Betäckt sto i hage med vallack

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lejonelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 574

Lejonelle

Trådstartare
Mitt sto tog sig inte på första försöket trots att allt såg jättebra ut. Två veckor efter semineringen visade hon tecken på infektion så jag åkte in med henne till stationen och där konstaterades att hon inte var dräktig, att hon inte hade någon inflammation i livmodern men däremot verkade det lite kleggigt i slidan så hon fick antibiotika och seminerades igen på nya brunsten. Före semineringen gick hon på bete tillsammans med en väldigt lugn och snäll vallack som aldrig visat några tecken på intresse för stona. Nu törs jag inte släppa ut henne med vallack igen, tänk om de haft något roligt för sig på småtimmarna som ingen sett? Är jag överdrivet pjåskig nu? Planen var ju att hon skulle gått med samma flock men jag vill inte förlora fölet. Hur skulle ni göra?
mvh
Lejonelle

Sv: Betäckt sto i hage med vallack

Jag tycker nog du är överdrivet pjåskig!!!

Det är vi människor som till stor del "roar" oss efter mörkrets ankomst, djur gör det öppet, när andan faller på och tillfälle ges!!!

Tror jag ska bli mer som djuren :angel:

är hon inte brunstig så göre sig valacken sig inge besvär....är hon dräktig så tar hon ju inte emot honom ändå.....

En grundregel är att ston går i hage med ston.

Hingstar hålls utanför, dvs om man INTE vill ha ett föl efter den hingsten.

Valackers hålls utanför då deras resultatlösa betäckningar, lätt blir en källa till infektioner. Infektioner som ibland är obehandlingsbara och leder till livslång sterilitet.

Dräktiga ston kan ju gå med både hingstar och valacker utom något problem med oönskade betäckningar.

Något som ibland praktiseras med hingstar som har "sina" ston som fruar och åringshingstar som är avvanda och får en nog så bra uppfostran av dräktiga "surkärringar".

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle sära på dem i början. Det är nämligen inte altför ovanligt att ston som är dräktiga blir brunstiga igen ca tre veckor efter de släppt ägget (och blivit inseminerade/betäckta) fastän de är dräktiga. Min blev nämligen brunstig igen förra året och då trodde jag att det inte hade tagit sig men det visade sig att hon var dräktig ändå. Vet sa då att det händer då och då. Det är därför det är så viktigt att kolla om stot verkligen är dräktigt eller ej för betäcker man igen på den brunsten och hon är dräktig så "försvinner" det embryot (fostret?). Vissa ston kan tydligen tom vara lite brunstiga till och från under hela dräktigheten utan att de är någon fara.

Med vänlig hälsning

Tora

Har han aldrig visat intresse när hon brunstat är det nog ingen fara. Jag särade på stoet och valacken så länge hon var brunstig (då valacken betäckte) men de gick sedan tillsammans. Dock resorberade hon runt dygn 65 och jag undrar fortfarande om det hade att göra med att valacken hade henne att galoppera länge i full fart i hagen. ..det gjorde han tidigare också f ö.
Men med mera lugn och ro kanske hon haft kvar den blivande bäbben. Nu blev hon dräktig direkt igen så det var ju ingen fara.

Hon ska heller aldrig mer gå med betäckande valack. Jag har i efterhand förstått vilken tur vi hade som inte hade ett infekterat sto.

Svarar till alla: tack för era svar. Jag bestämde mig för att ta mitt sto från betet tillbaka på stall, efter stor vånda och efter att ha vägt alla för och emot på guldvåg. Hon får då gå med bara ston men inte i beteshage. Utsätts för mer smitta i och med att det är ett större stall där hästar reser då och då. Jag bedömde ändå att det var bäst att göra såhär trots att ingen någonsin sett vallacken göra något fuffens. Men någonstans kom infektionen ifrån som hon nu får pencillin mot. Lösningen är tillfällig, blir hon dräktig ska hon så småningom därifrån till ett mera lämpligt ställe men jag kände att jag inte kunde vänta på en bättre lösning utan var tvungen att ta ett beslut.
mvh
Lejonelle

Skulle under inga omständigheter ha valacker och ston tillsammans om stona inte var konstaterat dräktiga förstås.

Tack, då känner jag mig ännu mera säker på att jag fattat rätt beslut. Håll tummarna för att det tar sig nu.
mvh
Lejonelle

Jag måste ju ha konstiga valcker men ingen av dem har nånsin visat minsta intresse för stona (vi har två ston & två valacker), däremot slogs valackerna hela tiden då de var tillsammans. Så nu går den gamla valcken med det gamla stoet och den yngre valacken med åringsstoet. Funkar jättebra, de yngre leker & busar och har kul och de äldre tävlingshästarna äter och har det lugnt & skönt.

Enda valack jag haft som varit på stona var en shettis men han var kastrerad som 13-åring så han var ju lite extrem. Nu gick han med ett äldre mkt högre sto som var karlhatare så det var inga problem, om han ens tänkte tanken så fick han sig en spark så han flög flera meter. :angel:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 437
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 443
Senast: Digbil
·
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 309
Senast: Miaa
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –... 2
Svar
25
· Visningar
5 035
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka