Betäckningsskaderisk - hur litet sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
C

cissiny

Bara funderar lite, jag har ingen egen erfarenhet av det här. Finns det nån "tumregel" för skillnad i mankhöjd mellan sto och hingst, för att undvika betäckningsskador?

Som exempel - ta en hingst på drygt 160 cm. Väldigt lugn, även vid betäckning. Hur små ston bör man ta emot, för att undvika betäckningsskador? Erfaren hingsthållare.

Ett annat exempel - något mindre hingst, ca 156. Dock mer massiv i typen än ovanstående. Mer hingstig än ovanstående.

Höjden är väl inte enbart det man ska tänka på gissar jag? Hingst 1 är ju visserligen en bit högre men lättare i modellen.

Så, ni som kan, vad säger ni? :)

Mvh Cissi

PS. Ett litet tillägg - det handlar alltså om naturlig betäckning, inte fribetäckning. DS.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betäckningsskaderisk - hur litet sto?

Drygt 40 som tittat men ingen som skrivit... Inga hingsthållare vakna ikväll? :)

Mvh Cissi

Det beror även på hur hignsten är utrustad. Vår förra hingst på 1.34 var rejält mer utrustad, både på bredden och längden än vad hingsten på 1,28 samt hingsten på 1,55 är.

Sen beror det även på vilken teknik hingsten har när han bestiger stona samt hur skicklig hingsthållaren är.

Det beror även på hur hignsten är utrustad. Vår förra hingst på 1.34 var rejält mer utrustad, både på bredden och längden än vad hingsten på 1,28 samt hingsten på 1,55 är.

Sen beror det även på vilken teknik hingsten har när han bestiger stona samt hur skicklig hingsthållaren är.

Tack Welsh! Det belyser ju verkligen att man inte enbart ska se på hingstens mankhöjd...

Hur gjorde du med din 1.34 hingst, selekterade du stomaterialet till större ston? Eller ser du det så att de ston han betäckte kan om så är aktuellt även betäckas av din 1,55 hingst?

Har liksom aldrig tänkt på sånt här, borde kanske mäta på de båda aktuella hingstarna :eek: (Dom är ju supercoola och snälla så det skulle nog inte vara problem med det)

Jag tror att jag ska testa om jag kan pm:a eller maila dig, du har ju väldig erfarenhet :).

Känner mig en smula "Buketrött" nu och kommer nog inte att titta in på ett tag.

Tack igen för ditt inlägg! :)

Mvh Cissi

Till 1.34 hingsten tog vi enbar emot ston som han kunde fribetäcka och som var högre än 1,30. Detta för att stoet ska ha möjlighet att gå framåt under betäckningen, minskar risken för hingsten ska penetrera slidväggen. 1.55 hingsten får enbart ta emot D ponnier och uppåt för att i lugn o ro lära sig hur han ska göra. Han är stor och tung och nybörjare.

Tack welsh! :)

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Ramona
·
E
Avel Har fått tagit över ett litet korsnings sto, utdömd för ridbarhet, men ok enligt vet för avel. hon är endast 155. Nu tänker jag (ny...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: Dalatjej
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben