Betäcka xx-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gunvor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 056
Det görs väl rätt ofta. Jag lånade ut ett xx-sto till sån korsning (fast hingsten var Paint, men i stort sett blir det samma då hingsten är "quarter-typ") och fölet är jättefint (5 år i år).

Jag har ett xx-sto, med två, snart tre, avkommor.
Är riktigt sugen på att betäcka henne med en quarter,
och sedan ha råmaterial. ;)
Det enda ? är om jag ska våga betäcka henne igen, vi får se
hur det går i år, men de två senaste har vi fått DRA ut,
hon är trång i bäckenet. :crazy:

betäcker du med en appaloosahingst kan du regga fölet som appaloosa :D :bump: (om den har appaloosans särdrag)

Du har Scandinaviens vackraste Appalosahingst nära Kalmar han är faktiskt läcker!

xx får blandas in i QH, fölet reggas först som appendix QH, om det sedan får nog mycket poäng på tävlingar flyttas den över till "riktiga" registret.

Att betäcka med quarter är väl smart om man har ett bra XX sto. :idea:
Att använda Paint kan vara mer riskabelt om man får kalla det så, om avkomman blir enfärgad så blir den en Breedingstock. :smirk:

Breedingstock får endast tävlas i speciella klasser medan en Appendix =korsning Quarter och XX

Nu vill jag inte på något sätt racka ner på andra korsningar. Men jag kan tycka att chansen/risken att få en avkomma som har begränsningar i tävlingscirkusen, är större med de andra raserna. Detta i sin tur gör att priset blir lägre och användningsområdet minskar.

Monke :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II