Betäcka sto med melanom?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenny_K
  • Startdatum Startdatum
J

Jenny_K

Har ett underbart ponny sto som jag gärna vill ha en avkomma från. Dock har hon några små och inte alls många melanom knutor vid slidan. Betäckte henne sent på säsongen och hann inte få henne dräktig (negativt UL idag) och fick då informationen att det inte var önskvärt att hon går i avel pga att hennes melanom då kunde spridas fortare/ha en negativ inverkan på melanomet. Stämmer det?

Kan melanomet påverka hennes chanser till dräktighet?

Jag kan förstå om man kan ha invändningar mot melanomets ärftlighet, men dels har ju de flesta skimmlar det och dels användes det aldrig som argument.

Har inte hört detta förut men å andra sidan kan jag inte påstå att jag är påläst i ämnet.

Mycket tacksam för svar!!
//Jenny

Sv: Betäcka sto med melanom?

Vår ponny har kraftigt med melanom "skimmelsjuka" och jag kan nog inte säga om det har blivit värre pga dräktigheterna. Men hon är nu en pigg åldergumma runt trettiostrecket och fölade så sent som förrförra året. Att de försämrats hela tiden -JA. men samband med dräktighet, vet ej. Hon är ju så pass gammal att hon lever på övertid vs hästar som inte har det.

Vi har inte haft problem att få varesig dräktigt eller några komplikationer rörande fölning.

Gira

Har aldrig hört talas om att dräktighet skulle påverka melanom. Vem sa det?

Tycker det låter osannolikt - titta på arabaveln där så stor del av avelsstona är skimlar och var och varannan har melanom men ändå uppnår dom flesta en väldigt hög ålder.

Har själv ett skimmelsto med melanom i avel och hennes knölar har under årens lopp blivit något större men jag har också en valack med melanom som vuxit i betydligt snabbare takt.

Fast den risken finns för alla ston som fölar. Vet tyvärr av egen erfarenhet.

jag skulle kunne tänka mig att eftersom melanomen oftast sitter runt könsorgan och anus, så finns det en viss risk att dom går sönder vid betäckning och fölning. och som alla säkert vet så innebär det en risk för spridning om man börjar skära i melanomen (därav man så sällan opererar bort dom). så förmodligen är det därifrån detta uttalande kommer.

men alla helvita skimmlar får melanom förr eller sen (ju snabbare dom skimmlar av ju snabbare kommer melanomen). flugskimlar klarar sig ofta utan några eftersom dom har kvar pigment i håren och det blir inte melaninupphopning i huden som det gör på helvita.

Tack allihopa för era svar!!

Jag hörde det av en uppfödare och av veterinären som var på plats för att göra UL.

Då vågar jag mig nog på att betäcka henne nästa säsong igen :D

Jag skulle INTE ha avlat på en häst med melanom. Har sett alltför många hästar mått dåligt av melanom och javisst är det många skimmlar som har det, men det är ju dumt att föra den egenskapen vidare/alternativt försämra stoets mående "utifall att"....

Fick själv operera en 3 årig häst pga detta...inte roligt!

Om jag har fått det hela rätt förklarat för mig så är det själva skimmelgenen som ökar risken för melanom och inte ärftlighet i övrigt. För att inte föra det vidare får man då helt enkelt låta bli att avla på skimlar över huvud taget. Utrota hela skimmelanlaget med andra ord.

Det vore ju oerhört synd, speciellt med tanke på att dom allra flesta lever ett lika långt och gott liv som vilka andra hästar som helst även om det givetvis finns undantag.

Angående påskyndandet av förloppet pga avel kan man tycka att det borde vara väldigt omtalat och omskrivet om det funnits bevis för att dräktighet påverkar. Någon studie i ämnet hade varit bra att luta sig mot innan man drar sådana slutsatser.

Ja, melanom är kopplat till skimmelfärgen. Forskningen som är gjord på mestadels lipizzanerhästar visade att de hästar som var homozygota för skimmelanlaget dvs GG snabbare utvecklade melanom. Och jag känner då till två fall där skimlar har fått tas bort i tidig ålder (4 respektive 7) på grund av melanom.

Ett enkelt sätt att undvika att få en homozygot avkomma är att inte betäcka två skimlar med varandra. Betäcker man skimmel x grundfärgad häst - blir avkomman aldrig homozygot även om den blir skimmel, avkomman kan ju också få någon av grundfärgerna.

Alla skimlar bara de lever tillräckligt länge utvecklar melanom, men det är ju stor skillnad på att behöva operera eller avliva en 4-åring än en 20-åring. I tidningen Forskning & Framsteg kunde man läsa under en bild typ att de hästar som är flugskimlar inte är homozygota.
(obs mycket prickar, ej de nästan helvita med enstaka flugprickar).

http://www.hgen.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=7413

http://www.angloarab.se/undersidor/farger_skimmel_anlag.htm

• Och betäcka eller ej beror väl på hur stor spridning melanomet har fått.

• Fråga gärna ytterligare en veterinär vad hon eller han anser i just ditt stos fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka