Betäcka med Boccelli/Avkommor till B...

Sv: Betäcka med Boccelli/Avkommor till B...

Betäckte med Bocelli förra året o är mkt nöjd med resultatet. En hingstunge med helt underbart psyke o ser mkt lovande ut. Ska bli spännande att visa honom o se vad det blir för betyg :) Gör gärna om det!

Kul! Tycker du att B. har förbättrat gångarterna i förhållande till moderns?

Jag har funderingar på Bocelli till nästa år om min ska betäckas. Ett frågetecken på honom är bara siffrorna på hoppningen i hingstkatalogen?? Jag är ju ute efter en dressyrhingst men han får ju inte vara urkass på att lyfta på tassarna...
Kan någon vänlig själ förklara siffrorna för mig? Tror att det står 35, eller 53, har inte katalogen här. Är det något annat än hoppförmåga som siffrorna hänvisar till eller yrar jag bara till det?

En för övrigt mycket tilltalande hingst som jag tror passar mitt sto bra. Hon är 2 nu e. Hochadel - A Jungle Prince
9419330.jpg

...just nu är mina kandidater Bocelli, Florencio, Quaterback. Men det hinner väl ändra sig tills det blir dags

Ja det tycker jag. Har fått mer knän i trav o galopp o mkt mer skritt än henne. Hon rör sej också mkt väl men han verkar bli snäppet bättre ändå. Hoppas verkligen att han är så här fin fortfarande när det är dags för visning så han inte är i växtperiod...

Tack! Tycker jag med förstås :)

Jag har funderingar på Bocelli till nästa år om min ska betäckas. Ett frågetecken på honom är bara siffrorna på hoppningen i hingstkatalogen?? Jag är ju ute efter en dressyrhingst men han får ju inte vara urkass på att lyfta på tassarna...
Kan någon vänlig själ förklara siffrorna för mig? Tror att det står 35, eller 53, har inte katalogen här. Är det något annat än hoppförmåga som siffrorna hänvisar till eller yrar jag bara till det?

En för övrigt mycket tilltalande hingst som jag tror passar mitt sto bra. Hon är 2 nu e. Hochadel - A Jungle Prince
9419330.jpg

...just nu är mina kandidater Bocelli, Florencio, Quaterback. Men det hinner väl ändra sig tills det blir dags

Den första siffran står för tekniken och den andra för temperamentet. Nu vet jag att de knappt alls hade tränat på hoppningen pga att de är en del skaderisker med det. Är man "säker" på att hingsten går igenom som gångartshäst ( han vann ju den delen på brukset) så lägger vissa inte ner tid/ tycker det är för riskabelt med löshoppning. Bocelli är nog ingen superhopptalang, men hade han varit lite mer klar över vad han skulle göra så tror jag nog han höjt sig något.

Hur som helst här finns lite bilder/film på min upp födning e.Bocelli f.04 och han hoppar "normalt" www.dropshots.com/Horses2 gå in på Albums och Baltimore ( 1,5 år på löshoppningssnutten 2:a gången han hoppar) Modern, e. Ganesco-Gaspari-Immer, hade mycket god trav, dock med lite raka framben i galoppen. Bocelli gav en avkomma som har tre bra gångarter, framför allt galoppen. Modern hade ett mycket gott temperament, och det har inte blivit sämre med Bocellis gener, han har blivit en mycket ridbar häst ( riden ca 1 månad på filmsnuttarna) med ett mycket gott temperament.

Den såg väldigt trevlig ut, inte minst med tanke på sättet den presenterades trots att han var riden så lite. Det är ju temperamentet och typen som är de allra starkaste korten hos mitt sto och det vill jag ju gärna förstärka och föra vidare, lite plus på gångarterna sedan är ju aldrig fel :D

Jag förstår detta med skaderisken osv, men jag tycker ändå att det inte är riktigt juste mot hästen att visa den dåligt förberedd. Han blir ju ändå bedömd på momentet. Men allt har väl sina för och nackdelar förstås.

Ja, det är svårt det där med bedömningar.
Bocelli används som dressyrförärvare liksom sin far Don Schufro, men tittar man djupare in i släktleden så finns det i t ex i morfadern Bernsteins möderne väldigt många fina hopphästar t ex har Bragansa som är Bernsteins mormor lämnat en avkomma som haft framgångar i svår hoppning och Bianca som är Bernsteins mormorsmor hade en syster som vann NJM i hoppning och en bror i msv fälttävlan. Bernstein själv är mest känd som dressyrförärvare, men jag känner till en häst som går 1,50 och en som går 1,40 e. Bernstein, så man vet ju aldrig helt säkert vilka gener som slår igenom. Sedan tror jag generellt att hästarna arbetades mer allround förr.

Bocelli kommer förmodligen aldrig att hoppa ett hinder efter brukprovet, så då får man väl väga för och nackdelar med att träna dem på hinder. Själv tycker jag att hästarna ofta blir bättre att rida i dressyren om man varierar arbetet med hoppning och även andra övningar, men jag är inte proffs och rider bara för nöjes skull.

Håller med fullständigt. För mina behov tror jag absolut att hästen mår bra av att gymnastiseras på olika sätt, dressyr, hoppning, terräng på "lagom" nivå för att bli en dressyrhäst, men så strävar jag ju inte efter att tävla på högsta nivån heller.

Om man bortser från hoppningen som då är svår att säga vad som skulle vara en rättvis bedömning på Bocelli, så ligger han väldigt bra till hos mig. En undran bara, blir det för nära med Donnerhall då min har honom i 2:a led?

Kl

Jag funderar på att ta Bocelli på mitt Gauguin-sto nästa år. Jag tror att han skulle kunna komplettera henne ganska bra!

Men en fråga till er som har avkommor, hur är deras ben?

Malin

Min hingstunge föddes (27/5) med veka bakkotor, den ena rätade upp sej efter någon dag, den andra tog lite längre tid på sej, men efter tre verkningar, senaste nu i torsdags så rör han sej helt korrekt! Mamman är något inåttåad fram men inte heller det verkar ha nedärvt sej.

Min uppfödning är lite inåttåad på ett framben, i övrigt vad jag kan se hyfsat korrekt.

Nu kan man ju inte vara säker på att det kommer från hingsten, modern var ej inåttåad, däremot är moderns helsyster något inåttåad, så det kan ju komma från mödernet någonstans. Det står obetydligt tåtrång vä fram på Bocelli och han har 8 på benen, min skulle nog kunna vara obetydligt tåtrång hö fram...

Senast ändrad:

Jag är mycket nöjd med honom, allt har hittills gått som på räls, han är såld från mig till en tjej jag har mycket kontakt med. Han var på inridning en månad i våras hos ett proffs, när han skulle hämtas ville proffset behålla honom ( men det fick han inte), han tyckte att han var otroligt lättlärd. Han är väldigt snäll och ganska cool, men ändå känslig och påverkbar.
Han är av den mindre typen, blir nog runt 163-164 cm och är ganska kort i modellen. Modern var ca 160 och jag tror även att det beror på att det var moderns 13:e föl, hon gick 3 veckor över tiden och han var liten när han föddes och stoet kunde ej få fler föl sedan, veterinären sa att han nog fått lite näring i magen pga att stoets slemhinnor ej var helt OK. De flesta andra Bocelli jag har sett har varit ganska stora.
Han har ärvt Bocellis högställda typ och har tre mycket goda gångarter.

Vad roligt!
Han verkar nedärva både fysik o psyke väl. Är han visad?

Senast ändrad:

Nej han är ej visad på 3 års, han föddes den 31/7, så han var inte ens 3 år när 3 års testerna gick, så ägaren tänkte försöka visa honom på kvaliteten istället. Efter hans inridningsmånad i april började han växa, så när han släpptes på betet var han rejält överbyggd, det ska bli intressant att se hur hög han blivit efter betet. Nu är ägaren ganska kort, men typmässigt brukar det göra lite om de är 164 istället för 162.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Cardento kom till Sverige och Flyinge som femåring. Redan första säsongen betäckte han 130 ston, och numera finns nästan 1500 avkommor...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hundträning Hej jag tänkte lära vovven att söka kantareller till nästa säsong. Skulle ni säga att det fungerar bra att lära in på torkade...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: hollypolly
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka