betäckning

Hur gör man om man inte ser när hästen är brunstig då den ska föras till betäckning?
Som Görel säger!
Alternativt får man testa med hingsten. Man ställer stoet i en Box jämte en hingst och ser hur hon reagerar. Ett sto som inte är brunstigt piper,
surar och slår i väggen - ett sto som är brunstigt småpratar med hingsten och stället upp sig som om hon ska kissa och skvätter urin! Vissa ston kan även visa brunst för valacker, men en del låter sig inte luras! Är man van kan man se förändring i färgen och utseende i slidans slemhinna när stoet brunstar men det är inte helt lätt. OBS! Ska du testa med hingst ska det göras av ngn som van - en upphetsad hingst och ett brunstigt sto är inte ngt för amatörer att hantera!
 

Liknande trådar

Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 822
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp