Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte dräktigt här, tredje brunsten nu. Ett femårigt sto utan konstigheter, hingst med bra dräktighet tidigare år, fina ägg och allt ser bra ut. Men inte dräktigt! Suck!
Vi gör ett sista försök med ny hingst. Hoppas verkligen att det tar sig, annars nytt försök nästa år men eventuellt med annat sto då, jag har ju ett gäng att välja på!Visst är det segt Min tog ju sig först men resorberade mellan 20-30 dygn och tog sig inte på omsemineringen. Får väl börja tidigt nästa år.
Vi är alla olika. Jag gillar att få föl tidigt , av flera anledningar. Jag gillar att de är ordentligt hanterade innan de släpps på stora sommarbeten,och det är skönt om stona är kollade på 40 dygn innan de släpps ut på betena. Det ger mindre jobb för mig, att slippa flytta hem dom flera ggr/säsong, alternativt ha dom hemmma för betäckningar den finaste betesperioden. Dessutom är det skönt att ha sina egna ston klara när betöckningsston börjar komma.Oj, det tycker jag är väldigt tidigt? Eller du kanske bor i Skåne. Här i Skaraborg är ju mars en riktig skitmånad o då skulle jag inte vilja ha ett föl.
Ang anpassning till utlandet så tycker jag istället hingsthållarna borde anpassa sig efter svenska förhållanden. Inget illa menat på dig nu @ancan utan det är ju bara min personliga åsikt men stoägarna är ju kunderna o i alla andra branscher får ju leverantören anpassa sig efter kunden.
Brukar ni göra någon mer koll efter de två första? 45-dygn för försäkringen har jag gjort men vet inte om jag borde göra nån mer.
Brukar ni göra någon mer koll efter de två första? 45-dygn för försäkringen har jag gjort men vet inte om jag borde göra nån mer.
Och @cirkusBrukar kolla runt 90 också, så även i år trots jag valde levande föl på ngn.
Och @cirkus
Jag har avgift för levande föl och pratade med min veterinär som sa att om jag vill göra ett till ul ”för skojs skull” (typ en bild att sätta på kylskåpet) är det bättre att göra det innan eller efter dygn 90 eftersom man inte ser så mycket just kring 90. Jag skulle kunna tänka mig ett extra för att lugna nerverna men vet inte om det är onödigt. Snart lär det väl synas tecken på om hon släppt det, men kanske inte riktigt än, när det är så tidigt..?
Jag gör kanske så också!Jag brukar kolla efter dygn 90, kanske mellan 92-95 ca. Tycker det känns skönt att ”veta” även om stoet kan resorbera/kasta efter det också utan att det märks särskilt tydligt.
Jag hörde om test man kan göra själv, men vet inte hur tillförlitligt det är..Gör nog en kik vid 90 också, fast jag har levande föl.
Bara för att veta att nått är kvar där inne..
Eller finns det andra metoder, som man kan använda utan att behöva besöka veterinär?