Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När det äntligen började ordna sig med hingstplanering och allt så kom nästa stora suck. Stoet såg ut att brunsta i fredags så jag hade kontakt med seminstationen för att planera till nästkommande brunst. Då man kan räkna med en ungefärlig tid på 21 dagar så är det en fredag hon kommer brunsta, kristi himmelsfärd är på torsdagen 10/5. Hon kommer alltså förmodligen brunsta vid helgerna under säsongen
De frågade om jag hade någon back up hingst helst ståendes i sverige men jag vill ju ha just den hingsten (som givetvis står utomlands)
Men äsch! Kan du få frusen sperma från honom kanske? Jag ska ju seminera mitt ena sto med fruset i år, känns himla skönt att inte behöva tänka på helgdagar och allt sånt där.
Annars kan det evt vara ett alternativ att spruta igång henne på lämpligt tidspunkt?
Jag var i kontakt med hingsthållaren som skulle kolla upp hur transporterna ser ut under helgdagar. Jag tror banne mig att jag kör på honom ändå och helt enkelt håller tummarna, stoet kan ju överraska och matcha in allt ändå. Tänk om man kunde ha sådan tur
Cadeau NoirVad var det för hingst?
Cadeau Noir
Ja det är Tyskland och icke att det fraktas på Kristi Himmelsfärdsdagen Men jag skrev till seminstationen (och även hingststationen) att jag kör på med hingsten och att det får bära eller brista. Går det inte vid kommande brunst så borde det åtminstone funka bättre vid nästaTyskland? Kan nog bli svårt men schysst att de kollar
Vore intressant att veta varför du vill använda honom till fler ston. Er fölis är ju fantastisk men vad anser du att han har förbättrat?Vår är seminerad och klar, men hon hade en ordentlig E. coli-infektion så att hoppas på dräktigt törs jag inte... Just nu är mitt största problem att jag vill betäcka allt med fyra ben och en livmoder med Donkey Boy, men det får vänta tills nästa år
Jepp har varit ganska många årÄr tisdag en röd dag i Sverige? 1a maj?
Vore intressant att veta varför du vill använda honom till fler ston. Er fölis är ju fantastisk men vad anser du att han har förbättrat?
Vårt sto har inte brunstat än ens
Brunstade i mars men inte nu inte..
Det ska tas ett baktprov först, men om det inte visar nåt (ser man det direkt?) kan man inseminera på den brunsten då?
Aha då är jag med!Vår vet tog bak. prov och beställde semin samma dag (efter överenskommelse med oss), och stoet seminerades sedan dagen efter då skicket kom. Provet togs på en fredag och svaret kom på söndagen. Vi har haft ston som tagit sig och burit fram friska föl trots infektion vid insemineringen, så vi seminerar i regel på samma brunst ändå. Skillnad hade varit om man t.ex. endast får tre skick på hingstens språngavgift totalt, eller om det handlade om frysdoser, då hade vi väntat.