Betäckande valack...

fjordtokan

Trådstartare
Vi har fått ett STORT problem i stallet och jag letar frenetiskt efter olika lösningar. Självklart har vi särat på hästarna men det är ej hållbart i längden och får vi ingen lösning kommer det sluta med att min bästa inackordering kommer flytta.

Valacken betäcker alltså.

Jag har hittat att det finns olika preparat man kan ge dem men frågan är vad som fungerar? Erfarenheter?

Det jag har kollat på är framför allt Regulix och Stroppy Gelding.

Jag vet att det absolut säkraste är att hästen i fråga inte går med ston alls.

Sv: Betäckande valack...

Munkpeppar har givit mycket bra resultat för oss, köpte från HippoK9, men det finns säkert på många ställen.

Jag skulle ge till stoet/stona också, ibland är det inte bara ens fel sånt där :angel::idea:

Köp munkpeppar rent istället, kostar hälften så mkt och det är huvudingrediensen i alla hormontillskotten.

Jag funderade på det först men sen så läste jag att det gav bättre effekt om man hade en blandning typ Regulixen.

skuggi Det ena stoet kan jag ge men det andra ska iväg på betäckning i vår så henne vågar jag inte ge.

Hur lång tid tog det innan du såg effekt? I morse var den annars så lugna och timida 19-åriga valacken en riktig avelshingst...
Han har gått i blandflock tidigare men just dessa damer verkar vara precis i misters smak.

Nu törs då jag säga på rak arm att jag inte har sett någon valack som inte betäcker, dock är det väl så att man inte alltid ser när det sker varför man inte tror att det sker.:D

Munkpeppar har vi provat, dels på hingstig valack men även på mitt sto som när det begav sig var mega brunstig för jämnan. Resultet var, nja.

Sedan fick bägge Regulix dåvarande Regulate vilket gav ett jätte resultat, plötsligt var det inga problem längre med något alls. Så det kan jag rekommendera, skulle det vara så att någon blir kinkig och inte vill äta hackade örter så har Equmins ett par flytande varianter varav en vassare än den andra. Googla där.

I övrigt kan jag säga att mitt sto åt sina örter 2 veckor innan betäckning, och hon blev dräktig. Det är ju inte så att brunsten uteblir, symptomen dämpas bara.

Senast ändrad:

Har samma problem med vår valack och han står nu själv i en hage bredvid stona:(

Har testat munkpeppar till både honom och vårat sto, stropy gelding och stropy mare på både valacken och stoet men nu är det fler ston ï stallet och sån effekt att det fungerade prickfritt blev det ju inte så det motiverar inte kostnaden jag skulle få att ge alla ston dessa tillskott.
Tyckte munkpepparen fick stoets brunster att lugna ner sig en aning men inte tillräckligt så att dom kan gå tillsammans:cry:

Nu hoppas jag att veterinärbesiktningen nästa vecka går bra för då flyttar han till en familj som har valacker som han får gå med:):)
Är ju fler anledningar till att vi säljer honom men just detta att jag inte kan ha mina tillsammans är en stor anledning att jag inte orkar mer.
Trivs så bra i stallet, stoet älskar sina kompisar men valacken mår dåligt att inte ha någon kompis även om han ser lugn ut i hagen bredvid så är han ung och behöver leka. Han börjar bli bitter faktiskt :cry:

/Qosack som kommer hålla sig till ston i framtiden

Jag vågar inte chansa med stoet eftersom det är hennes första säsong som avelsto, annars hade jag väl kanske vågat testa. Men känner inte att det är så kul att ge örter som har effekt på hormonerna till ett ungsto. De andra två är gamla och stoet ska inte verka i avel.

Nu törs då jag säga på rak arm att jag inte har sett någon valack som inte betäcker, dock är det väl så att man inte alltid ser när det sker varför man inte tror att det sker.:D

Min gamla valack tyckte att brunstiga ston var mycket pisamma.
Han gick omvägar för att slippa för nära kontakt.
Stona lärde sig det och brunstade inte i hans närhet efter ett tag.
Min nya valack älskar ston och där är det valackhage som gäller.

Vi upplevde nog effekt efter någon vecka, och då gav vi bara pojken. Inte mina ston.

Jobbigt sånt där, särskilt när man har ston som ska gå i avel...

Min gamla valack tyckte att brunstiga ston var mycket pisamma.
Han gick omvägar för att slippa för nära kontakt.
Stona lärde sig det och brunstade inte i hans närhet efter ett tag.
Min nya valack älskar ston och där är det valackhage som gäller.

Ja det tyckte min valack också, tills vi en dag fick se honom kliva upp på ett av stona.:D

Min gammelvalack går inte att ha med ston, han klättrar på dom hela tiden. Spelar ingen roll vad man preparerar honom med, hur mycket mat det finns eller hur stor hage det är. Vissa ston går han inte på, men törs inte chansa.

Nej det är ju det som är problemet. Men han har gått i blandad flock i 19 år utan problem så det är ett litet mysterium varför han nu helt plötsligt är på dessa ston.

Med risk för att verka snorkig, men det är en av orsaken till att inte ha blandflockar. Kastrering i alla ära, möjligheten försvinner att göra små föl men alla känslor förvinner inte. Hormoner produceras även på annat håll, där de inte kastreras. Jag är starkt emot blandflockar, vilket gör att jag argumentrar starkt emot det. Skaderisken är på tok för hög, att sedan ha ston som ska iväg på betäckning tillsammans med valacker är i min värld hel tokigt.:crazy:

Jag håller med dig och hade vi haft möjligheten att fortsätta som vi gör nu så hade jag gladeligen gjort det.
Därför så tänker jag testa olika lösningar först.

vet att du sen tidigare är övertygad om att alla valacker betäcker. Jag håller inte med ett dugg, har hur mycket egen erfarenhet som helst av valacker som funkar utmärkt med ston och aldrig skulle fatta ö.h.t, och vänner som bedriver uppfödning där de har blandflockar utan några som helst såna problem. Och nej - det är inte för att folk bara råkar missa det, vi pratar om hästar som går utanför köksfönstret med folk hemma 24/7 ;) Så det är snarare helt individuellt.

Däremot har jag fått intrycket att just islandshästar verkar ha mycket hormoner hos sina valacker, känns som mer regel än undantag att de är hingstiga och betäcker. ;) Sen vet jag inte om det går att anklaga en ras för att det skulle vara rasrelaterat - det känns inte troligt att det skulle vara det, kanske har det snarare att göra med att islandsfolk gärna har sina hästar i större flockar och att det då lätt blir blandflock med i sammanhanget? Jag vet inte.

ang. blandflockar hippsen som happsen håller jag dock med dig - är som bäddat för problem om valackerna inte är uppväxta med och vana att gå i blandflock med ston. Väldigt hög skaderisk. Valacker som inte gått med ston i flock sen uppväxten tenderar att inte förstå ston fullt ut och går på dem som om de vore valacker, med stor risk för skador. Ett sto som säger ifrån menar business : )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 674
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
4 038
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka