Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så sorglig utveckling tycker jag. Möjligheten till en balanserad och sund lunch för att orka en lång skoldag ska inte vara en klassfråga.https://www.aftonbladet.se/nyheter/...fvxmpo_rjx8dCKXTeit4Be0koW8varFIegZTShok9Ax2A
Skolgång i Sverige ska vara gratis, tycker helt klart det ska involvera gymnasiet då om än inte obligatoriskt så är det från arbetsgivares sida vid dom flesta tillfällen obligatoriskt vid nyanställning.
Tror absolut inte de får ha det så. På vår skola var det en frukt om dagen och det skulle alltid finnas frukt till de som glömt eller "glömt".Det är värre tycker jag med frukt som barnen ska ha med sig på låg- och mellanstadiet. Två om dagen. Säg att man har tre barn i det åldersspannet, då ska man alltså ha med sex frukter om dagen. Det blir en ansenlig summa på en månad.
Min son brukar be om att få ta med en extra frukt för att ge till någon av de klasskamrater som nästan aldrig har med någon frukt. Det är helt bedrövligt, snacka om att skapa utanförskap redan från start
Många kommuner föredrar ju också att lägga pengar på div idrottshallarMånga kommuner har dålig ekonomi och med sämre konjunktur på ingående kommer det sparas in på mycket framöver.
Tror absolut inte de får ha det så. På vår skola var det en frukt om dagen och det skulle alltid finnas frukt till de som glömt eller "glömt".
(nu i trean ska de inte längre ha frukt, men jag skickar med ändå)
Om de ens nämnt frukt utom på direkt fråga från förälder -är det ok om lille Sven får ta med en frukt. Så tycker jag han rimligen måste ha fel. (högre upp?)Jag har haft frågan uppe med rektor hur många gånger som helst, men hen hävdar att det är frivilligt och inget tvång. Så bedrövligt.
Var inga problem där jag gick, inget kort eller liknade som behöves för att komma in och äta. ingen hade koll på vem som betalat eller inte.Frågan är hur man ska hantera situationen rent praktiskt för de som inte har råd dvs ska de söka ersättning från socialen för detta?
Och kommer man vara så grym så man nekar hungriga tonåringar att komma in i matsalen om det inte betalas? Så utpekade de kommer att känna sig i såna fall.
När man har råd att betala internat för sina barn är kostnaden för skollunch kanske inte något att orda om. Det är när ungdomarna inte får lunch i "vanliga" skolor som jag reagerar.Jag bodde på internat och betalade givetvis för maten (som var enastående för övrigt! De grupper som hade heldag ute fick hembakta kanelbullar till eftermiddagsfika liksom. ) men är rätt säker på att även de lokala studenterna som inte bodde på plats betalade för lunch och frivilligt em fika. De kunde också köpa frukost.
Skolan låg dessutom så avsides att det inte fanns någon annanstans att köpa mat., men jag anar att de kunde tagit med egen. Såg aldrig någon som gjorde det.
Vi fick inackorderingsbidrag som betalade mitt internat. Det får nog de flesta (om inte alla?) hästen fick jag dock jobba för och betala själv förstås.När man har råd att betala internat för sina barn är kostnaden för skollunch kanske inte något att orda om. Det är när ungdomarna inte får lunch i "vanliga" skolor som jag reagerar.
Frågan är hur man ska hantera situationen rent praktiskt för de som inte har råd dvs ska de söka ersättning från socialen för detta?
Och kommer man vara så grym så man nekar hungriga tonåringar att komma in i matsalen om det inte betalas? Så utpekade de kommer att känna sig i såna fall.