Betäcka på hösten (slutet av agusti-början på sept)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Manatee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäcka på hösten (slutet av agusti-början på sept)

Avelsvärderad = uppfyller statens krav (inga uppenbara defekter mentalt och fysiskt, alltså det är acceptabelt ur ren djurskyddssynpunkt att avla på hingsten).

Godkänd = Godkänd enligt avelsförenings krav. Kan få stambokföringberättigade avkommor inom rasen.

Det var ungefär precis det jag skrev, fast uttryckt på ett annorlunda sätt ;)

Intressant. Kan man åka i finkan också?
Jag tycker det låter helt sjukt att ha en sån lag. Ok att det är bra att hästaveln styrs upp och är seriös, men att stifta lagar om detta..? Hm, känns lite gammalmodigt...

Tror inte att någon någonsin blivit straffad, ingen stoägare i alla fall. Vad som händer med hingstägaren (som ju är den som ska se till att hingsten är minst avelsvärderad) vet jag inte. Böter kanske?

Använder man Godkänd hingst till sitt sto får avkomman i bästa fall gröna papper = de "finaste". Använder man enbart avelsvärderad så får de grå papper med olika siffervalörer = mycket sämre om man vill avla och vara med på föl och unghästevenemang. Ska man "bara" rida och tävla spelar det ingen större roll. Man kan t.o.m. få vara med utom tävlan på tex fölmönstringar och treårstester.

Fr.o.m. nästa år har jag bestämt för mig att även hingstar som enbart ska användas till de egna stona måste avelsvärderas!

Detta gäller alltså halvblod?
Eller vad menas med gröna papper? Är det internationellt det där, dvs används det som beteckning på godkänd avkomma oavsett ras och land?

Färgen på papperna som jag pratar om gäller Halvblod och Ridponnyer. Vad andra raser har för system på sina registreringshandlingar har jag ingen aning om, men vg godkänd vs avelsvärderad så är det ALLA raser som avses. Men det är väldigt olika i rasförbunden hur man ställer sig...inom Arabaveln tex räcker det att ha visat hingsten så är den godkänd, oavsett hur den än ser ut...vilket gör att det finns godkända arabhingstar med under/runt 30 exteriörpoäng!

Öh... det gäller nog inte alla raser det, inom travet får du lov att betäcka dina egna sto med din egen hingst och kan då få det registrerat som vanligt...

Ok... det verkar som att Halvblod / ridponnys är standard här, dvs det förutsätts att man förstår att det alltid är dessa hästraser som avses...
Det är svårt att hitta för mig relevant info på det här forumet tror jag, (för mig som inte alls är intresserad av dessa raser)
Tack i alla fall för svaren, nu vet jag lite mer om reglerna kring halvblod iaf! :)

ankans skrev:
Öh... det gäller nog inte alla raser det, inom travet får du lov att betäcka dina egna sto med din egen hingst och kan då få det registrerat som vanligt...

Fast betäcka egna ston med egna hingstar får man väl inom alla raser?

Det är möjligt, men tolkade det som någon skrev att man inte fick det.. Jag kanske såg fel :)

Ja, du får betäcka egna ston med egen ej visad hingst, men du får inte ta emot andras ston för betäckning om hingsten ej är avelsvärderad, men sen kommer vi till den intressanta frågan, vad är avelsvärderad? Är det att följa EU:s regler som egentligen står över sveriges lag, eller är det att följa jordbruksverkets regler?Därom tvista de lärda, och vi lär väl snart få mer info i den frågan då det omfattar flera utländska raser, tex alla brittiska ponnyer.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·
Avel Jag har en 02a här hemma som om allt går vägen ska bli fälttävlanshäst, hon är sent utvecklad men har tagit sig bra nu sista året, men...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka