Betala för praktik?

T

Tana

Jag har sökt en hel del praktikplatser nu och häpnas av detta!
Alla vill ha betalt av mig som praktikant, minst 3.000 kr.
För mig är praktik ett sett att arbeta av den kunskap man lär-
att på ett lättsamt sett få en inblick i hur det är att jobba i resp. yrke
irl. Jag kan tänka mig att man tar betalt om det är en långtidselev som kommer. Men det vill jag inte betitla mig. Jag tänker inte
betala för att mocka skit och bära hö. Ska det kosta att arbeta?
Och lägger man till lite klasspersektiv på detta så kan d bli ruggigt.
Jag har INTE råd att inte ha en inkomst och samtidigt betala för
ett jobb jag gör. Låter ju helt befängt! *arg*

Sv: Betala för praktik?

Då vet jag verkligen inte vad för typ av ställen du kontaktat:crazy:

Folk, bevisligen eftersom ställena har praktikanter regelbundet. :S

Gårdar som håller på med utbildning, som inte är ridskola.
Förstår inte. :(

Är det uttalat att det handlar om praktik eller faktiskt en utbildning?

Jag tycker att jag har varit tydlig med att det är just
en arbetspraktik jag vill ha. Har sett att man tillåmed
har med pris på praktik på sin hemsida.

Om det nu är en praktik och inte en utbildning så låter det ju helt knäppt att du ska betala för att göra skitgöra!!! :mad:
För oftast om det är en praktik på stall och man ska få lära sig massor och utvecklas, så blir det mycket stallskötsel. Hur mycket lär man sig av det?!
Det är så trist att stallen utnyttjar unga tjejer och låter dem arbeta gratis eller till dålig svart lön. Jag har märkt det själv då jag "arbetat" gratis eller till skitlön. Usch så ska det inte vara!

kl
helt skumt. fast jag har haft kompisar som har vart med om det där, fast då har det handlat om "stora stjärnor".
Men allvar, vem vill betala för att sköta om någons annans hästar, och på sin höjd få rida ngn enstaka gång?

det vanligaste är ju ändå att man arbetar gratis, för mat och husrum.

har en kompis som är rätt duktig, då hon hade en tränare som vill anställa henne, och för det skulle hon ENDAST få en boxplats betald, med foder och allt. hon hade fyra hästar :crazy: det är ju inte precis så att det är någon dans på rosor att hålla på med hästar.. man har ju inte precis ngn tid över till annat.

Frågat vad de använder pengarna till? Det kanske är för att de tecknar försäkring åt dig och en liten kostnad för mat ev. husrum?

Är det ett AR-stall? De brukar ha en tendens att vara bra på att gama åt sig pengar. Åk till Spanien och jobba i stället. Bättre arbetsvillkor, varmt, och du slipper mocka.

HeHe jo det har jag märkt, ville helst till ett AR-stall för å se vad dem håller på med.
Men dyrt, så dyrt, må jag säga.
sweet, hooka upp mig med ett stall i spanien, n Im on my way!

Frågat vad de använder pengarna till? Det kanske är för att de tecknar försäkring åt dig och en liten kostnad för mat ev. husrum?

Snackat med ett stall lite mer ingåeende. Det är för att det är
mer jobb för dem att "gå med" en praktikant under en kortare period.
Så det är för deras arbetstid-mat och husrum.

Nu har jag dock hittat några som är villiga att betala mig
omtalad summa för att ha mig där. Känns lite bättre.
Blir isf en längre period.

ja, jag har också vart inne på den banan.
det kan ju vara värt det, om det är mat och husrum du betalar för. men se då till så att det faktiskt är så att du lär dig ngt vettigt.

för jag tycker, har haft en del praktik, att de brukar bli överlyckliga så fort de får lite gratis arbetskraft.

Så är det. Jag har jobbat skiten ur mig i några år
utan lön. Som jag ska kräva ut i helgen. Ska se hur det går...

Herregud, betala för att praktisera :crazy:

Praktik är ju gratis arbetsplats för dem... Det lär ju inte direkt bli så att de går med dig hela dagarna varje dag och visar dig hur man gör saker, lär dig saker o.s.v. utan praktik är ju "learning by doing" - annars är det en utbildning och inte praktik!

Praktik tjänar ni ju båda på... de får lite arbetskraft och du får "öva" och får nya erfarenheter.

Är nog bara inom hästvärlden man skulle komma undan med att ta betalt av praktikanter....

Hmmm, om du inte betalar för mat, husrum, ev.försäkringar eller ersättning för ev. arbetsgivaravgift så tycker jag inte att någon ska gå med på att arbeta gratis. Visst man kanske får erfarenhet osv. men de slipper ju ändå skitgörat som att mocka, ta ut och in och fodra, borsta och tvätta leriga hästar (för det är ju som regel det man får göra tyvärr) och det betalar ju arbetsgivaren för om de måste ha in en anställd till att göra jobbet.
Och inte är det mycket mer jobb att ha en praktikant som har viss vana av hästar sedan tidigare. mocka kan tom min helt okunniga sambo göra...

Mat och husrum tycker jag det är okey att faktiskt ta betalt för, tänk om man fick hyran och maten betald utöver sin lön när man jobbar ;)

Antar att det är ett stort ställe dit många kommer och praktiserar? Jag jobbar inte alls med hästar men vi får ju in ny personal och sommarvikarier och det är faktiskt MYCKET mera jobb fast man kanske inte märker av det. Att de tar en summa för alla tycker jag är rätt, de vet inte om de får en praktikant som tar egna insiativ och kan "allt" eller en som knappt vet vad grimskaft är eller efter 4 veckor fortfarande inte kan se skillnad på havre och korn ;)

Sen finns det ju massor av andra ställen du kan söka till. När jag praktiserat har jag fått bo gratis men handlat all mat själv.

Är det ett AR-stall? De brukar ha en tendens att vara bra på att gama åt sig pengar.

Tänkte precis säga att det kan inte vara ett AR stall om de ska ha betalt för praktiken!! Vet bara om en som tar betalt och hon har slutat ta emot praktikanter och tar bara emot på ren utbildning.

Vem tusan har ni mer lyckats träffa på som tagit betalt för praktik. Jag kan inte komma på en enda... (nej nämn inga namn jag är bara förvånad)

Liknande trådar

Skola & Jobb Usch, jag måste skriva av mig. På anonymt nick också... Long story short så sade jag upp mig efter ett år på mitt första jobb efter...
Svar
12
· Visningar
1 453
Senast: _Elly_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Det ringde en tjej som frågade om praktik via arbetsförmedlingen. Jag blev lite paff, har inte tänkt på det direkt då mitt företag är...
Svar
7
· Visningar
1 874
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama