Betäckning för nybörjare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare litania
  • Startdatum Startdatum
L

litania

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Jag förstår ingenting av det där med betäckning. Jag har antagit att man bara betäcker en gång! Sedan har jag läst saker som att betäcka vid 30 dygn, andra brunsten lalala och jag förstår ingenting!
hur går det till, hur många gånger kan/ska man betäcka? Har det med säkerhet att göra hur många gånger man betäcker ett sto - alltså om hon blir dräkig eller går gall? Vad är fölbrunst, och går det/ska/ska man inte betäcka i samband med den?

Det kommer nog fler frågor men det här är de största jag har just nu =) Kan någon hjälpa mig?

:bow:

Sedan har jag läst saker som att betäcka vid 30 dygn

Med detta menas att man betäker om stoet efter en fölning på 30 dygnet.

Jag har antagit att man bara betäcker en gång

Tanken är att man skall försöka göra det, men alla ston släpper inte sitt ägg samtidigt. En del i början på brunsten och en del i slutet.

Parerar inte veterinären eller hingsthållaren in det på rätt tillfälle kan man få betäka/seminera fler ggr. Varannan dag, brukar det göras.

Vad är fölbrunst, och går det/ska/ska man inte betäcka i samband med den?

Detta är första brunsten efter en fölning. Oftast runt nio dygn efteråt. Kan variera från sto till sto. En del betäker på fölbrunsten, men själv tycker jag att det är bättre dom får vila och dra ihop sig efter förlossningen, så jag betäker på 30 dygnet.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 346
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar