Betäcka på hösten (slutet av agusti-början på sept)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Manatee
  • Startdatum Startdatum
M

Manatee

Hej!
Hästen började brunsta idag och jag fick den ideen att åka upp till en tjej som har en väldans fin hingst(quater/arab) och betäcka.

Nån som tycker det verkar knasigt och betäcka nu? Eller ska jag vänta till våren?

Äntligen höst o alla äckliga getingar ska försvinna :) hurra/manatee

Sv: Betäcka på hösten (slutet av agusti-början på sept)

Vänta till våren! Fölet blir fött sent, i rötmånaden med större risk för infektiner, kommer knappt börja äta gräs förrän det är höst...

Håller med, bättre att vänta till våren. Förstår om du vill ha föl, men vänta lite och kolla även upp om det finns andra lämpliga hingstar. Föltillverkning ska inte vara nåt hastverk! Fölet har inte bett om att bli fött...bättre att fundera ordentligt vad man vill att fölet ska få för framtid etc.

Jag tycker också att du ska vänta till våren. Det är bättre för fölen att födas på våren och få gå med mamma och äta gräs hela sommaren, och förhoppningsvis kan det då också få leka med jämnåriga.

För det första - är hingsten avelsvärderad ? Om den inte är det så tänker du göra något som inte är lagligt. Jag tror att det är en bra idé om du tänker efter vad du vill med fölet först. Vad är det för sto ? Och vad skall du ha avkomman till ?

För det andra så skulle jag INTE betäcka så här sent. Det är bättre för fölen att födas på våren/försommaren.

Om den inte är det så tänker du göra något som inte är lagligt.

Är det olagligt att betäcka med en icke godkänd hingst? :confused: Det har jag aldrig hört och då är det nog en hel del som bryter mot lagen varje år.

Jag tycker inte heller att man ska korsa en massa hästraser, men det var ju faktiskt inte det hon frågade om och det är inget som vi har med att göra.

Om inte hästen är ens avelsvärderad så är det faktiskt olagligt och hon kommer att få kännbart ökade kostnader vid registrering/pass etc. Det är väl inte mer än rätt att informera henne om vad som gäller? Sen om hon ändå väljer att betäcka med en sådan häst, så är det ju upp till henne. Men då kan hon inte sen säga att hon inget visste!

Jag har INTE påstått att det är olagligt att betäcka med icke-godkänd hingst. Däremot är det olagligt att betäcka med en som inte är AVELSVÄRDERAD.

Jag ska betäcka ett sto så här sent men det beror mer på att vi vill se att hon kan bli dräktig. Hon fick sin igångsättningsspruta igår. Vi har försökt hela sommaren och ger henne en sista chans nu. Blir hon inte dräktig så säljer vi henne nog. Annars så rekomenderar jag inte heller sen betäckning. Nu har jag turen att ha den godkända hingsten hemma.

Finns många länder som betäcker året runt....ja faktiskt även där det är kallt.Som det är nu så verkar ju höst och vår vara bättre än de sista sommarna som har varit.De som betäcker så tidigt som mars/april får ju föl i feb/mars...knappast värre än att få ett föl på höstkanten....i tex augusti/sept.Men,men jag ska vänta tills i vår om jag har mina hästar kvar då.

Hingsten ifråga är självklart avelsvärderad! Nått annat är inte av intresse.

Pratade idag med en bekant till mig (duktig uppf. av fullblod o delvis hbl) och hon tyckte jag skulle vänta till våren. + att hon skall vara med o planer osv.. Så nu är det bestämt att det blir i vår då :) kanske lika bra det...

Stoet ifråga, är av mkt god stam, samt visat sig duktig på tävlingsbanan i olika grenar. Kommande föl skall behållas av mig och tävlas.

Lutar åt att det kommer bli ett fullblod som blir pappa till våren.

Tack för svaren....

Xeline skrev:
För det första - är hingsten avelsvärderad ? Om den inte är det så tänker du göra något som inte är lagligt. Jag tror att det är en bra idé om du tänker efter vad du vill med fölet först. Vad är det för sto ? Och vad skall du ha avkomman till ?

Läs svar nedan....

Och ja, han är avelsvärderad! Självklart!

Vad bra !

fast du har redan ångrat dig och skall ta ett fullblod istället för quarter/araben! Det är nog bra att du har hela vintern på dig att tänka efter, så att det blir rätt på slutet !

Vad är det för stam på stoet och vad skall du tävla i ?

Vad jag menar med olagligt är när man bryter mot lagen. Ökade kostnader får du ju också om du inte reggar ditt ex halvblodsföl innan årets slut. Det är ju knappast så att man får böter och registreringsförbud om man använder en ej avelsvärderad hingst. Det är alltså inte olagligt, däremot får man högre kostnader för registrering.

Jag skrev fel (hade brått skulle till jobbet). Jag menade avelsvärderad. Däremot kan jag inte se att det är olagligt. Vem straffar dig förutom förhöjda avgifter för registreringen. Då finns det nog många brottslingar i hästvärlden.

Men det är faktiskt olagligt. Sen om påfäljden blir typ ingenting är en annan femma.

Jag vet inte vad konsekvenserna är egentligen.

Ursäkta en fråga från en som kan ganska lite om ämnet, men vad är skillnaden på godkänd och avelsvärderad? Om det inte är samma sak, vad är det då hingsten är godkänd för?

Avelsvärderad innebär att den är just avelsvärderad, men inte godkänd enligt de rasvisa krav som satts upp för just den rasen.

I princip betyder det att vilken skithingst som helst kan bli avelsvärderad och därmed betäcka lagligt.

Vid den allmänna avelsvärderingen så brukar nämnden ge omdömen i stil med, rekommenderas för avel, resp rekommenderas EJ för avel. En som är rekommenderad är troligtvis iallafall inte godkänd, tex så kan halvblod visas på den allmänna visningen och bli rekommenderade, men de är INTE godkända om de inte genomgått Bruksproven.

Rörigt ?

Rörigt som fan! ;)
Men jag tror jag fattar.
Först kommer avelsvärderingen. De som får betyget rekommenderad, får (betäcka lagligt, och) gå vidare till någon slags "kvalificerat" godkännande som heter Bruksprov - där de, om de går igenom, får titeln Godkänd?

Nej, såhär är det:

Att betäcka med icke avelsvärderad är faktiskt mot lagen, i Sverige har vi hingstvärderingstvång. DESSUTOM är det krångligare att registrera en sådan häst, men det har inget med själva lagbrottet att göra.

Om man har en hingst som man vill låta andra betäcka sina ston med så måste man avelsvärdera den. Detta kan antingen ske på en premiering anordnad av någon avelsförening. Om hästen uppfyller de rasvisa kraven blir den då godkänd för avel inom den rasen. Om hästen inte uppfyller de rasvisa kraven kan man visa den på en allmän hingstvisning. Hingsten blir då avelsvärderad och får betäcka, men kan inte lämna godkänd avkomma i någon ras OM inte någon rasförening bestämmer sig för att godkänna den. En GODKÄND hingst kan alltså lämna godkända avkommor inom den ras den blivit godkänd inom, en som bara är avelsvärderad får också betäcka, men lämnar inga godkända avkommor. Godkänd eller icke har bara med rasen att göra, avelsvärderingen gör det lagligt för hingsten att användas i allmän avel.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·
Avel Jag har en 02a här hemma som om allt går vägen ska bli fälttävlanshäst, hon är sent utvecklad men har tagit sig bra nu sista året, men...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka