Betäcka varje år eller inte - för och emot

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 981

athena

Trådstartare
Mitt "gamla" sto fyller 19 nästa gång och har burit fram 12 föl om allt går bra 2008. Jag har nu lite ångest över vad jag ska göra med henne - betäcka eller inte. Jag har två ston och har sannolikt inte råd att betäcka båda nästa år. Dessutom fölar båda ganska sent (månadsskiftet maj-juni) vilket gör att läget blir mer känsligt.

Hon har mkt bra stam och är själv elit-premierad så det är klart att man vill "ha ut så mkt som möjligt" av henne. Och jag är lite, lite orolig för att det blir problem att få henne dräktig om hon går tom ett år? Hon fick inget föl 2005 och det var inga problem då, förvisso.

Beroende av vem man pratar med så säger folk antingen att det kan vara bra att betäcka vartannat år "mot slutet", för att spara dem, medans andra säger att det är bättre att betäcka varje år för annars håller man inte igång dem.

Erfarenheter, för och emot?

Jag är medveten om att det är dålig ekonomi att ställa henne tom, men för mig har det inte avgörande betydelse utan nu måste likviditeten gå i första hand.

Sv: Betäcka varje år eller inte - för och emot

Visserligen tror jag att man kan riskera att hon går tom i framtiden. Men jag tror nog att jag hade nog funderat en del på vad hon hade gett mig. Kanske honl är värd lite lugn och ro på gamla dar?

Kompisen har ett sto som är 21 år nästa år och hon är nu dräktig med sitt 16:e föl. Enligt våra veterinärer säger stona själva ifrån och blir inte dräktiga om kroppen inte "orkar". Just detta sto blir oftast dräktigt på första försöket och har lätta fölningar, jag kan tillägga att hon i stort sett alltid fölar exakt på uträknad dag.
Ett annat sto vi hade fick 13 föl och sitt sista när hon var 22 år, hon blev sedan ej dräktig två följande år, och hon fick sedan tas bort pga en hovskada. Med det sista fölet var förlossningen jobbig. Våra veterinärerna säger också att om stona lätt blir dräktiga och inte har svåra förlossningar så kan man ta många föl i rad.

Svar till båda.

Hon har i princip alltid tagit sig på första försöket, så även -04 men då resorberade hon under sensommaren. -05 tog hon sig på brunst nr 2, fick ett föl -06 som drog på sig fölsjuka - vilket kan ha berott på vad som helst.

Hon hade sen svårt att komma i brunst -06 men det kan ha berott på att hon miste fölungen trodde min seminvet. Tog sig sen på första försöket, när hon väl blev brunstig.

-07 var det dock samma via - svårt att komma i brunst, mitt andra sto som fölade två dagar innan hann löpa om en gång innan hon ens började brunsta. Men tog sig på första försöket.

Alltid lätta fölningar och en underbar mamma :love:.

Men kanske hennes uteblivna brunster är ett tecken på att hon skulle må bra av ett viloår, jag tänker också mycket att om det tar sju veckor innan hon börjar brunsta även nästa år så förskjuts säsongen såpass mycket så att betäcka 2009 kommer ändå bli uteslutet.

Vissa säger att man ska hålla igång dem med föl hela tiden speciellt gamla ston eftersom de annars kan bli svåra att få dräktiga igen, men börjar de strula så tror jag på ett återhämtningsår, kommer de ej i brunst eller tar de sig inte efter det så är det nog inte meningen att de ska ha fler föl.
Kommer fölet-08 dessutom sent och om hon inte brunstar så hade jag nog väntat ett år och sett hur hon beter sig i början av våren-09. Blir hon inte brunstig själv då så kanske man då kan spruta igång henne ( även om det ej är optimalt) och betäcka henne eftersom hon verkar ha lätt att ta sig.

Min erfarenhet säger att det är bäst att de gamla stona "hålls igång" och att man håller dom dräktiga år efter år.
När åldern börjar ta ut sin rätt så brukar det oftast märkas med att de inte orkar dige/uppfostra sitt eget föl lika väl som tidigare år.
sedan är det så att om inte kroppen orkar/klarar av fler föl så blir de inte dräktiga, alternativt resorberar.

Jag har sett några fall där ägarna velat spara stoet ett år, och sedan inte lyckats få henne dräktig igen.

Så jag hade absolut betäckt henne - det är ju en fin märr du har:-)

Jag har inte så mycket erfarenhet själv, men när jag skulle köpa ett äldre avelssto fick jag mycket tips, tex. att om de tar ett års uppehåll kan det vara svårt att få dem dräktiga igen. Samma om de inte blev dräktiga ett år, var det nästan omöjligt (elller kostat massor) att få dem dräktiga året därpå. Ett sto som jag var jätteintresserad av, avstod jag pga att hon inte hade fått föl det året.

Mitt gamla sto är i samma ålder som ditt, hon fölade -06 och det året valde jag att inte betäcka om henne. I somras betäcktes hon, tog sig på första försöket men resorberade tyvärr under sensommaren. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde ett försök -06, men det är ju lätt att vara efterklok.... Vi satsar på -08 istället!

Ja, har man ett gammalt sto som inte strulat vare sig med dräktighet eller fölning så tror jag på att man ska hålla igång stoet med dräktigheter. I ts fall har stoet börjat strula och inte kommit i brunst, det kan ju tyvärr vara ett tecken på att hon inte orkar bli dräktig igen, och är man då redan sent ute pga sen fölning så hade jag väntat och sett om det gick att betäcka henne året därpå. Går inte det då så orkar hon kanske ej få fler föl.

Sedan tror jag att det är väldigt olika på individer, vi hade ett sto i stallet som slutade komma i brunst när hon var 16 år i stallet, när hon sprutades igång fick hon bara en massa små folliklar, så det blir inga fler föl för henne. Ett annat sto i stallet inköptes som 17-åring, hon hade haft 3 föl i rad vid 4, 5 och 6-års ålder, men inget sedan dess och hon blev dräktig direkt och hade en lätt fölning när hon var 18 år, och hon är nu dräktig igen som 18-åring på första försöket.

Jag tror på att fertiliteten i stor utsträckning är ärftlig, vi har ett sto i stallet som är dräktig med sitt 10:e föl, 15 år gammal. Mamman fick 16 föl och mormor 20 föl och de fick sina sista föl vid hög ålder ( 24 och 25 år). Nu används inte alla ston enbart i avel på samma vis som de gjorde förr, men har man tur kan man följa sitt stos släktingar och deras fertilitet.

Jag har fått höra samma som du från flera olika håll.

Har ett sto fött 1990 som inseminerades första gången som 15-åring och tog sig på första brunsten utan behandlingar. Av olika anledningar valde jag att inte betäcka om henne förra året och fick då höra från flera håll att jag "borde hålla igång det".
I år tog hon sig återigen på första brunsten utan behandling, 17 år gammal, men nu ska jag betäcka varje år tills jag bestämmer mig för att ta henne ur avel.

Jag har redan gjort hingstval för både 2008 och 2009 och för det väntade fölet om det blir ett sto;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 415
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 762
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 677
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka