning en gång i veckan. Utöver det så är vi ute mycket. Stallet tar en stor del samt de är med som co-drivers då vi kör offroad. Även detta är aktiviteter vi hade sedan tidigare, antar vi är lyckligt lottade som har barn som är tokiga i samma intressen som vi
.
Någon minskad arbetstid har vi inte, men det fungerar utmärkt för oss och vi arbetar ganska ofta i skift. Jag börjar kl. 02.45 och går av ca 06.00 för att sedan antingen gå på schemalagt på nästa jobb som kan vara när som mellan kl.07.00 till 22.00. eller jobba hemifrån med det tredje jobbet. Maken jobbar 07.00 -16.00 mån -fredag. Kan utan bekymmer ta ut komp med kort varsel.
Semester. -Vad är det? Vi är hemma mest hela tiden. Bor på landet och åker vi någonstans så är det över dagen till ex. havet eller något sommarland. Så den kostnaden är även den i princip densamma som tidigare -för då åkte vi ju lite mer. men med mark att bruka och många hästar att sköta så åker man inte iväg....
Kan inte annat än bocka och buga, för våra ungar är sällan sjuka och när det sker så brukar mer än en bli dålig. Ofta kan jag styra om i mitt schema och byta pass med någon. Ibland rycker mormor/morfar eller farmor/farfar in.. Tur att man bor granne med sina föräldrar.....
Möbler, bilbarnstolar m.m. Planerar sådana köp så gott det går och väntar in kampanjer. T.ex så brukar bilstolarna vara på kampanj så här års eftersom de byter årsmodell......(färg på tyg) Har hänt att jag köpt och lagt undan i flera månader innan den kommit till bruk pga barnets stl/vikt.
Födelsedagspresenter och julklappar är jag ganska duktig på att samla ihop under året. Har blivit så eftersom två av barnen fyller i augusti, en i september och en i december. Så även här försöker jag köpa när det är bra priser. Då slipper vi "stora smällar" i ekonomin de här månaderna.
*funderar* vi gjorde ett bilbyte då 4e barnet föddes, vi letade under några månader efter en viss bil vi ville ha. Tillfället kom och vi köpte. Sålde den gamla och kan konstatera att den var både gammal och sliten. Maken är ju fordonstekniker så kostnaderna för bilarnas väl och ve är ju av naturliga skäl väldigt låga. Så bilen fick kosta lite mer...
*s* sparar dock inte på presentpapper och återanvänder -det gör min gamla mormor
Hur som helst så tycker jag att det är oerhört sorgligt med föräldrar som "väljer" bort sina barn och bara ser dem som en ekonomisk belastning. Jag kan räkna på mina fingrar vad min biopappa bidragit med utöver påtvingat underhållsbidrag under mina första 18 år... Fick aldrig ens ett födelsedags eller julkort.
Gira
oups! Ser att mitt långa inlägg nästan är en moralkaka och superpräktiga bullmamman typ... -Vilket jag absolut inte är. Men planering brukar hjälpa upp ekonomin...