Betala för att ha värmebalja

Blandrastik

Trådstartare
Jag har köpt en värmebalja till vattnet, installerar själv, fixar skarvsladdar och rör att lägga kabeln i.
Vad tycker ni är rimligt att betala "för att få ha den" sas. Den är på 114Watt/24V och kommer att vara på hela tiden.
 
Jag har köpt en värmebalja till vattnet, installerar själv, fixar skarvsladdar och rör att lägga kabeln i.
Vad tycker ni är rimligt att betala "för att få ha den" sas. Den är på 114Watt/24V och kommer att vara på hela tiden.

Betala för strömmen som går åt.
Mvh
Pudlan
 
Enkelt, 3 kw pr dygn (omformaren anväder lite för egen räkning) räkna ut priset för strömmen pr dygn * antal dygn pr mnd så får du mer priset du skal betala extra på stallhyran
 
Enkelt, 3 kw pr dygn (omformaren anväder lite för egen räkning) räkna ut priset för strömmen pr dygn * antal dygn pr mnd så får du mer priset du skal betala extra på stallhyran
Hur vet man vad strömmen kostar? Jag bor ju inte där. Eller finns det nån schablon?
1:-/kw kan det var rimligt?
 
Hur vet man vad strömmen kostar? Jag bor ju inte där. Eller finns det nån schablon?

Utgå från din egen elräkning och näthyra räkning, det brukar stå specifierat pris pr kw på båda, alla övriga poster struntar du i då de är fasta och inte påverkas av förbrukningen.

Lågg i hop de två kw priserna *3 för dygnpriset och sedan * 30 för 30 dagars månad

ex:
27öre kw elpris + 23 kw öre näthyra = 50 öre kw * förbrukning 3 kw dygn = 1,50 * 30 dygn = 45 kr mnd + momsen
 
Jag har köpt en värmebalja till vattnet, installerar själv, fixar skarvsladdar och rör att lägga kabeln i.
Vad tycker ni är rimligt att betala "för att få ha den" sas. Den är på 114Watt/24V och kommer att vara på hela tiden.

Thermobar hade tidigare i alla fall en uträkning på hur mycket el deras tunnor drar. Det kanske kan vara värt att titta på? Det finns elmätare som man kan sätta i eluttaget men jag vet inte om det finns utomhusvarianter, det hade ju annars varit smidigt. Min erfarenhet är att det inte går åt särskilt mycket el till en tunna, mitt stall drar el för ungefär en hundring i månaden utslaget över året. Det som förbrukar el där är elaggregatet, belysningen och vattentunnan.
 
Fast det blir ju 540 kr + moms pr år om det står konstant inkopplat ...
Fast vem har det? Jag använder det max ett par månader om året, behövs ju inte när det inte är is. Sen antar jag att TS betalar hyra ändå och den kan ju inte vara så tajt uträknad att någon hundralapp spelar någon roll...

Fast det är bara min åsikt. ;)

Mvh hon som är tacksam över att stallägaren själv skaffade in två thermobars till hagarna trots att han aldrig haft häst där själv utan någon extra kostnad alls.
 
Energiskatten är också en rörlig kostnad och borde räknas med, 29,40 öre/kWh under 2015. Vill du ha exakt kostnad /kWh får du nog fråga stallägaren. Som schablonmässigt pris borde drygt 1 SEK/kWh fungera. Då inkluderas el, nät och energiskatt samt moms.
 
Jag betalade 100 kr i tillägg per månad när jag fick ha värmebalja.

Helt klart värt en slant att låta hästen ha vatten dygnet runt och undslippa dyra veterinärräkningar. Då var mina 4 månader värt det att ha en symbolisk summa i dyrare hyra.

Varför skulle stallägaren sponsra merkostnader? Om man tänker att det är snålt kanske man borde gå till sig själv först och fundera över om den där lilla summan verkligen är så farligt att lägga ut extra, speciellt dyrt är det inte för en själv däremot för stallägaren i slutändan, ffa om kanske fler vill ha.
 
Hur vet man vad strömmen kostar? Jag bor ju inte där. Eller finns det nån schablon?
1:-/kw kan det var rimligt?
Hittade det här på Energi & klimatrådgivningen och tycker att det stämmer ganska bra
Det genomsnittliga totalpriset på el som betalas av hushållskunder ligger på ca 1,5 kr/kWh (SCB, 2015).
1,50 tycker jag låter rimligt.
Jag tyckte det lät otroligt billigt när det börjades med uträkningar här, även om man väger in att folk bor i olika delar av landet. Jag tycker att det låter väääldigt billigt med 50 öre till en krona kwh i totalkostnad per kwh. Stämmer dåligt med vår totalkostnad efter skatter moms osv..
mvh
 
Ställägaren har inte krävt nånting, utan de hela är min egen idé. Däremot gillar inte hen när man fixar och styr runt i stallet. Så jag tänkte förekomma. Har kollat lite på el-priserna här och tänker lite som @Dandylinn och ger en hundring extra i månaden.
 
Jag har köpt en värmebalja till vattnet, installerar själv, fixar skarvsladdar och rör att lägga kabeln i.
Vad tycker ni är rimligt att betala "för att få ha den" sas. Den är på 114Watt/24V och kommer att vara på hela tiden.

Måste bara säga att jag som stallägare hade varit väldigt glad om mina hyresgäster tänkte som dig faktiskt kollade upp den extra kostnaden och tänker betala!:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 226
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 587
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 995
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 751
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp