Betäckande valacker

Q

qrumelur

Ni som har haft (eller har) betäckande valacker: kan inte ni berätta om era erfarenheter?

När kastrerades hästen?
Är det lika dant året runt?
Hur potent är hästen? Dvs. bara "rider" den eller gör den "hela grejen"? :o

Märker ni av nåt annat hingstigt beteende?

Sv: Betäckande valacker

8-åringen:
Kastrerad vid ca 1 års ålder "tidigast möjligt".
Träffade väl ston först när han var i 4-årsåldern, betäckte då helt komplett med kurtis innan och hela grejen inne :p
Förra året var väl första som han inte betäckte mer än någon enstaka gång.
Mest vår och sommar, när stona brunstar helt enkelt.
Inte hingstig i annan bemärkelse än att han har lite "hingstkaraktär" lite stolt utseende, showar gärna osv. Hingstar tycker att han har hingstkaraktär, blev nästan hans död vid ett tillfälle :(

5-åringen:
Kastrerad vid 2,5 år
Var NOLL intresserad av ston ända fram till sommaren när han var 3, var på sommarbete med ovanstående i blandflock, jag tror faktiskt den äldre lärde den yngre.
Vid 4 år och 5 år har han taggat ner lite, vallar gärna stona och vill hålla reda på dem. Annars ingen hingstkaraktär.
Fullständiga betäckningar även här, med kurtis som ovan.

Min fick undervisning i hur man skulle göra av stallets travarmadame vid betessläppet, innan dess hade han gått med 2 ston varav det ena var dödsförälskad i min, utan att ens blinka. Men han var ganska så "gapig" osv ett tag, går nu på naughty gelding och har blivit helt lugn, bryr sig inte ens när hans "flickvän" kommer in i stallet, innan var han helt uppspeedad.

Ska så småningom släppas in till damerna igen, för förutom den dagen han började klättra så är den perfekta gentlemannen.

Kastrerad som 1-1,5 år. Gått på lösdrift tills han fyllde 4 och flyttade ner till sverige.

Min kuse, 5 årig travarvalack, blev kastrerad som 4 åring, innan dess jordens lugnaste hingst, han kunde brumma på de andra och blåsa upp sig lite men absolut inga fler hingstfasoner än så. Han har gått själv i hagen ända tills sommaren som 4 åring då han släpptes ihop med ett sto, detta sto for han och betäckte lite (vet inte om de blev hela vägen, jag hade inte honom då), dessa två var som helan och halvan.

Släpptes ihop med mitt russto i vintras, hon blev blixtkär och tokbrunstig, han försökte sätta p' henne meen det gick ju inte så bra, sedan blev hon flyförbannad och sa ifrån rejält - han jagade henne och nu går dom knappt att sära på. Men han betäcker inte henne nu. De slutade med det när hon sa ifrån.

Våran Snöggur betäcker glatt varje brunst... Eller tja han försöker -jag har fortfarande inte sett honom pricka rätt :angel:

Han är 15 år och kasterades som 4,5åring. Han är inte hingstig i hantering, men när det är brunst så är han en showare, kröker på nacken o dansar runt o visar sig från sin bästa sida. De andra vallacker vi hade i flocken i vintras de blev oxå uppspelta av brunst men de la energin på att leka med varandra istället.

Här är en berättande bild, Snöggur är den svarta pricken i mitten, med de tre brudarna runt sig. De andra är grabbarna som leker. Här brunstade både den brune och rödskäcken.
allaleker.jpg

En del gillar ju inte alls betäckande vallacker men jag filosoferar så att så länge jag inte skall låta betäcka stoet det året så är det lugnt. Då får han hålla på. Jag vill inte separera mina hästar då jag bara har fyra stycken. Hellre en flock om fyra en två flockar om två...

Skall jag vara helt ärlig? Jag tycker stona är mer lösaktiga än vad Snöggur är... Snacka om att bjuda ut sig stundtals alltså!!!! :rofl:

Har en 7 årig vallack, kastrerad vid 5. Mycket lugn som hingst enligt dåvarande ägare.
Har bara gått med hingstar sen vallacker till han kom till vårat sto när han var strax över 6 år.
Märkte senvintern att när hon brunstade gick det inte så bra i hagen. Varken jag eller någon annan såg att han betäckte men jag misstänkte att det kunde vara så. Gav båda munkpeppar regelbundet, noughty gelding samt stroppy mare som kur. Var lugnt länge till munkpepparen tog slut och jag tänkte att den inte behövdes mer.
Tog hem dom på bete och då har jag mer koll på hur det fungerar i hagen och då bekräftades det att han betäckte eller gjorde tappra försök i varjefall:grin:.

Delade då genast på dom och då blir han superlugn och ställer sig och sover medans hon skvätter omkring och verkar mer missnöjd än honom.
Så den situationen har jag nu, delad hage under högbrunsterna 4-5 dagar. Däremellan går de lugna tillsammans i samma hage.

Försöker att återuppta munkpepparn men de är så ointresserade när det finns gräs att äta:cool:
Om han är hingstig annars? Nja, lite bossig ibland kanske och behöver tydliga regler för att inte ta över. Behöver en vuxens hand, lite valpig. Tror många gånger att jag leker när jag puttar bort han när han blir för närgången men det har väl mer med åldern att göra tror jag. Annars är han otroligt lugn och stressar inte upp sig i onödan:)

Hej!

Vi hade en valack i hagen i vintras, som så fort stona började visa minsta brunst betäckte med våld. Både valacken och stoet hade skador på ben och sidor. Stoet även i slidan och runt svansen. Han har så vitt vi vet inte betäckt nånting tidigare, men nu gjorde han det med stor glädje vare sej stoet ville eller ej.

Han åkte omgående ut ur flocken och vi har inga betäckande valacker i vår hage, just för att slippa skaderisken. Tog några veckor innan stoet läkte och valacken vet jag inte eftersom han åkte ut.

/Lavinia, som även sett stora 180cm valacker klättra på 1-åriga ston.

Nu är det ju inte bara infektionsrisken man bör ha i åtanke, utan ryggskador, perforerad anal osv. Är risker som följer med i bilden, och det genom att stoet aldrig blir dräktig utan brunstar gång på gång, vilket alltså inte sker vid en regelrätt betäckning. När stoet är klar brukar erfarna hingstar märka det, i annat fall säger hon ifrån själv i de flesta fall.

Min arabvalack älskar ston. Betäcktes just innan han fyllt tre och är nästan som en hingst, han var mer hingst än den jag hade som verkligen var hingst (hingsten föltuggade åt min valack). Han blåser upp sig, showar och kråmar sig då han träffar ston och fjantar sig rejält för att visa hur elegant han är och det visade sig att han mer än gärna betäcker med. Han blev hängande på ett staket efter att ha försökt betäcka stoet på andra sidan så han får aldrig numera gå bredvid ston utan en kanal mellan hagarna...då funkar det bättre.
Han får stånd och skulle nog göra en komplett betäckning om han fick chansen.

KOM IHÅG NI SOM HAR VALACKER SOM BETÄCKER ATT ALDRIG HA DEM SÅ DE FÅR BETÄCKA, STONA KAN BLI KRAFTIGT INFEKTERADE SJUKA OCH IBLAND STERILA. Som en annan skrev är ryggproblem m.m också något att tänka på men värre är det som kan ske i slidan på stoet. Sperman renar som jag förstått det när en hingst betäcker men en valack har ingen sperma så för han in bakterier kan det sluta riktigt illa.

TACK för att ni delar med er!
Det känns både skönt och tråkigt att förstå att det faktiskt är rätt vanligt och att det inte alltid behöver handla om sen kastrering ...

jag tyckte själv att det verkade konstigt om det skulle vara så med tanke på att jag träffat åtskilliga valacker som kastrerats sent och som aldrig skulle drömma om att uppvakta en märr...

Men som någon sa: Stona är ju värst.
Jag undrar egentligen om min kille skulle "kommit på" hur man gör om han haft en mindre pilsk märr till sällskap....

Men jag vågar inte ha mina ihop. :o kanske provar sen i vinter nån gång men då är det med en jäkla passning för jag har ett sto som brunstar året om ...

När stoet är klar brukar erfarna hingstar märka det, i annat fall säger hon ifrån själv i de flesta fall.

Ston är ju inte gjorda för ett upprepat sexliv på det sättet heller ..
Om hingsten är duktig och allt stämmer så ska det ju räcka med en eller ett par betäckningar per säsong. Ett sto som betäcks av en valack blir ju aldrig "klar" och det blir ju betäckning på betäckning på betäckning ... helt i tomme...

jag har aldrig tidigare (innan jag läste i den här tråden) hört om valacker som skadat ston. Däremot förekommer det ju att det blir skador vid "riktiga" betäckningar och det är ju förståss en .. ja, skaderisk vid varje betäckning. Har man tänkt sig ett föl så är det ju en risk man lite får ta men ... känns ju en aning onödigt med valack-betäckningar..

Senast ändrad av en moderator:

KL
Huruvida valacker betäcker eller ej har inget att göra med tidpunkten för kastration ö.h.t.

personligen förstår jag inte hur folk kan ta lättvindigt på att de skenbetäcker och tycka att det är ok. Även om valack ägaren inte fattar bättre så tycker man att någon i ekvationen - endera valack ägaren eller iallafall ägaren till stoet, borde reagera. :cool:

Fick hem min 7-åriga valack i februari i år. Dom går delade under höst/vinter, en valack- och en sto flock. Släpptes ihop under slutet på maj, vart för st lite intresserad sniffade lite men inget mer. Sen hamnade 2-åringen i brunst och gav sig inte, enligt andra i stallet var det en "fullständig" betäckning, dvs hela mojängen inne :grin:.

Inget snack om saken var bara att dela av hagen, köpte och satte själv ett rejält staket med ordentligt med el i banden. Nu går han ihop med en annan valack "vägg i vägg" med dom andra.

Har en förhoppning om att det lugnar ner sig med åren även om jag är väl medveten om att det kanske inte blir så. Har alltid haft häst men aldrig haft detta problem innan. Han kastrerades för övrigt som 2-åring, inget direkt hingst beteende men ranghög.

Delvis knapplån*

Vi släpper väldigt sällan ihop ston & valacker, men jag håller med om att många inte tar det så allvarligt.

Skaderisken är nog högre än många tror, ett sto här hemma blev relativt alvarligt skadad när en valack klättrade på henne. Ofta går det ju så lätt att lösa med separata hagar, men jag förstår också att alla inte har den möjligheten..

Om man börjar titta på skader i samband med "riktig" betäckning, alltså där man vill ha ett föl så inser man ju ganska snart att det är rätt så vanligt med skador.... :o

Jag är helt chockad över vad många gånger min valack betäckte stoet.
Jag var hemma under några dagar och iaktog det här innan jag delade hagen. Stoet är ju snällt för hon "skvallrar" (skriker) och jag har ju hästarna hemma och det var finväder så jag var utomhus. I vanliga fall är ju jag på jobbet 8-9 timmar/dygn och ett antal timmar sover jag ju. Så det sker nog mycket i det "fördolda".

Fast jag förstår inte hur man inte kan ha möjligheten att sära på dem. Dra en tråd genom hagen om man inte har fler hagar (eller fler hästar - sällskaps aspekten).
Har mkt svårt att förstå hur man år efter år glatt kan berätta om hur sina valacker betäcker, och varken valack ägaren eller stoägarna i flocken tycker det är ngt att bekymra sig om.

Förra sommaren när hästarna i vårt förra stall släpptes på bete (4 st, tre valackar och 1 sto) släpptes det även in en valack från ett annat stall, och han var redigt hingstig. Vet inte åldern eller när han kastrerades eller nått sånt, bara att han var hingstig som tusan och försökte betäcka stoet konstant. Hon sprang undan och var helt genomsvettig med valacken i hasorna dygnet runt.

Efter två dagar tvingade stallägaren valackens ägare att flytta hästen då stoet inte fick ro att verken vila, äta eller dricka för valacken var på henne och skulle betäcka hela tiden.

Fast jag förstår inte hur man inte kan ha möjligheten att sära på dem. Dra en tråd genom hagen om man inte har fler hagar (eller fler hästar - sällskaps aspekten).
Har mkt svårt att förstå hur man år efter år glatt kan berätta om hur sina valacker betäcker, och varken valack ägaren eller stoägarna i flocken tycker det är ngt att bekymra sig om.
Ja jag funderade också på samma sak! Hur svårt är det att dela av hagarna? Eller byta stall...??

Skulle en valack försöka betäcka mitt sto skulle jag kräva att de skiljdes åt omedelbart! Finns inget naturligt med en betäckande valack alls! Med tanke på alla de skador stoet kan utsättas för så tycker i alla fall inte jag att man ska låta betäckande valacker få fortsätta med sin sysselsättning. Skulle det inte kunna bli en lösning på problemet så skulle jag utan tvekan byta stall som sista utväg.

Du har nog rätt, det är väl egentligen inte svårare än så. Men vissa är ju helt inne på att hästar är flockdjur och inte ska gå själva i hagen tyvärr, och ser det inte som ett problem att de klättrar. Förens olyckan är framme....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10