betäcka shettis?

Smurfoff

Trådstartare
jag har nyss lånat hem en stort, kraftigt shettissto. Hon är nog några centimeter över gränsen då vår andra shettis bamse är 88 cm hög och hon är mycket större, nog runt 25-30 cm.

Jag tror att hon har stamtavla då hennes ägare sa att hon var utställd. vi ska få alla hennes papper snart.

han ville mest bli av med henne så vi kanske betäcker henne nästa år (frågar då han såklart först)

hade det gått att betäcka med en mini? hade den nått upp?

funderar på någon av www.belekima.se hingstar. antingen neptune eller bobby.

(en svartskimmel hingst och en prickig har hon)

hon är ljusfux med stjärn. vad tror ni det kan bli för färger?

Sv: betäcka shettis?

OM dne är utställd så är den INTE övervuxen... Elelr jo, jag tror att övervuxna får kritik och poäng men rangeras inte (är det inte så, ni andra som kanske vet?)
DU kan kolla upp henne själv på Shetlandssällskapets webstambok, om du bara vet vad hon heter "på riktigt". www.shetlandsponny.se/stambok

Ja, en mini kan säkert betäcka om det bara är det det handlar om, det finns ju shetlandshingstar som lyckats betäcka halvblod.
Men det är inte säkert att du behöver betäcka med en mini bara för att få en mindre avkomma. Jag har själv ett maxat shetlandssto, som fått 3 föl med samma hingst, 103 cm. Den första 106 com som 4-åring, den andra 97 cm som 3-åring och den tredje såg liten ut som föl - jag sålde den som föl förra året...
Man bör titta lit epå vad osm finns bakom, vad de lämnat storleksmässigt, innan man gör några extremparningar.

Angående de hingstar du funderar på så hade jag inte använt någon av dem på ett shetlandssto - den ena har avelsvärdeklass 0, vilket innebär att den inte uppnått de rasvisa kraven för godkännande i Sverige då den visades fram. Den andra är inte ens en shetlandsponny och har en färg som inte är godkänd för rasen.
Men det valet är ju ditt...

han sa att hon hade ställs ut en gång och det gick jättebra.. hon ser ut som ett russ. ser inte alls ut som en shettis i ansiktet och kroppsbyggnaden, är ganska långbent. ska nog ringa han i nästa vecka och fråga om stamtavlan, jag vet inte om hon har det men jag gissar på det eftersom hon e utställd.

kan fölet bli mini om man betäcker med en mini? blir nog någon annan hingst..

Hade varit roligt med någon spännande färg men temperamentet går absolut före.

ska försöka mäta henne med en tomstock imorron.. blir ju inte exakt men man vet ju då ca: hur hög hon är..

Men vad heter hon?
Det är ju bara att du själv kollar upp hennes stam och utställningsresultat i webstamboken, som jag länkade till ovan!
Riken att det blir mini är nog ganska obefintlig, men man vet aldrig..
Det finns fler hingstar som är skäckar, konstantskimlar och avblekbara dito, som är godkända och riktigt fina. :) Är hon lite högställd (som inte är önskvärt hos shetland) så välj en hingst som har en säker nedärvning på typ :) för bästa chans till en riktigt fin avkomma!

Jag håller med "Ameo" ..vi har gott som fina shetlandshingstar som är godkända, många olika färger att välja mellan.m.m.
Kolla in www.shetlandsponny.se och sen länkar så kan du kolla på massor med hingstar.
Du kan kolla upp hingstarnas resultat på utställningat i Webbstamboken..(lika så din egen ponnys resultat m.m.)

Om du betäcker med den prickiga hingsten kan du registrera fölet i The British Spotted Pony Society där kan du rega ditt föl oavsett om det blir prickigt eller inte! Då får ponnyn en rastillhörighet annars får den stå som korsningsponny! Jag har nyss regat ett föl i England som är efter ett shettissto och en prickig hingst det var inte särskilt svårt eller dyrt men hingstägaren kan nog berätta mer om hon föder upp spottar!

hej, förlåt TSom jag hoppar på din tråd är,
jag har själv en shettis, född i år, och utan papper. inte min egna uppfödning.ska skaffa pass till honom nu, hans mamma är prickig, även han kommer att bli det. kan jag registrera honom i england utan stam. eller ska jag registrera honom som shettis utan stam, eller blir det korsningsponny då. var registrerar mab dem om inte i deras rasförening. många frågor, har bara halvblod sen innan och det bet man ju vart man registrerar men detta är ngt nytt.

Mithra skrev:
jag har själv en shettis, född i år, och utan papper. inte min egna uppfödning.ska skaffa pass till honom nu, hans mamma är prickig, även han kommer att bli det.

Du kan omöjligtvis ha en shetlandsponny om den och modern är tigrerad. Det finns inga tigrerade shetlandsponnyer.

Enklast för dig är nog att registrera hos ASRP eller hos Svenska Knabstrupperföreningen. Båda föreningarna har ett korsningsregister för hästar med okänd stam. Alla tigrerade hästar kan registreras i Knabstrupperföreningens korsningsregister.

jasså :o vad är det jag har köpt då. mamman är 90 cm, prickig röd och vit, pappan är fux, 84 cm, fölungen är gulaktig, som palomino där det börjar komma fram prickar på huvudet och benen nu. som ni ser är jag inte så bra på dessa udda färger. :smirk:

Mithra skrev:
vad är det jag har köpt då.

En korsning. Sannolikt med ett betydande inslag av shetland (med tanke på storleken), men att kalla den shetlandsponny är fel.

th_24438.jpg

här är han

jag vet inte vad hennes riktiga namn är. han sa att hon hette Elektra.

vi ska ringa nästa vecka och få papperna på henne om han nu har det.

hon ser ut som en haflinger tycker jag både i färgen och kroppsbyggnaden.

jag var inte med och hämtade så min mamma glömde att fråga allt.

han var också väldigt stressad så hon hann inte.. ska ringa nästa vecka.

hon var varken avmaskad eller vaccinerad och inte verkad på hur länge som helst.. så hennes hovar är ganska trasiga och hennes ben är fulla med flugägg..

ska fixa hovarna idag samt avmaska henne.

För att kunna rega din ponny i The British Spotted Pony Society måste man vara medlem tror det kostar 15 pund kolla på deras hemsida! Pengarna skickar du över rekomenderat i en check som du köper på banken utställd i pund givetvis, skicka även med en lapp om att du vill registrera en ponny så skickar dom alla papper du behöver.När papperna är ifyllda ska dom + 4 foto på ponnyn+ en check på 10 pund tillbaka till England och efter en tag får du tillbaka ett engelskt pass till din ponny som du skickar in till SH för att få det stämplat och när det är klart är du stolt ägare till en British Spotted Pony!!! :love:

har fottat lite bilder nu :) hade inte något att mäta med.

den lilla är bamse och han är 88 cm i mankhöjd. Hon är ju en reäl bit större så jag tror nog att han har växt över maxmåttet för shettis..

Hon är 6 år..

img_0201_orig_SE.jpg

img_0206_orig_SE.jpg

img_0208_orig_SE.jpg

Bamse och Elektra

tack för informationen...jag ska försöka kolla upp vad som ligger bakom mer, kan som sagt inget om dessa små ponnier :smirk:

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 989
Senast: Tussinussen
·
Avel En fråga till er som vet... OM jag skulle skaffa ett shettissto eller två och betäcka iallafall det ena. Hur svåra är shettisföl att...
Svar
10
· Visningar
965
Senast: ameo
·
Träning jag har en väldigt liten shettis Bamse, 88 cm, väldigt liten och kompakt och ganska smäckert byggd (har smala ben) min lillebror...
Svar
5
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2