Betäcka eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Grålly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 905
Sv: Betäcka eller inte?

Niqita skrev:
Hehe...förresten...den där orten som står där under ditt alias...är det i den du bor? Det måste vara långt, långt upp??

Japp, i den bor jag! Den ÄR långt, långt, långt, upp.. 20 mil norr om Luleå. Luleå finns utsatt på kartan. Men inte min lilla by. Jag älskar att bo här, men det är väldigt svårt när man måste köra bil överallt, det blir dyrt. Men det är som ett paradis för häst och hundägare då vi har skogsvägar och stigar hur mycket som helst.. Man får rida överallt i byn, och vi tycker att det är mycket trafik ifall vi möter 5 bilar när vi rider i en timme. :) I byn bor det ca 130 pers, 85 hundar och 4 hästar. Alla känner alla, och det enda felet med det är, "Om du inte själv vet vad du håller på med. Så vet alltid alla andra det." Det betyder att alla lägger sig i varandras 'business'. Om du förstår vad jag menar ;)

Gisburne skrev:
Jag menade inget illa, tvärtom! På ditt inlägg lät det som att du ville betäcka enbart för att stoet beter sig jobbigt under brunsterna, och att hela grejen med att hitta ett släp och lastträna bara var pyton. Jag tror säkert att du är seriös nog att förstå att man inte bara sätter föl till världen på måfå, men jag menade att om det inte är värt det för dig, utan bara jobbigt, då ska du naturligtvis inte göra det. Jag har precis betäckt mitt sto, och det var 10 dagar av tandagnisslan. Först ingen brunst trots ett stort ägg, sedan slog hon mot hingsten 10.000 gånger, sprutade igång brunsten efter nästan en vecka, väntade in brunsten och så äntligen kunde hon betäckas. *pust* Det var så jag vill slita mitt hår ibland, när jag väntat i timtal på veterinären, när jag lett bort stoet till hingstens box för 8:e kvällen i rad och hon fortfarande bara slog mot honom... Men det var värt det. Skönt att höra att det är det för dig också! Lycka till med att hitta hingst och släp och allt! :)

Ok, det lät lite annorlunda på ditt inlägg också. Men när jag skriver, så tänker jag vad jag ska skriva, men så glömmer jag hälften :) I detta fall glömde jag skriva att det inte beror endast på att hon är 'krånglig' vid brunst, utan att vi funderat på det då det föds så få nordsvenskar numera, och eftersom hon är en så fin Nordsvensk, och vi har tiden, intresset, och kunskapen så är det ju lite synd att inte betäcka henne. Men jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra.. Jag vill ju att jag också ska känna att jag verkligen vill göra det, just nu är jag lite osäker.. Men jag ska fundera, fundera och åter fundera.. Ok, lycka till! Hoppas det går bra, håll mig underrättad (eller vad det nu heter).

Mia_R skrev:
Jag förstår att det kan vara svårt att hitta en transport där du bor. Det finns ingen möjlighet att sätta henne på en buss om nån travgubbe i närheten åker? Folk har ibland lite svårt att fatta avstånden när det kryllar av transporter på nästan varenda mack söderut, det är stor skillnad norrut. :smirk:

Jo, det är väldigt svårt.. Eftersom vi bor så långt från närmsta stad, eller ens närmsta samhälle. Här ikring är det ju bara byar, och vi kör ju redan bil precis överallt, vart vi än ska så måste vi köra bil. Här finns tyvärr inga travgubbar.. Det är nog väldigt svårt för alla att förstå hur svårt det är när man bor i en så liten by. Det är svårt, men jag skulle aldrig vilja bo någon annanstans heller. Det går ju alltid att fixa en transport, MEN det är väldigt svårt och väldigt dyrt. Jag säger inte att det inte är värt det ifall man betäcker henne, jag säger bara att det är inte lätt. :smirk: Men det går ju! Det är inget stort problem.

Gisburne skrev:
Tjaba! Nej, inte än. Betäcktes första gången 16:e och andra 18:e, ska ultraljuda första veckan i juli. Beror på när de övriga två stona som betäcktes förra veckan ska u-ljudas, men mellan den 3:e och 6:e misstänker jag att det blir av. Tidigare än så går nog inte på mitt sto, då syns det väl inte? Men flickan min var snäll och högbrunstade dagen EFTER andra betäckningen, när hingsten åkt hem! Så jag är inte så hoppfull längre, tror att hon är tom. Men lite hoppas man ju... Man VILL ju... :smirk:

Ja jusst ja!! Det inlägget läste jag och har letat och letat men inte hittat på det. Där du skriver om hingst som har åkt hem. Jadu...det är inte kul. Var själv utsatt för samma situation för två år sedan. Stoet mitt fick språng i början av brunsten men sen skulle hingsten iväg på tävling och vara borta i fyra dagar :confused: Tog hem damen förståss och hon brunstade nästan en hel vecka efter hemkomsten. Men om det endast var en dags brunst för ditt sto efter sista betäckningen tycker jag det kan finnas hopp :)

Grålly skrev:
Japp, i den bor jag! Den ÄR långt, långt, långt, upp.. 20 mil norr om Luleå. Luleå finns utsatt på kartan. Men inte min lilla by. Jag älskar att bo här, men det är väldigt svårt när man måste köra bil överallt, det blir dyrt. Men det är som ett paradis för häst och hundägare då vi har skogsvägar och stigar hur mycket som helst.. Man får rida överallt i byn, och vi tycker att det är mycket trafik ifall vi möter 5 bilar när vi rider i en timme. :) I byn bor det ca 130 pers, 85 hundar och 4 hästar. Alla känner alla, och det enda felet med det är, "Om du inte själv vet vad du håller på med. Så vet alltid alla andra det." Det betyder att alla lägger sig i varandras 'business'. Om du förstår vad jag menar ;)

Oj ja....då förstår jag ju situationen bättre. Har en kusin i Pajala och varje gång hon ska föda själv har hon fått åka 10-12 mil till närmsta lasarett i Gällivare. Det måste ju även då vara svårt att bara få ut en veterinär akut då man bor så? Ska tilläggas att kusinen min är född och uppvuxen i huvudstaden men valde att bosätta sig där oppe i Norr. Hon trivs verkligen hon också...med Torneälven rinnandes bredvid sig :)

Niqita skrev:
Oj ja....då förstår jag ju situationen bättre. Har en kusin i Pajala och varje gång hon ska föda själv har hon fått åka 10-12 mil till närmsta lasarett i Gällivare. Det måste ju även då vara svårt att bara få ut en veterinär akut då man bor så? Ska tilläggas att kusinen min är född och uppvuxen i huvudstaden men valde att bosätta sig där oppe i Norr. Hon trivs verkligen hon också...med Torneälven rinnandes bredvid sig :)

Ok, ja, både pajala och gällivare är ju en bit härifrån.. Jo det är svårt. Allt är ganska så svårt här uppe. Jag trivs också här, det är det bästa stället som finns. Jag går skola 2 mil härifrån, så det blir en del bussåkande fram och tillbaka. Ska gå gymnasiet i Pajala, vilket är 8 mil härifrån.. Jobbigt, men det går!

Grålly skrev:
Ok, ja, både pajala och gällivare är ju en bit härifrån.. Jo det är svårt. Allt är ganska så svårt här uppe. Jag trivs också här, det är det bästa stället som finns. Jag går skola 2 mil härifrån, så det blir en del bussåkande fram och tillbaka. Ska gå gymnasiet i Pajala, vilket är 8 mil härifrån.. Jobbigt, men det går!

Åtta mil är inte så farligt. Jag har arbetat sex år 12 mil från hemmet och pendlat varje dag. Det var trögt i början men man vänjer sig. Visste inte att Pajala har gymnasium :confused: Fast den orten växer väl mer och mer har jag för mig.

Annars då...har du tänkt nåt mer hur du vill och kan göra med ev betäckning?

Niqita skrev:
Åtta mil är inte så farligt. Jag har arbetat sex år 12 mil från hemmet och pendlat varje dag. Det var trögt i början men man vänjer sig. Visste inte att Pajala har gymnasium :confused: Fast den orten växer väl mer och mer har jag för mig.

Annars då...har du tänkt nåt mer hur du vill och kan göra med ev betäckning?

Som sagt, det är inte endast dit vi har långt. Det är ju överallt. Jag gnäller inte, eftersom jag själv väljer att bo här. Men ibland kan man bli så less, och önska att man bodde någon annanstans, där allt fanns nära en. Med betoning på "ibland". Jo, de har gymnasium. Har haft det länge! Ja, den gör väl kanske det.. Hatar Pajala, men jag tänker inte flytta hemifrån.. Och jag vill i alla fall gå Natur, så det spelar inte så stor roll, då jag endast behöver gå skola där, jag behöver ju inte vara där mer än så..

Jo, jag har funderat. Det får nog vänta ett tag, tror jag..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Vill bara höra vad ni tycker om att betäcka ett sto som inte är 100% friskt och chansen att föra det vidare till fölet? Sto, 10 år...
Svar
5
· Visningar
1 441
Senast: Efwa
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem... 2
Svar
30
· Visningar
6 035
Senast: Habina
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 608
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka