Betäckt 13 maj-när föl?

Djurjouren

Trådstartare
När bär fölet födas om man via ultraljud konstaterat att den tagit sig på betäckningen gjord 13 Maj?

Sv: Betäckt 13 maj-när föl?

Räknar man 330 dygns dräktighet (som jag gör) bör beräknad fölning vara 8 april om jag inte räknat fel. /AFF

Jo, men det är ju långt ifrån alla ston som fölar på 330 dagar.
I England, Irland och flera andra länder räknar man 340 dagars dräktighet, och jag kan ju inte tänka mej att stona på Irland går längre än vad stona i Sverige gör. Det finns ju liksom ingen anledning.

Man ska inte ta de där dräktighetsdygnen på så fullt allvar.

Enligt min gamla tabell från bondepraktikan så ska man räkna med 335 dygn förutom på ardenner som bara ska ha 333 dygn, som riktvärden.

*KL*
Hn, det var precis så här oklok jag var innan jag fick det första enkla svaret, och sen kommer alla ni och gör mig lika förvirrad som jag vart från början , tack hörreni :D

Jag brukar räkna 11 månader efter den blivit betäckt o sen +-någon dag.

man kan ju bli lite förvirrad på alla olika svar. jag är lika undrande som du. i min bok står det mellan 335-345 dygn.........

47,1 vecka ;)

Jag tar fyra veckors semster för att kunna vaka nästa år om det blir dräktigt. Typ en och en halv innan beräknad och så resten efter.

Fast det är sällan man behöver vaka så mycket. Man ser ju vad som händer innan det är dags liksom.
Visst finns det historier om ston som inte fyllt juvret än som fölat helt oförhappandes, men oftast ser man ett par dagar i förväg att snart är det dags och då kan man börja kolla lite extra.

Visst är det roligt när de svar man får, gör en så mycket klokare!:D
Jag hade räknat på 13 April. Speciellt mina förstföderskor brukar vara mycket duktiga på att pricka in på 11 månader tämligen exakt.
Jag brukar alltid utgå från det, sedan kan det ju alltid variera.

Kan någon räkna ut när mitt sto med ska föla? :d Hon var på 17 dygn den 4:e Juni! :)

Jo men om man inte är egenföretagare så måste man ju planera semestern ganska så mycket i förväg.

Speciellt när man jobbar på ett ställe med ensambemanning.

Det går liksom inte att utebli för att ögonstenen ska föla.

Och sen är det hennes första så jag har ingen ANING om hur hon gör.

(Eller för den delen om hon är dräktig.)

Sista semineringen på ditt sto borde an infallit den 19 maj så då skulle jag räknat med nedsläpp 19april..

Första gången Svala var dräktig betäcktes hon 19 maj och fölade 9 maj...

Ja alltså det är ju bara riktvärden, varje sto är ju individuellt!

Fanns det inte någon tråd där alla skrev på vilket dygn deras sto fölade? Då borde man kunna räkna ut ett snitt från "verkligheten" (dvs buke :rofl: )

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 051
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 655
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 568
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka