betala till stalltjej

L

lisa&stubin

hej, jag har en häst som ska stå på sommarbete i fyra veckor medans jag är på semester en tjej som är 16år skall ta hand om min häst de här fyra veckorna (känna igenom honom, smeta på insekts salva och kolla efter så/svullnader varje dag) det tar 15 min cyckel tur att komma till stallet. jag tänkte betala ca. 2000kronor för 4 veckor tycker ni det är för lite eller för mycket?? hjälp mig snälla!!

Sv: betala till stalltjej

Det är väl absolut lagom tycker jag.

Jag tycker det låter som hon får väldigt bra betalt. Om cykelturen tar 15 min till sommarhagen och sedan kanske hon tittar till hästen i en kvart och sedan ska hon åka tillbaka därifrån, 15 min igen. Det blir 45 min om dagen och betalar du då 2000:- så hamnar "timlönen" på ca 95:-. Tjejen blir säkert glad men jag skulle aldrig lägga ut så mycket pengar för det. Hon ska ju trots allt bara titta till så att hästen mår bra, jag antar att det är du som ordnat med sommarbetet?

Jag har alltid haft hästar gratis på sommarbete visserligen har jag då tittat till och skött om dom själv annars har jag bett någon annan att göra det (gratis då) och det har alltid funkat bra. Ser till så att det finns vatten, vistiterar hästen och så ev. smetar
eller sprayar vi på flugmedel. Det går ju hur fort som helst liksom..

Och många där jag bor som tar emot hästar på sommarbete tar 500:-/månaden ink. tillsyn och smörja på flugmedel. Så 2000:- för att hon enbart ska smörja på flugmedel och visitera låter som väldigt mycket pengar i mina öron.

Är inte en femhundring mer rimligt då? Då får hon ju 125:-/veckan alt. så kan hon väll få 20:-/dagen räknar man då på att hon ska kolla till hästen en månad så blir det ju 30 dagar om det är för Juni och då blir 20:-/dagen x 30 dgr = 600:-.

Mer rimliga summor i mina öron, men visst kan du tänka dig att slänga ut 2000:- på det :crazy: så är väll det upp till dig.. Men det är absolut Inte för Lite pengar..

Jag tycker nog att man faktiskt får ta med i beräkningen att ett visst ansvar läggs på den här tjejen vad det gäller hästens hälsa och skötsel och det bör också vara värt en del. 2 000:- är absolut inte för lite - låter kanske aningen mycket i mina öron också men som sagt, räkna med att ansvaret också är värt en del, inte enbart "jobbet"!

lisa&stubin skrev:
hej, jag har en häst som ska stå på sommarbete i fyra veckor medans jag är på semester en tjej som är 16år skall ta hand om min häst de här fyra veckorna (känna igenom honom, smeta på insekts salva och kolla efter så/svullnader varje dag) det tar 15 min cyckel tur att komma till stallet. jag tänkte betala ca. 2000kronor för 4 veckor tycker ni det är för lite eller för mycket?? hjälp mig snälla!!

Det beror väl på.. är det en JÄTTEduktig tjej, som du kan lita på till 110% och du vet att hon är ruskigt ansvarsfull och verkligen skulle göra ALLT för din häst så är 2000 lagom.

Men är det en valig stalltjejj som kan bak/fram på häst och vet att smeta på salva och kan cyckla så skulle 8-900 räcka gott å väl.

Men det är som sagt beroende på vad det är för person... (Betala iaf inte ut allt i förskott!)

Klart att ansvaret också är värt en del. Men tittar man till hästen och ska kolla till den varje dag i fyra veckorstid och då visitera + smeta på flugmedel så tycker jag automatiskt att man har det ansvaret också.

Har jag min häst på bete hos någon annan ser jag till att jag vet vem det är hos (känner ett antal personer) eller så ser jag till och få komma i kontakt med andra som haft sina hästar där tidigare så man får lite koll på vad det är för människa. Men som sagt här kostar det normaltsätt en femhundring i månaden för sommarbete, att hästen
får tillgång till en saltsten och självfallet frisk och fräscht vatten. Man står normaltsätt för sitt eget flugmedel men många gånger inkluderar insmörjning av häst. Och betet är då hos Mycket Hästvana personer som oftast har Egna hästar.

Men det beror säkert på vart man bor i landet också själv bor jag ju inte direkt 'centralt' :smirk:. Men för mig är 2000:-/mån tok mycket och så är det bara!
Men å andra sidan så får jag både boxplats med uppvärmd sadelkammare, spolspilta, anläggningsavgift med ridhus och ridbanor samt både grovfoder och kraftfoder inkluderat i de där 2000:-... Så det beror väll på vad man anser sig tycka är mycket pengar också. Jag skulle i alla fall inte vilja betala mer än vad jag gör nu men som sagt så bor jag inte vidare centralt utan på en mindre ort..

Ar det forsta gangen denna tjejen ska hjalpa dej? Om hon dessutom ar duktig, sa tycker jag att 2000:- ar ett helt ok pris att betala. Forst och framst sa kan det vara bra att "kopa" nasta gang du behover hjalp, betalar du bra denna gangen kommer hon att vara dar for dej nasta gang du behover hjalp, aven om det ar panik kort med tid.

Dessutom tycker jag att det ar lite snalt att ge henne mindre, hon ar ju trots allt bunden i dessa 4 veckor och kan inte aka nagonstans sjalv.
Om du ska ivag nagonstans kanske du kan betala henne mindre kontanter, men kopa hem in fin present.
Nar jag aker till Sverige brukar jag inte ge min stallhjalp nagra pengar, utan jag koper honom ett fint trans till sin hast, eller ett schabrak och andra saker. Det uppskattas mer an pengar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka