Jag skulle inte avla på ett sto med fång om hon inte verkligen hade något att tillföra aveln. Helt enkelt för mycket av det som ligger i botten för fång (IR etc) har en arvbarhet. Så även om fång inte är ärftligt, så dispositionen är det. Och även om en lättfödd ponny alltid löper högre risk som Habina nämner, så alla lättfödda är inte IR/utvecklar inte IR. Så, en ponny som fått fång med klar utlösande orsak a la bröt sig in i havretunnan eller rymde ut på kornåkern, som inte fått återfall på X år osv - den skulle jag kunna avla på om hon tillförde aveln något. Objektivt sett då, söt och snäll räcker inte. Medan ett sto som är IR skulle jag inte avla på alls, än mindre om det haft fång.
Sen kan det ju givetvis vara så att man inte vet ang IR, då är det ju en sak. Men vet man så.
Sen skulle jag vara livrädd för fång som dräktig, när det gäller IR blir dräktiga ston det mer eller mindre, och det är naturligt. Men att stå med ett högdräktigt sto med fång, och behöva välja. Jag har följt två personer som gått igenom mardrömmen. Den ena fick trots försök ta bort det högdräktiga stoet och därmed fölet, den andra hade ett nyfölat sto med fång - och boxvila osv, och det gick ändå inte utan stoet fick tas bort i förtid och fölungen blev ensam för tidigt (det blev en jättefin häst av den, men bara behöva genomleva det)