Betäcka sto som haft kolik

Tussemaja

Trådstartare
Skulle gärna vilja betäcka mitt 15 åriga sto. Haft föl innan jag ägde henne. Hon har haft förstoppningkolik några gånger de senaste åren, höst/vinter. Det har varit förstoppningskolik, troligen för att hon drucit för dåligt. Det har inte funnits några indikationer på att det skulle vara något annat fel med hennes tarmar. Har besökt klinik två av gångerna. Senaste gången var i oktober. Jag har hittat ett sätt att få henne att dricka så jag trooor inte det skulle bli några problem. Hon är frisk och kry för övrigt. Men hur skulle ni tänka? Skulle ni våga betäcka?

Sv: Betäcka sto som haft kolik

Ett av mina avelsston hade flera återkommande förstoppningar p g a hon drack för lite som ridhäst. Men sedan hon kom i avelsboxen och slipper vattenkoppar har det inte varit något alls. Så om du är säker på att det varit för att hon druckit dåligt och har löst det problemet hade jag vågat betäcka henne.

Sv: Betäcka sto som haft kolik

1000% säker kan man givetvis inte vara med mindre än att man gör en omfattande undersökning av tarmarna, så långt det nu är möjligt. Men eftersom koliken uteslutande har kommit under de perioder hon haft dålig lust att dricka, och innan jag hittade den "vattenblandning" hon senare inte kunnat motstå, så skulle jag gärna vilja våga...Usch, svårt detta. Man skulle givetvis aldrig nånsin förlåta sig själv om det skulle bli komplikationer som skulle kunna ha med detta att göra...:(

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 008
Senast: Egonson_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka