Betala för ett sjukintyg?

SweetPanther

Trådstartare
Är det ngn som har erfarenhet av att betala för ett sjukintyg? Jag har inte kunnat studera på mkt länge, och har tidigare fått ett intyg på varför studier inte fungerar i dagsläget (kostnadsfritt). Nu plötsligt får jag beskedet att det kostar 400 kr för att få ett, trots att frågan togs upp på ett uppföljningsbesök?

Är det någon som vet vad som gäller? Jag hittar inte mer än att intyg inte ingår i högkostnadsskyddet, men både jag och sambon har tidigare fått intyg i samband med läkarbesök? Vad är eran erfarenhet av detta?
 
Sv: Betala för ett sjukintyg?

Enda gången jag har hört att man ska betala för ett intyg är när läkaren inte håller med om att man "behöver det".
Annars ska det väl inte kosta nåt extra.
 
Sv: Betala för ett sjukintyg?

Ett vanligt sjukintyg för sjukskrivning brukar inte kosta om man är där på besök. Görs förlängning vid telefonsamtal får man där jag jobbar betala 100 kr.

Men alla intyg som inte är vanliga sjukintyg brukar man få betala för. Undantaget är intyg som t.ex. begärs av arbetsförmedlingen, för då fakturerar sjukvården AF istället.

Däremot vet jag läkare på många ställen som skriver ett intyg själv (inte dikterar så att det går via sekreterare) och inte meddelar någon om detta, för att vara snäll mot patienten. T.ex läkarintyg för att avboka resa vid sjukdom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra mig kort och försöka skriva så man förstår,för jag behöver information. Vet inte om man får skriva ut namnet på sitt...
Svar
9
· Visningar
3 007
H
  • Låst
Övr. Barn Har en fundering kring detta då min sambo fick gå till Länsrätten och kräva verkställighet av en dom från Tingsrätten där han har rätt...
Svar
6
· Visningar
1 666
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp