Betäckningar 2015

Alfakrulls

Trådstartare
Ja men nu är de väl dags för en sådan här tråd. :)

Har ni börjat planera årens betäckningar? (Så klart ni har ;) )

Vilken/vilka hingst/hingstar ska ditt/dina ston till?
Varför just den hingsten?
Vad hoppas ni att ni ska få ut av avkomman?
Behålla eller sälja avkomman?

Berätta nu era planer för 2015.

Härlig lite mer avel

Vi har bokat en plats hos Teigur vom Kronshof.
Sen ska vi betäcka Oskars (även Alskaers mor - Pipers häst) med vår Joker från Änghaga .
Dád frá Arbae ska betäckas med Limbo från Änghaga
Sen vet vi inte än om vi löser licens för vår lilla 127 blupare efter Spuni fra Vesturkoti.
Om vi gör det går Freydis (Felix och mambos mor) och Skvisa (Jokers mor) troligen till honom.

Härlig lite mer avel

Sen ska vi betäcka Oskars (även Alskaers mor - Pipers häst) med vår Joker från Änghaga .
Sen vet vi inte än om vi löser licens för vår lilla 127 blupare efter Spuni fra Vesturkoti.
Om vi gör det går Freydis (Felix och mambos mor) och Skvisa (Jokers mor) troligen till honom.
Har ni Oskar kvar ännu? Inga ston till honom?
Visst betäckte han förra året?

Ja Oskar är kvar och i träning. Vi vänta två föl efter honom i år.
Och så har vi fina Iris från föra året. I år blir det de andra killar som få har lite avkommor.

Jag hoppas på att få låna mammas sto och betäcka med Kraftur eller Prins. Även sugen på Berserkur. ;) Får se hur det går med det!

Här blir det med största sannolikhet en till Samherji från Konga och en till Ardur frá Lundum. Tredje är inte bestämd än. Eventuellt blir det en fjärde också, i så fall den också till Samherji.

En blir min privata, den som ska till Ardur, är tanken. Förhoppningen är en fyrgångare med en jäkla tölt! :up: Min nya femgångs-/passhäst föds till sommaren, så. ;) Den ena som troligtvis ska betäckas med Sam är ett femårigt fyrgångssto med riktigt fina rörelser. Uppfödd på gården och planen är visning till våren, för att sen betäckas om det blir bra resultat. Den andra som eventuellt ska betäckas med Sam ska också visas till våren förhoppningsvis, och sen eventuellt säljas, då eventuellt dräktig. Den som inte är bestämd än är Sams mamma, tidigare fått föl här efter Jórik och i vår kommer ett efter Illingur, så får väl se vad det blir i sommar.

Den jag har hemma ska till Hergeir frá Thjotanda, den på island ska till Spuni frá Vesturkoti för att sedan importeras i höst om allt går som det ska.

Jag är ny på detta och ska betäcka mitt sto för första gången (hon har dock haft tre föl tidigare). Min plan är att betäcka henne med Kjarni vom Wallberg, jag kommer att behålla fölet själv och min ända farhåga är risken att avkomman blir för liten för mig?
Kan någon hjälp mig tolka detta? på Kjarnis worldfengur står det -2,4 i mkh (han är 135 i mkh) jag vet inte hur jag ska tolka den siffran? Hans avkommor har mellan -0,3 till -1,7.
Mitt sto är ca 140 i mkt och har -0,1 i mkh enligt worldfengur.

Jag är ny på detta och ska betäcka mitt sto för första gången (hon har dock haft tre föl tidigare). Min plan är att betäcka henne med Kjarni vom Wallberg, jag kommer att behålla fölet själv och min ända farhåga är risken att avkomman blir för liten för mig?
Kan någon hjälp mig tolka detta? på Kjarnis worldfengur står det -2,4 i mkh (han är 135 i mkh) jag vet inte hur jag ska tolka den siffran? Hans avkommor har mellan -0,3 till -1,7.
Mitt sto är ca 140 i mkt och har -0,1 i mkh enligt worldfengur.
Kjarni själv är väl rätt lite och iom att alla avkommor har minus på mankhöjd så lämnar han mindre är "standard" (så som jag förstår det).
Om din egen också är minus så hade jag nog valt en annan hingst, sen kan man aldrig vara säker såklart, kanske kommer en jättehäst ;)

Han själv är 135 och det tycker jag är rätt lagom storlek, vill helst inte välja en annan, är en smula kär i honom men vill förståss inte riskera att det blir en 130-häst som jag inte kan rida...

Härlig lite mer avel

Den Joker bebisen kommer bli spännande att se! Bär inte stoet på splash eller mins jag fel?

Jag har verkligen inga planer på betäckning eftersom jag kan absolut ingenting om avel :o
Men jag har en fråga till er som kan, hoppas det är okej.

Unga hingstar med hög blup får vad jag har förstått betäcka ett visst antal ston. Hur mycket kan man "lita på" stammen om man vill betäcka med en sådan hingst?
Är det alltid en mindre god idé, eller kan det bli bra det också, fast hingsten inte "visat något" ännu?

Alla hingstar få betäcka i Sverige. Blupen är ingen garanti. Jag titta både på stammen men vill även se att den unga hingsten kan röra sig bra.

Lite ändrade planer hos oss
Vi har lånat ett fint sto som ska till Teigur i stället.
Snekkja från Skeppargården - Teigur vom Kronshof
Astsael - Limbo från Änghaga
Dád - Limbo från Änghaga
Skvisa - Felix från Änghaga
Kleopatra - Felix från Änghaga
Freydis - Joker från Änghaga
Bylgja - Oskar från Änghaga

Så ser tanken ut just nu så få vi se hur det går både Limbo och Oskar är ju i träning.

vart betäcker Teigur? Hingsten jag tänkte mig betäcker inte i år så nu är jag på jakt efter en mjuk femgångare med bra exteriör, helst i södra sverige, men kan tänka mig att åka en bit också. Någon som har tips?

Han betäcker hos Teland i dk fram till mitten av Maj sen kommer han tillbaka till DK i Juli och är då hos Bo på Katulabo som ju ligger bara ca 30 min körning från Helsingör.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 015
Senast: cili
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 638
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 474
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Behöver hjälp av en Uppsala bo
  • Vad gör vi? Del CCIV