Betala TV-avgift

ufot

Trådstartare
Jag har aldrig ägt en TV i hela mitt liv och således aldrig betalat TV-avgift. Visst ser jag sett på TV via nätet ibland, men ingenting jag som fattig student är beredd att betala över 2000 kr för.

Radiotjänst menar nu att även Internettuppkopling är att betrakta som tv-mottare i juridisk mening.

Jag måste med andra ord betala TV-avgift. Detta anser jag låta helt absurt. Jag har Internetuppkopling, hur ska Radiotjänst kunna kolla om jag ser på TV?Vad händer om jag inte betalar? Det står att det tillslut hamnar hos kronofogden och det hotet är jag rädd för, för dit vill jag för allt i världen inte hamna.

Arg är bara förordet vad jag är. 519 kr ska betalas senast 2/12. Hur tusan ska jag ha råd med detta som lever på 2800 kr i månaden inklusive hyra på 2400?

Sv: Betala TV-avgift

Har du ingen dator behöver du inte betala TV-licens. :idea:

Det är ju lika mycket upp till Radiotjänst att bevisa datorinnehav som TV-innehav.

Du kan ju inte hamna hos kronofogden om du inte får någon räkning från radiotjänst. Och det får du väl inte?

Jo, jag har fått en räkning från Radiotjänst som måste betalas 2/12.

Är det meningen att jag ska svälta fram till jul?

Imorgon kl.9.00 ringer jag till radiotjänst, de kan räkna med en redig utskällning.

Ja, jag har Internet, denna betalar jag för, den finns i min budget.

Jag anser att Rasdiotjänst har infört en till internetavgift.

Men ring bara och säg att du inte har någon dator, du har inte råd i och med deras avgift eller du är elallergiker eller så nämner du ingen anledning alls för de kommer antagligen misstänka att du ljuger oavsett. Men som sagt är det upp till dem att bevisa att du har en dator, att du betalar för en internetuppkoppling är inte bevis.

Det är en bra idé. Jag har helt enkelt ingen dator. Jag betalar Internetavgift eftersom min icke-existerande sambo använder den...

Eller så har jag en gammal dator, med Windows 98. Frågan är om så också är fallet... Jag kan i alla fall lotsas det.

Har din icke existerande sambo dator behöver nog hushållet betala TV-licens i alla fall. ;)

Sen vet jag inte i vilken utsträckning bredbandsbolag lämnar ut uppgifter som sina kunder till Radiotjänst men det är oavsett inget brott att betala internetavgift utan att ha en dator.

Det stämmer ju, men vänta min icke-existerande släkting har betalningsanmärkning vilket gör att jag har Internetuppkoplingen på mitt namn.

Man kan väl ha internet för att använda det till sin surfplatta eller telefon, och dessa är väl inte avgiftsbelagda ännu?...

Jo det är dem. Allt som kan kopplas upp mot internet räknas som TV-mottagare.

Mnjo.
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgift...vgiftsplikt-for-t-ex-datorer-och-surfplattor/

I juridisk mening är även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga. Det innebär att om du inte har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet är du skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst. Vi bedömer dock att det berör ytterst få hushåll och därför avstår vi att explicit efterfråga smarta mobiltelefoner i samtal med presumtiva kunder.

Senast ändrad:

Tack för detta.

Med andra ord. Jag har ingen dator. Jag har ett mobilt bredband jag använder till min smarta telefon. Med denna ser jag aldrig på TV eftersom kvalitén är för dålig.

Sedan att detta inte är sant skiter jag fullständigt i.

Tack för detta.

Med andra ord. Jag har ingen dator. Jag har ett mobilt bredband jag använder till min smarta telefon. Med denna ser jag aldrig på TV eftersom kvalitén är för dålig.

Sedan att detta inte är sant skiter jag fullständigt i.

Smarta telefoner är inräknade, om du kan se det eller ej är oväsentligt.
Du har möjlighet att se det och tyvärr det har du ju.

Okej. Jag säger med andra ord att jag varken har dator eller någon typ av telefon som har internetuppkopling.

Att jag har mobilt bredband är upp till mig. Jag använder den inte om de skulle fråga. Jag har elallergi.

Har du blivit kontaktad av radiotjänst nyligen? Att jag undrar är för att jag är lite nyfiken på hur de fått reda på ditt datorinnehav. De brukar ju ringa upp och fråga om man har TV. Om de inte kontaktat dig och därigenom på något sätt fått fram att du har dator/internet är det ju lätt att misstänka att internetleverantören skvallrar. Vad jag vet så skickar inte internetleverantörer kunduppgifter till Radiotjänst, men jag kan mycket väl ha fel.

Ifall de vet om ditt innehav så är nog det bästa tipset att betala räkningen. Sen väntar du några dagar och ringer upp Radiotjänst och meddelar att din dator tyvärr gått sönder och därför vill du avanmäla ditt 'TV-innehav'. Du får tillbaka pengarna för den outnyttjade tiden. Sen kan du ju säga att du tänker köpa en ny dator när du får råd och då kommer du givetvis att anmäla innehav igen.

Lycka till!

Sen får jag väl tillägga åt alla moralister som brukar dyka upp i sådana här trådar att jag anser att Radiotjänst betett sig riktigt illa som de har hanterat denna fråga. Lägga ut sina program fritt bara för att kunna kräva betalt av alla som har internet är inte riktigt renhårigt enligt mitt sätt att se det. De hade ju kunnat lägga in en funktion så att man var tvungen att logga in med användare och lösen. De som betalade licensen skulle sen fått konton så de kunde komma åt programmen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Down memory lane
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar