Betäckning utomlands med föl vid sidan

QuickStar

Trådstartare
Jag står inför ett litet dilemma och vill gärna höra hur ni skulle ha gjort.

Hingsten jag är intresserad av att betäcka med -08 står i Danmark - tack o lov på rätt sida - i närheten av Köpenhamn.
Jag bor i Jönköping vilket ger väl ett ungefärligt avstånd på sisådär 45mil.
Hur lämpligt är det att köra ett 2-3veckor gammalt föl ihop med sin mor så långt?

Den andra hingsten jag har tittat på står i Sverige men 40-45mil norrut (Uppsala) så avstånden är ju liksom lika.

Och nej - det går inte att ställa stoet på närmsta seminstation eftersom det är ENBART naturlig betäckning som gäller. :crazy:
Alternativet är i så fall att byta till en annan hingst som står närmre- men jag hittar ingen jag vill ha :( isf får jag låta henne gå tom o köra henne nästa vår men det känns inget kul.
Hade gärna väntat till bebis var några veckor gammal men det är svårt eftersom hon är beräknad att föla hyfsat sent.

Vad skulle ni gjort?

Sv: Betäckning utomlands med föl vid sidan

Låter stoet föla i Danmark om det är duktiga personer som har hingsten och att det bra stallmiljö för nyfödda föl.

Hmm det var ju också en idé, när är det då lämpligt att köra dit henne? man får väl inte köra dom längre sträckor de sista 3 månaderna eller hur är det?
Hon är beräknad att föla i slutet på maj..

Så vitt jag vet är hingsthållaren även en hyfsat stor uppfödare så det borde inte vara några problem.
Men jag vet inte om det är ok med hingsthållaren - får kolla upp detta!

De jag känner som skickar sina ston utomlands för betäckning, vilket rör sig om fullblod. Gör på det viset att stoet åker iväg ca en månad innan fölning, fölar hos "hingsten" går kvar där över hela sommaren på bete och åker hem på hösten. Eller så stannar stoet kvar hos hingsten ännu längre och fölar även nästa år där. Främst då om man vill använda samma hingst igen. Det första föle hämtas då hem lagom till att det ska i träning som ettåring. Vissa kommer nog egentligen aldrig hem heller utan går till tränare utomlands också.

Aha!

Jo det är ju fullblod det här rör sig om.
Hon kommer nog inte betäckas om med samma hingst igen utan detta är mer en engångs företelse. Så hon lär inte stå kvar så länge.

Jag tänkte mer typ ta hem henne o bebis efter att stoet är konst. dräktig på åtminstone 16dygn, helst efter 25 så man sett hjärta etc.
Har jättefint och bra bete hemma så jag kan inte riktigt motivera att ha henne kvar på stationen o betala lika mycket /dygn som jag betalar för mer än en vecka på mitt bete.
När morsan är konst. 16-25dygn är ju dessutom bebis rätt stor och det känns lite bättre att transportera den.

Annars är ju alternativet att låta henne gå tom i år och sen köra ner henne till Danmark i vår, på så sätt kan jag ju få ett föl född tidigare på året vilket ju är att föredra inom galoppsporten.
Men då fördröjs ju planerna ett år och jag vill ju NU :angel:

Tålamod? vad är det?? :rofl:

Ska kolla med hingsthållaren vad se säger om att få in ett utomstående sto inför fölning, priser etc.

Liknande trådar

Avel Jag har en märr som jag ska betäcka till våren. Mitt största dilemma, vilket också har avgörande betydelse för vilka hingstar jag kan...
Svar
8
· Visningar
1 844
Senast: CK
·
Avel Ja, som rubriken lyder, hur sjutton går man till väga med allt. Jag har läst boken "att bli med föl", men har ändå några frågor. Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Mitrolle
·
Avel Jag är lite "ahead of myself" o planerar redan inför nästa år! Hingsten jag är väldigt sugen på står ca 17mil härifrån på naturlig...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: QuickStar
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 258
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?