Betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sawwe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 792
S

sawwe

Hade tänkt betäcka mitt 10-åriga halvblodsto -08, har börjat kolla runt redan nu. Far: Bernstein Mor: Erbina e. Lester.
Har tänkt behålla fölet själv så tanken är att det ska bli en dressyrhäst.
Jag har såklart tittat på Briar, vilken man ej kan undgå.. men även andra hingstar som Don Fredrico, Rotspon, First Wish.
Finns det ngn duktig på avel i detta forum som kan ge mig lite råd.

:bow:

Sv: Betäckning

Va gillar du för hästar??
Vad är viktigast för dig?

Warsteiner
Har vi haft 2 hästar efter som har blivit bra!
Har kvar en 6-åring. Perfekt ridhäst! Snygg, bra steg,Pigg men lydig!

Richfield
Vill prova!

Bocelli
Vi har 2 unghästar efter han nu. Ett tredje föl på väg :rofl:
Bra temprament och bra steg.

Jag tycker det finns många fina yngre dressyrhingstar. Wilton, FIrst Wish, Tsarevitz, Channon mfl. Jag skulle faktiskt inte tagit Briar.

Åh, en helsyster till Mr Bean!

Hade jag haft ett dressyrsto som skulle betäckas skulle jag passat på att använda Don Primero medan han fortfarande finns.

Håller med dig, skäms;)

Han har ju visat att han förvärver sig väl även på de svenska stona, och jag inser/anser att när vi i landet har en sån förvärvare av världsklass ska han användas!

Vad spännande. Stammen är lik min (lite i alla fall hon är; Bernstein - magritte - Lester)

Jag ska nog hålla tyst, för jag förespråkar ju bara svenska hingstar på svenska ston. :angel:

Jag tycker det finns många fina yngre dressyrhingstar. Wilton, FIrst Wish, Tsarevitz, Channon mfl. Jag skulle faktiskt inte tagit Briar.

Håller med dig och vill nog tillägga att Briar är nog inte den hingst du skall lägga på ditt sto, kan bli tungt.

Åh, en helsyster till Mr Bean!

Hade jag haft ett dressyrsto som skulle betäckas skulle jag passat på att använda Don Primero medan han fortfarande finns.

På tal om erbse-stammen - nån mer än jag som hade missat ordvitsen i Mr Bean?;)

Håller med dig, skäms;)

Han har ju visat att han förvärver sig väl även på de svenska stona, och jag inser/anser att när vi i landet har en sån förvärvare av världsklass ska han användas!

Du tror inte det blir väl tungt, då?

DP ska absolut användas, men inte på alla ston urskiljningslöst, väl?

Jag minns inte Mr Bean som tung, men det är klart att hans syster kan vara det.

Och så tänkte jag att jag inte skulle föreslå svenska hingstar som vanligt;)

Till trådskaparen; titta på Hermes om du vill ha svenskstammat, honom tror jag mycket på!

:rofl: :rofl: :rofl:

skulle jag aldrig någonsin kopplat! Tyckte bara att det var synd att hästen blev omdöpt när han kommer från en familj med en så lång namntradition.

Jag minns inte Mr Bean som tung, men det är klart att hans syster kan vara det.

Och så tänkte jag att jag inte skulle föreslå svenska hingstar som vanligt;)

Till trådskaparen; titta på Hermes om du vill ha svenskstammat, honom tror jag mycket på!

Hermes skulle jag absolut kika på!

Mr Bean är väl inte jättetung, men Bernstein är ju inte jätteädel, och Lester hade lite pansarvagnstendenser, så då skulle jag nog vara noga med att hingsten har modern typ. Jag tänkte på A Dandy Man, som också har liiite grövre bakom, och inte blev den ultimata sportmodellen. (fast gångarter och ridbarhet är det ju inget fel på!)

Är det ngn som har koll på Don Primeros blup på typ ? Det jag har sett har inte varit särskilt tungt.

Men den hingst som har högst BLUP på typ har 130, så han ligger ju inte speciellt långt efter med 125 och sin 6:e plats.

Visserligen, men bra typ behöver ju inte betyda ultramodern. Jag tror att han typmässigt gör sig bäst med högställda ston. Sen är ju typ inte allt, såklart.

Liknande trådar

A
Avel Jag sökte runt lite här på alla forum om honom men hittade inget så då tänkte jag starta en liten tråd... Vad tänker alla ni stoägare... 2
Svar
23
· Visningar
5 798
Senast: Retzina
·
P
Avel Jag ska betäcka mitt sto för första gången. Har läst hingstkataloger och surfat på nätet för att hitta den perfekta hingsten. Det finns... 2
Svar
31
· Visningar
2 724
Senast: PansParis
·
Avel Har ett nordsvenskt sto på 9 år som jag blivit lite sugen att ta föl på. Var helt emot det till en början och hade inte någon som helst...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: Grålly
·
Avel Jag har ett 9-årigt nordsvensksto med ganska hett temperament när hon brunstar. Brunsten pågår ganska länge, och hon är allmänt sur hela... 2
Svar
27
· Visningar
1 905
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka