Betäcka travare med ridhäst

Y

Ynthe

Jag vet att det finns typ tusen sådana trådar redan, men av en och annan anledning väljer jag att skapa en egen.

P g a diverse omständigheter har jag funderat på att betäcka mitt varmblodssto i år (jag vet att jag är lite sent ute), och tänkte då be om lite råd.

Jag hade tänkt mig att resultatet skulle bli en ridhäst till mig, runt 155-160 cm i mankhöjd. Jag vill syssla med distans, så går detta någonstans att baka in i paketet skulle jag bli nöjd.

Mitt sto då:
Bra exteriör och kanonpsyke. Snäll och trevlig och framförallt lugn. Älskar alla. 162 cm i mankhöjd.
Gångarterna är sådär. Skritten är bra, galoppen är hyfsad emedan traven är rent utsagt dålig. Något innåttåad.
Psyket hoppas jag ärvs ned, hon har ingen "vass" stam, och båda föräldrarna (har träffat dem) är jättetrevliga individer.

Finns det någon hingst som matchar kriterierna så att säga?
Framförallt ras, undrar jag. Min personliga åsikt är att halvblod/travare inte brukar bli en sådär jättehit, emedan jag sett ett flertal lyckade fullblod/travare.

Jag har själv aldrig pysslat med avel, mer än att vi inom familjen fött upp ett par hästar, så kunskap finnes inom rimligt avstånd.

Nu är jag rent generellt emot korsningsavel utan egentligt syfte, men här finns ett, dels finns det användning för hästen (fölet), och dels finns det visst ementionellt värde i att betäcka henne. Jag hoppas därmed att vi kan låta bli att diskutera korsningsavelns vara eller icke vara i denna tråd.

Annars, fritt fram med idéer! :bow:

Sv: Betäcka travare med ridhäst

Distans. En trarab kanske? Tror det finns en bra tråd på forumet distans om just denna korsning.

Generellt, ska du ha en distanshäst och utgår från varmblodig travare så korsa med arab! Finns ingen anledning att korsa med fbl eller hbl.

Ska själv betäcka mitt travarsto i år:) !

Har tävlat i Distans i 2 år med henne och vill oxå ha ett föl som förhoppningsvis blir distanshäst.
Ska betäcka henne med en arabhingst nu i juni och hoppas det ska gå bra.

Ifall du vill en distanshäst så betäck med en arab!

/I

Tack för svaren! :bow:

Jag har nu kommit fram till att jag nog ska betäcka med en arabhingst.

Frågan är ju då bara vilken?
Det skulle ju vara trevligt med en som nedärver hyfsade eller rentav bra gångarter, på grund av stoets brister.

Vad finns det för lämpliga hingstar runtomkring Södermanlandsområdet med omnejd som tar emot ston med travstam.
Visst, man ska inte ta första bästa hingst, men det är ju alltid en fördel om man slipper behöva åka land och rike runt om det nu finns bra material inom räckhåll.

Tacksam för svar! :bow:

Kompisen betäckte sitt travsto. ca. 150 cm. med en hingst som var New Forest/ Arab. Har nu denne 4 åriga kille (vallack) hemma hos oss för inridning.
Vilken läckerbit!!
Straxt under 160, lite grövre än medel hos araben och travaren. Arabens steg och rygg....
Hingsten står tyvärr i Småland så det kanske är lite långt för dig men kolla på annonserna här på Buke, där hittar du kanske något...

Visserligen inte i dina trakter men Jalaam har egna meriter, avkommemeriter och har även korsningar som går eller är på gång i distans ex Rossinni.
Finns i skåne hos Gitte Storgaard.
// Linda

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark