Betäcka eller inte, hur ska jag göra?

Domino_s

Trådstartare
Jag har alltid drömt om att ha en avkomma efter mitt älskade sto. Nu är det så att vi ska till veterinären på onsdag och göra en utredning på henne. Beroende på vad det är och hur länge hon ska vila så har nu tankarna satt igång igen ang betäckning. Har hittat en jättefin hingst och har precis pratat med ägaren som verkar supertrevlig och ha väldigt vettig hästhållning och hon har plats för mitt sto redan from nästan måndag.

Mej stör det inget att betäcka så sent på året. Är inte intresserad av att visa som 3-åring eller liknande. Rider in mina som 3,5-4 åringar.

Men samtidigt är jag ju lite larvig, tänk om det inte går bra och jag förlorar mitt älskade sto.. Men samtidigt finns det ju risker med allt och nu är hon 12 år och jag vill inte vänta mycket längre om jag ska betäcka henne. Jag har tidigare sagt att om jag inte betäcker så köper jag istället en avkomma efter hennes pappa när jag känner att jag vill ha en ny (när mitt sto blir äldre) men nu finns han inte längre i livet = inga nya yngre avkommor..:( Därav har tankarna börjat snurra mycket igen.

Inom denna rasen finns det inte extremt mycket hingstar här i Sverige i den storlek jag vill ha (d-ponny/liten häst). Den enda i "rätt" storlek just nu är denna och jag föll för honom direkt. Så kanske är det dumt att inte passa på?

Mvh Domino_s
 
Sv: Betäcka eller inte, hur ska jag göra?

Om du nu har haft planer på att betäcka så är väl tillfället ypperligt!
Även om det inte är något allvarligt ( har läst din tråd på hästvård) så skadar aldrig en längre vila.

Ångrar själv att jag aldrig betäckte mitt sto, då jag för 14 dagar sen förlorade henne helt oväntat.

Så passa på är mitt råd, skit kan hända trots att dom inte är betäckta.

/B
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 363
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp