Betäckande valack

Jamtland

Trådstartare
Finns det något tillskott man kan ge en valack som blir "övertalad" av stokompisen att betäcka när hon brunstar så han blir mindre intresserad?

Det är inget alternativ att ha dem i olika hagar.

Stoet är tänkt att avlas på om något år så jag vill inte ge henne något för att minska brunsterna.

Gav min illbatting som jag sålde munkpeppar tillsammans med magnesium, han lugnade iaf ned sig lite men han gav sig inte riktigt helt.

Min erfarenhet är att vissa ston "drar igång vilken valack som helst" även om valacken egentligen inte är så intresserad är stort så ihärdigt att han inte kan ignorera ändå. Mitt knep hittills har varit att dela men hoppas på något bra knep här så jag kan ha dem ihop i framtiden

Nej. Eller jo, diverse tillskott finns men att lita på det gör att valacken inte klättrar går inte. Då riskerar man att stå med en eller två skadade eller i värsta fall avlivade hästar. Munkpeppar kan man ge och diverse örter som kamomill, humle, passionsblomma och citronmeliss i kombination men det är inget man bör lita på hjälper såpass att det helt slutar.

Mitt sto har precis stått på klinik 11 dagar pga ett sår på utsida has, som gått in i leden. Sövning, spolning av led o intravenös antibiotika. Massa andra sår o revor. Valacken hade nyskodda hovar... Löste ut henne för 13 300:-... O då var jag ändå inne i en självriskperiod, så slapp betala 2700:- till. Så vill bara varna för hur illa det kan gå!

Finns det något tillskott man kan ge en valack som blir "övertalad" av stokompisen att betäcka när hon brunstar så han blir mindre intresserad?

Stoet är tänkt att avlas på om något år så jag vill inte ge henne något för att minska brunsterna.
Varför vill du inte sära på dem trots att han betäcker? Inte schysst mot någon av dem.

Varför vill du inte sära på dem trots att han betäcker? Inte schysst mot någon av dem.
Nej det kanske det inte är, men
Därför att jag har bara en hästhage (med lösdrift).
Därför att jag har inte möjlighet att dela av hagen.
Därför att valacken skulle bli så förtvivlat ledsen.
Därför att valacken skulle bli så orolig.
Därför att jag har jobbat i två års tid för att få valacken att bli lugn och lita på oss och att skilja honom från stoet under längre stunder skulle ta oss tillbaka på ruta ett igen.
Därför att enda alternativet känns vara att slakta valacken.
Om det då inte går att räkna ut vilka dagar hon är i högbrunst och ha den ena i grishagen (utan grisar) och på box de dagarna. Under förutsättning att hon är regelbunden i brunsten.
*suck*

Jag förstår att du tycker om din valack, men finns det inget annat sätt att lösa situationen? Inackordera stoet någon annanstans och låta valacken få en annan valack som sällskap?
Men om han bara är lugn i sällskap med ett sto som han betäcker så låter situationen omöjlig att lösa.

Jag tror tyvärr inte att det räcker med att dela på dem de dagar som hon är i högbrunst. Jag har sett utifrån mitt eget sto som uppvaktade valacker att de haft svårt att skilja på när stoet vill bli uppvaktad och när hon inte vill det. Valacker som hon hade börjat uppvakta kunde inte läsa när hon inte ville bli det längre och hon jagade och högg dem. För mig är en sådan situation alldeles för farlig för båda hästarna att jag aldrig vill ha ett sto ihop med en valack som börjat betäcka.

Varför är det inget alternativ att dela på dem under brunsten? Det kan vara en enorm skaderisk att ha en betäckande valack. Förutom att stoet kan få infektioner osv så kan hon få ryggskott, sparka så hon skadar valacken osv. Himla dumt att ha en betäckande valack ihop med sto.

Läste din lista efter jag skrev mitt inlägg. Att slakta valacken låter enormt drastiskt i mina öron men det är helt och hållet ditt val om du anser det är värre att valacken är "ledsen" för den inte får betäcka än att de båda kan skada sig rejält. Borde gå att sätta upp tillfälliga pinnar i hagen och dela av lösdriften..

Därför att jag har jobbat i två års tid för att få valacken att bli lugn och lita på oss och att skilja honom från stoet under längre stunder skulle ta oss tillbaka på ruta ett igen.
Om det då inte går att räkna ut vilka dagar hon är i högbrunst och ha den ena i grishagen (utan grisar) och på box de dagarna. Under förutsättning att hon är regelbunden i brunsten.
*suck*
Då får du hitta ett sätt att dela på lösdriften och hagen.
Allt går om man faktiskt vill det men man får vara kreativ och tänka utanför boxen.
Det vet du inte. Du har ju inte provat och en tillfälligt ledsen häst är bättre än en eller två allvarligt skadade eller till och med döda hästar.
Det vet du inte heller för du har inte provat.
Att bara dela på dem vid högbrunst kommer inte fungera. Dels kan ett sto få annorlunda brunster när de går med en valack som betäcker och risken är stor att du missar var hon är i sin cykel och dels kan valacken klättra ändå även när hon inte är i högbrunst. Det räcker med en gång för att det ska gå illa.

Jag hade och har exakt samma problem. En vinterdag när vi närmade oss hemmet efter att ha varit iväg såg jag på håll hur valacken klättrade på stoet. Jag skrek rakt ut. Av rädsla och av sorg för jag visste vad det betydde och jag var rädd att det redan var försent, att någon av dem redan skulle vara illa skadad. Sambon tyckte jag var knäpp och överdrev för han som icke hästkunnig fattade inte alls min reaktion innan jag hade förklarat hur illa det kan bli och vad det betyder. När jag kom hem tog jag in dem i varsin box efter att ha undersökt dem. Sedan ringde jag närmaste foderaffär som höll på att stänga och bönade att hen skulle ha öppet en stund till så jag kunde köpa plaststolp för självklart var det innan en helg då allt skulle vara stängt i dagar och valacken klarade inte av att vara så många timmar på box utan att få panik. Så många vanliga stolpar hade aldrig gått att få ner i den tjäle som var så plaststolp tills tjälen försvann var tvunget. Det räckte med de som var tvungna, att stå och hälla kokande vatten, spetta, nytt kokande vatten osv tar sin lilla tid.
Min vinterhage är dessutom liten men att inte dela på dem var aldrig något alternativ.
I lösdriften har jag delat av med trä. Eltråden slutar utanför och det är en viktig aspekt då ingen el får vara inne i lösdriften.

Min valack kom hit som helt ohanterad nästan på dagen ett år innan detta hände. Han hade gått som "vildhäst" i en skog under sina första åtta år och att han kunde gå med stoet som litade fullt ut på mig var som jag såg det en förutsättning för att han skulle kunna fungera i en värld av människor. Och ja, han tyckte att det var jobbigt första veckan men de kan vara nära varandra utan att vara i riskzonen för att han klättrar och de kan stå och klia varandra över trät i lösdriften. Det är långt ifrån optimalt och jag har gråtit många gånger för det är inte alls såhär jag vill hålla mina hästar men det är som det är och det är mitt ansvar att skydda dem och det inkluderar även ifrån sig själva.

Tilläggas ska att jag har haft konstellationen sto-valack i många år utan problem men med just de här två gick det inte och då får jag lösa det så bra det går.

*suck*
Jättetråkigt läge verkligen. Men om det inte går att lösa på något vis med att dela av osv så vore det kanske läge att försöka hitta en plats att inackordera sig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Gnägg Vad har ni för erfarenhet av valack som klättrar/vill betäcka sto som brunstar? Båda hästarna har tidigare gått i blandflock. Valacken...
Svar
2
· Visningar
1 148
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama