betalar hemma

K

kanelen

Ni som har ungdomar som fortfarande bor hemma och har jobb, vad betalar dom för sig hemma? Betalar dom över huvud taget? JAg vet att det vinns riktlinjer för detta, jag tror det är hos konsumentverket, är det någon som vet var man hittar dom? Som det ser ut så finns chansen att min 18-åring faktiskt har möjlighet att få jobb efter studenten. Jag tycker att det är självklart att hon ska betala en summa för sig hemma, då hennes lön kommer att röra sig i samma storleksordning som min.... Om inte annat för symboliken. Är man vuxen och har arbete är det dags att föäldrarna slutar försörja en.Men jag vill absolut inte att hon ska betala för mycket. Snarare vill jag lägga mig ganska lågt men när vi bestämmer hur det ska se ut är det ju bra att veta vad som är "normalt"

Sv: betalar hemma

Behöver ni föräldrar in pengarna så kan ni ju spara dom och ge tillbaka som startkapital när barnet senare flyttar hemifrån.

Faktiskt en riktigt lysande idé.:idea::bow:
Ska ta vara på den eftersom jag har en son i samma ålder.

När min son bodde hemma och tjänade egna pengar fick han betala 20% på nettolönen.

Vad gör man med slynglar som tjänar storkovan på nätpoker medan de bor hemma? Hur mycket ska mamma mat- och taxiinrättningen ha? :cool:

ber slyngeln att lära mamma hur man spelar nätpoker så att mamma blir upptagen med annat än att köra taxi och laga mat :D

Vad gör man med slynglar som tjänar storkovan på nätpoker medan de bor hemma? Hur mycket ska mamma mat- och taxiinrättningen ha? :cool:
Så mycket som det kostar mamma att vara mat- och taxiinrättning, samt lite för jobbet. :devil:

*KL*
Vi har kommit fram till att de schablonsiffror som förekommer (Konsumentverket, banker m.fl.) inte är några relevanta utgångspunkter, helt enkelt eftersom de är just schabloner och den enskilda familjens förutsättningar kan variera rätt stort kring den satta nivån. Det gör också att sådana siffror är totalt värdelösa att argumentera utifrån som förälder för "så har ju inte vi det, och jag äter ju inte mycket"... ;)
Vi har istället gjort så att vi har tittat på våra faktiska kostnader, och sonen ifråga får bära sin femtedel av både fasta och (relevanta) rörliga kostnader. (Vi är tre barn och två föräldrar i familjen vilket betyder att vi föräldrar, förstås, bär även de två yngre barnens tårtbitar.) Till fasta kostnader tycker vi det är självklart att räkna husets driftkostnad inklusive räntekostnader men exklusive amortering. Det tar inte särskilt lång stund att göra en verklighetsbaserad sammanställning av åtminstone 80-90% av de gemensamma kostnaderna.
I vårt fall har vi enats om en litet subventionerad nivå, där grabben betalar 2500/mån vilket är en dryg tusenlapp mindre än hans del av de faktiska kostnaderna för just vårt hushåll.

Faktiskt en riktigt lysande idé.:idea::bow:
Ska ta vara på den eftersom jag har en son i samma ålder.

Har alltid också tänkt att det känns som ett bra alternativ, men varför egentligen? Är det inte då bättre att låta barnet själv se värdet i att spara undan pengar?

Konsumentverkets rekommendationer verkar ju i det här läget helt sjuka, vem tvingar sitt barn att betala över 7000kr i månaden för att bo hemma?

Fast i exemplet är det väl räknat på att barnet "kostar" 3500-4000:- i månaden, den undre delen av tabellen är väl sånt som barnet betalar själv.

Har inga barn men kan ju tala om att jag började jobba heltid efter grundskolan, alltså när jag var 16 år. Då var det inget snack om saken, jag betalade för mig, något annat alternativ fanns inte.
Jag tycker man gör barnet en riktig björntjänst om de slipper betala något alls på en heltidslön, hur skall de då lära sig vad saker och ting kostar och hur ska det gå den dagen de flyttar hemifrån om de haft väldigt mycket pengar att leva för för att de sluppit betala? Nu minns jag inte vad jag betalade men förmodligen är det ju inte jämförbart ändå eftersom det är nästan 20 år sen.

Varför inte sätta er ner och tillsammans gå igenom hushållets utgifter såsom t.ex. telefon, hyra eller lån eller hur man nu bor, el, tv-avgift, försäkringar, telefon, mat o.s.v. och om barnet tjänar lika mycket så får h*n ta ungefär hälften av kostnaderna eller nåt sånt om lönerna är någorlunda jämnlika? Då ser ju ditt barn också vad det är som kostar och får en inblick i detta samtidigt och det kan ju vara väldigt värdefullt för framtiden.

När min son bodde hemma och tjänade egna pengar fick han betala 20% på nettolönen.

En sådan variant hade mina föräldrar när jag hade studieuppehåll, bodde hemma och åt vissa måltider hemma. Anledningen till att vi satte en procentsats i stället för ett fast belopp var att jag inte visste säkert hur det skulle se ut på jobbfronten, fick nämligen jobba genom Poolia så jag visste ju inte hur mycket jobb det skulle bli...

Eftersom jag i princip jobbade heltid hela tiden och kombinerade det med extrajobb på kvällarna (för att kunna spara och utifall att Pooliajobb skulle utebli) så betalade jag nästan 5000 i månaden för mitt boende och den mat jag åt hemma. Visst, mina föräldrar "tjänade" lite på det men samtidigt fick de ju omaket att ha mig hemma hela tiden, även om man älskar sina barn så är det ju ett litet omak när utflugna barn flyttar hem igen... lite diskussioner om hur länge det var ok att jag var uppe och stökade, om att jag kom hem efter att mamma och pappa lagt sig ibland etc. etc. var det ju!

*KL*
Vi ser det inte så mycket som ekonomisk uppfostran, som att göra rätt för sig helt enkelt. Visst, hade vi varit helt ekonomiskt oberoende så hade vi förstås inte äskat pengar av hemmaboende barn - men så lyckligt är det inte. :) Om tre vuxna personer i en familj har heltidsjobb och tjänar vettiga löner, så känns det inte ok att bara två av dem skall stå för alla hushållskostnader medan den tredje kan lägga varenda krona på resor, hobbys och festande.:grin:

Har en hemmaboende 21-åring mellan 2 jobb.....
Eftersom han saknar inkomst så får han hjälpa till hemma med diverse sysslor. Han är helt på det klara att när det blir förändring så ska han betala, även om jag personligen helst ser att han flyttar så snart han får jobb. Vill inte riskera att jag helt plötsligt sitter där med en 40-åring som inte vill flytta hemifrån. :rofl:

Svårt att veta när man inte vet vad hon kommer få för lön. När jag bodde hemma och fick lov att gå på soc för en kort period för länge sen så betalade jag 1500:-,på mina 3000:-. Förra sommaren när brorsan jobbade betalade han 2500:-,men då fick han ut ca 15.000:-/månaden.

Blir mer rättvist om man säger att man vill ha en viss procent,ca 20% som någon annan skrev här uppe är väll en bra summa.

Jag och min bror betalade 30% av nettolönen. Helt rimligt, det är klart mycket dyrare att bo själv...

Jag tycker man gör barnet en riktig björntjänst om de slipper betala något alls på en heltidslön, hur skall de då lära sig vad saker och ting kostar och hur ska det gå den dagen de flyttar hemifrån om de haft väldigt mycket pengar att leva för för att de sluppit betala? Nu minns jag inte vad jag betalade men förmodligen är det ju inte jämförbart ändå eftersom det är nästan 20 år sen.

Det går alldeles utmärkt för vissa barn att lära sig vad saker och ting kostar ändå :)

Allmänt:

Barn är som bekant olika och dessa trådar tenderar att bli rätt tjafsiga när föräldrar ska försvara just "sin" metod ..

Ja eller just denna tråd går ju faktiskt ut på att TS vill veta hur mycket hennes dotter ska betala hemma, här är ju beslutet redan taget så då kanske tråden blir tjafsfri :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 811
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar