Betäckning/sto/hingst

2

2 isisar

Hej! jag undrar vad ni värderar högst vid val av hingst vid betäckning?
Söker ni enbart efter topphingst? lynne o temperament? färg? tävlings resultat? exteriör? osv
Ni som kan lite grann om betäckningar vad ska stoet ha för kvaliteer ?förutom att stoet ska vara friskt (såklart.)
Ska stoet bedömmas först eller det ok att betäcka ändå?
Hur vet man att ett sto kommer att bli en bra mamma?

Ja! ni vet alla dessa frågor snurrar i huvudet på mig skulle gärna vilja ha lite hjälp av er som kan lite om det här!

:bump:

Sv: Betäckning/sto/hingst

Är inte stoägare (än) men har naturligtvis funderat i banorna ändå.

Stoet - där skulle jag gärna ha en bedömning, eller ett utlåtande från en kunnig avlare eller tränare om vad de tycker är hennes starka/ svaga sidor (hästen *kan* ju vara bättre eller sämre ridmässigt än vad jag inser eller kan rida fram ...). Givetvis frisk, och jag skulle gärna ägt henne ett tag så jag själv hann bilda min uppfattning om henne. Man VET ju inte om stoet passar som mamma, men jag tror att optimala yttre förutsättningar (som vi ju kan påverka) har en ganska stor betydelse - alltså bra hage och flock för trygghet osv.

Hingsten - vill gärna att de förutom bedömning är tävlade; sporten ger ju också sin syn på poängen. Har du själv sett hästen vid fler tillfällen är det dessutom lättare att tycka något om den. Lynnet är grymt viktigt, och jag vill att hästen har *BRA* gångarter. Färg är för mig helt oviktigt, jag vill främst ha en bra ridhäst.

Exteriör är intressant både för sto och hingst. Kort rygg tycker jag är ett plus t ex, och inte för lång hals.

Blup och bedömning är ju bara två siffermått på hästen - det ena genom härstamning och den andra genom att hästen visats ca 15 minuter (exteriört, rid + öppna) för domare som då sätter sina poäng. Nog så viktiga för att hästen skall få betäcka de där minutrarna, men inte på något sätt ett facit. Därför tycker jag fler bedömningar och tävlingar är intressanta - blir hästen bättre, står sig poängen eller var det en fullträff en specifik dag för hästen som faktisk i sig själv åtminstone inte presterar mera?

Tillägg; har inte tagit upp frisk, men det är givet. Eksem vill man inte tillverka själv ...

Senast ändrad av en moderator:

! jag undrar vad ni värderar högst vid val av hingst vid betäckning?

För mig har lynne en väldigt stor betydelse, sen får man titta på stoets förutsättningar och vad som skulle kunna vara bättre. Fast någon garanti är det ju inte, men förhoppningsvis så blir det som man önskar. :D Bra rörelser är för mig också viktiga, men de behöver inte alls vara exeptionella utan bara så där lagom att det ser trevligt ut när hästen är i rörelse.

Man behöver inte bedöma ett sto för att kunna ta föl, en avelsbedömning är ju snarare en kvalitetsstämpel. Stoet behöver ju inte ha sämre kvalite bara för att den INTE är avelsbedömd, men är den det så finns detta ju i pränt.

Det är få ston som inte blir bra mammor, men om ett sto skulle uppvisa ett dåligt sådant anlag så skulle ivarje fall inte jag ta flera föl på den. :crazy:

Jo jag funderar ju som sagt att betäcka mitt sto nästa år, men som ni vet så är det ju många frågor som man funderar på, jag har fått lite klarhet iaf.

Jag kanske ska berätta lite om mitt sto så får vi se vad ni tycker!

Hon är ett fux sto med stjärn strax under 130cm, dansk född hon har haft ett föl i Danmark men jag vet inget om det fölet tyvär.

Hennes far är Stormur 1038 fra vindási
farfar-Sörli 653 fra saudárkróki
Mor Disa fra Hvam
morfar Ljúfur fra svignaskardi

Ja det var några ur stamtavlan iaf, hon är 7år med mycket vilja o hon vet verkligen vad hon vill, det är mycket fart under fötterna troligen 4 ggr.

Hon har inget eksem men har haft patella upphakning när hon var yngre vilket tycks ha växt bort.
(skulle gärna skicka med en bild men vet inte hur man gör :confused: )
Hon har tyvär haft det jobbigt tidigare i livet så ibörjan visade hon alla taggar utåt men hon börjar bli bättre, jag vill gärna att hon boar in sig lite mer innan man sätter föl på henne.
Jag tränar mycket ledarskap med henne o ska börja kursa med henne i höst så får jag se hur hon utvecklar sig fram över, jag skulle vilja ha en efterträdare till min gammel häst så det skulle vara lite roligt att kunna ta föl på henne.

Vad tror ni kan jag ens fundera på att ta föl på henne?

Tack till er som svarade!

Det tycker jag nog, jag som betäckte mitt sto o långt långt sedan fick veta lite om hur dessa hästar KAN vara. Vilket stämmer relativt bra. En ganska osäker häst som kräver tydligt o lugnt ledarskap. Eftersom hon fungerade bra hemma och sedan fick jag liksom "varningar" från första betäckningen - som jag inte alls förstod. (Ganska stökigt sto...)

Jag hade från början valt en häst med bra tölt och stabilt lynne, och det har gett en bra avkomma som inte har så väldigt mycket från mamman. Lite tittig, men väldigt nyfiken o stabil. Först ville jag ha en häst som visat upp sej på banorna, men nu söker jag mer en häst med bra tölt o lynne i första hand än hur mkt den synts på banorna.

Avlar man fram en egen häst, för eget bruk är det ens eget ansvar. Ska man istället sälja eller avla för aveln ska man vara mycker försiktig på vad man vill ha fram o stoet betyder mycket.

Jag sökte en hingst som skulle ge en bra familjehäst. Frisk, bra lynne, lättriden, bra exteriör och gångarter.
Jag ville gärna ha en fux men hade hingsten haft en annan färg hade det inte spelat någon roll. Jag valde en hingst med hög bedömning och BLUP och tävlingsmeriter.

Mitt sto är obedömt och skulle inte gå in i stambok ens med Johan Häggberg på ryggen. Hon har 95 i BLUP, inget att avla på enligt SIF, men jag tycker ändå jag gjorde rätt som valde att ta ett föl på henne. Hon är en ok mamma men är inte jätteintresserad av sina föl, hon verkar mest tycka föl är jobbiga så det blir inga fler föl för henne.

Till mammas sto som är högt bedömt och har hög BLUP men som är knepigare i lynne och gångarter väljer vi en lugn hingst och en lugn miljö. I år valde vi en hingst som är ganska olik hingsten som är far till hennes första avkomma. Ska bli intressant att se resultatet.

Jag provar o skicka en bild på henne hoppas det fungerar :crazy:

Hingsten:För mig var det lynne och att han är känd för att ge snälla avkommor med höga potential att bli familjehästar som avgjorde mitt val.
Då jag själv har ett 5 gångssto så spelade inte det någon roll att han var 4 gångare.
Stoet: Självklart bör de ju har bra lynne. Det har mitt sto, annars skulle jag aldrig betäcka henne. Eksemfri och bra gångarter. Ska bedöma henne så småningom.
// Cicci

Balderum skrev:
Avlar man fram en egen häst, för eget bruk är det ens eget ansvar. Ska man istället sälja eller avla för aveln ska man vara mycker försiktig på vad man vill ha fram o stoet betyder mycket.

Detta tycker jag dock är ett lite riskabelt resonemang - en häst lever ganska länge och att tro att man gör det för eget bruk känns för mig som en chansning. Ingen vet ju hur ens liv ser ut om 10-20 år.

Ja, så är det ju, man vet inget om sin egen eller andras framtid. Tankesättet är troligtvis allmänt i bruk...

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka