Betäckande valacker

Sv: Betäckande valacker

då borde man läsa på hur hästar ser sig som flock - finns en utmärkt tråd just nu på hästhanteringsforumet..... en tråd rakt igenom hagen gör inte den skillnad folk tror på flock känslan.
ska man gå tillbaks till hästarna som naturligt djur, så kan man dessutom argumentera att det inte finns ngt naturligt med valacker i flock ö.h.t : )

Diskuterade det här med betäckande valack med en duktig veterinär för jag funderade på hur det är möjligt att min valack är så förbannat mycker mer hingst än en del hingstar jag träffat och hon sade att de kan ha testosteron lagrat i andra ställen i kroppen...körtlar osv (om jag fattade rätt). Min valack har inte för fem öre blivit mindre hingstig under de år jag ägt honom så detta är nog den han är och då utsätter jag varken honom eller stona för risken att han ska betäcka så han får nu ha en redig kanal mellan sin hage och stonas. De flesta som träffat honom säger att han nog var ett monster som hingst hehehehe. Han är aldrig elak men som jag skrev showig och kuttrig och tänker med skrevet då damerna brunstar. De flesta andra hästar backar för honom, valacker viker sig direkt och även tuffa ston backar för honom. Hade min unghingst med honom och det gick jättebra, unghingsten vek sig för valacken och till och med föltuggade. De blev bästa vänner (unghingsten är dock kastrerad nu och han har släppt hingstigheten helt) och har väldigt roligt ihop. Men som Mackan skrev så har jag med svårt att förstå de som har valacker som betäcker och inget gör åt det. Det är verkligen inte bra varken för valack eller sto. Jag tycker en betäckande valack ska behandlas som en hingst.

Jag läste faktiskt just den tråden, och precis det upplägget har vi där min häst står uppstallad i vanliga fall, men jag visste inte att det funkade så och det är jag nog inte helt ensam om. Där går de 1- 5 hästar i varje hage med trådar emellan. Ston tillsammans med ston och valacker tillsammans med valacker. Just nu går min häst på bete med ett annat sto & en valack som inte klättrar. Skulle så bli fallet separeras de naturligtvis.

Jag försöker bara se saken ur andras synvinklar, varför man inte separerar hästar som inte kan gå tillsammans pga. skaderisken. Genom separata hagar förlorar man nog mycket av det sociala, även om de ser grannarna som flockmedlemmar kan de ju inte stå och klia varandra eller leka på samma sätt som om de går i samma hage. Men jag tar heldre det som enda lösning än att riskera skador genom betäckning.

Ja jag funderade också på samma sak! Hur svårt är det att dela av hagarna? Eller byta stall...??

Skulle en valack försöka betäcka mitt sto skulle jag kräva att de skiljdes åt omedelbart! Finns inget naturligt med en betäckande valack alls! Med tanke på alla de skador stoet kan utsättas för så tycker i alla fall inte jag att man ska låta betäckande valacker få fortsätta med sin sysselsättning. Skulle det inte kunna bli en lösning på problemet så skulle jag utan tvekan byta stall som sista utväg.

Jo det är alldeles naturligt, visserligen kastrerar man men det gör ju inte att instinkten försvinner bara möjligheten att fortplanta sig.

Ingen skulle ju drömma om att låta stona gå med hingstar, för man vet ju vad som kommer att ske, det är ingen skillnad för en vallack känslomässigt bara möjligheten till att göra stoet dräktigt. Och här uppstår då den största orsaken till varför ston och valacker bör gå i varsin hage, pga betäckningarna aldrig kommer att upphöra eftersom stoet inte blir dräktig. Ett sto är inte byggd för detta upprepade betäckandet, och varje försök ger en massa risker för olika typer av skador.

Sedan ska tilläggas att den som tror att ens egen valack inte betäcker, så tror ni fel. Enda möjligheten att ta reda på hur det verkligen förhåller sig är att övervaka dem 365/7/24. så upptäcker man snart att de flesta valacker faktiskt betäcker medan en del betydligt oftare. Jag trodde i min enfald att våran gammel gubbe var totalt utan känslor, han fick tillfälligt gå med ett sto i en rast hage medan vi mockade ur etc. Tro det eller ej, men fanskapet tog chansen och provade att kliva på något ingen hade trott om honom.

Senast ändrad:

Om din häst går med ngn annan i sin hage, och har andra i hagen brevid, så uppfylls det sociala oavsett, då även de på andra sidan staketet som sagt tillhör flocken. Om din häst råkar bli ensam på ena sidan staketet, så visst är det som du säger - vissa sociala aspekter fråntas den, men inte till den grad vissa resonerar, att hästen ö.h.t inte har någon social kontakt.

Boj:
mkt klokt, håller med till fullo, exakt !

Jag har en valack som kasterades som 4åring han var mkt snäll som hingst och är mkt snäll som valack men hög i rang.
Som unghäst betäckte han ston, men det var skillnad mellan stona, vissa sa ifrån och han lyssnade på det.
Men vi flyttade honom givetvis när vi upptäckte det, för det är ju värst för stona även om han inte var elak.

Nej jag tycker verkligen inte att man skall sätta ihop en nybliven hingst med ston helst ska valacker och ston gå åtskillda.

Jag har inte envisats med att låta min valack gå med ston utan har försök hitta stall utan ston och nu har jag hästarna hemma så nu är det inget problem.

Jag har dock fått avstå från att köpa ston när jag ville skaffa fler hästar så jag köpte två hingstar istället som nu går tillsammans med min valack.

Det är valacken som bestämmer i hagen och det var många år sedan han betäckte ett sto(och han betäcker aldrig valacker/hingstar) så han har kanske kommit över det, men jag tar inga risker.

Min valack har sån pli på hingstarna i hagen(även om både är vuxna, 4år och 13år) att de skulle aldrig våga få för sig att betäcka honom även om de haft tanken.

Nej vill man ha föl på sitt sto ska man ALDRIG låta en valack betäcka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka