Betäcka med Boccelli/Avkommor till B...

zanzan

Trådstartare
Nästa säsong så har jag så gott som bestämmt att det blir Boccelli vi betäcker med.

Någon som tänker samma eller redan har betäckt med honom?

Berätta allt:D

Sv: Betäcka med Boccelli/Avkommor till B...

Vad kull!!

Själv betäckte jag mitt sto (Maximilian-Hubertus) i år med Bocelli! Blev ganska sent på säsongen (var tvungen att vänta ut en tillfällig skada med medicinering) men hon tog sig på första försöket. Så nu är hon inne på 30:e dygnet. Men det återstår att se om hon får behålla det. För hon har en sanslös förmåga att skada sig för jämnan så jag är lite orolig för att hon ska hitta på ngt så här i början. Men är det så så får vi på det igen nästa år (och då kommer jag välja B igen).

Bocelli var för mig lite av ett "safe-choice" av många anledningar (men äv ett litet osäkert kort eftersom att han inte varit verksam så länge).
Men det jag framför allt vill bibehålla och förstärka är hennes skritt och supergalopp. Traven är däremot medioker i naturligt tillstånd men det går att rida fram en större trav i henne. Så för mig var det väldigt viktigt att välja en hingst med 3 bra gångarter.

Jag tycker även att B är tilltalande i typen och han verkar ha hög ridbarhet. Just psyket och ridbarheten är mitt stos absolut starkaste sidor så de vill jag absolut inte blanda med något sämre.

Sen tycker jag också att B:s stam är väldigt tilltalande, just för att hans möderne är väldigt starkt också.

Det är dock det första fölet jag tar på stoet så jag har inte så mkt att gå på. Men goda gångarter, lätt i typen och hög ridbarhet är det jag har prioriterat främst. Sen har han ju redan hunnit lämna några fina avkommor som verkar riktigt lovande så jag tror att han nog kan vara ett bra val. Det har iaf varit mga kunniga i min närhet som har tyckt att han är ett riktigt bra val. Men som sagt, det återstår att se. Spännande ska det iaf bli!!

I denna tråden finns lite bilder på stoet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=782199

Vad är det för sto som du ska betäcka då?

Vi har vissa funderingar på att betäcka vårt sto Fackellilja e.Topaasch - Don Primero - Tip Top, med Boccelli kanske i framtiden.:bump:

Ah, vad roligt! Jag har sett bilderna på ditt sto och tycker den ser jättetrevlig ut!

Mitt sto är e. Zorn - Brabant - Chagall, alltså ganska tight linjeavlad på Chagall vilket har fallit mkt väl ut! En helt underbar individ som tyvärr vart triangelmärkt redan som 7-åring (mitt livs sorg)

Jag är så bortskämd med henne för det finns inget som man måste tänka på att hingsten behöver väga upp då stoet inte har några direkt svaga sidor - dock ganska svårriden och B. har ju god ridbarhet!

Hon har två avkommor, en efter Weltman och en e. Akribori, som har blivit jättefina!

Håller verkligen tummarna för att ditt sto fortsätter ha bebis i magen så vi får se vad det blir för fint nästa år!

Vet du hur hög dräktighet Boccelli har?

Hur gamal är din då? Var det den som skdadae sig så hon bara kunde gå i avel? Vad var det som hände?

Ja, det är hon som skadade sig... Hon är ett år nu, ska betäckas nästa år är förhoppningarna som 2½.

Det som hände var att vi hade en domare ute på gårdsbesiktning för att bedömma Lilja. Vi hade släppt Lilja och mamman i en hage där de skulle galoppera så hon kunde bedömma galoppen.
Precis när domaren säger att hon är färdig, så tar mamman, Forsythia som springer längs med staketet, ett stort bocksprång uppåt och till vänster - och landar på Lilja... Blev ett enda outskiljbart virrvarr av ben och fölkroppen och ingen av oss förstod hur de kom från varandra utan att ngn stod på näsan. Dock så hade Forsythia lyckats trampa riktigt illa på Liljas högra framkota :cry:.

När vi senare kom in till veterinären för att kolla upp det så visade det sig att cesambenet är totalt krossat och åkt upp en bit, plus en typ av fraktur i kotan - det är två ben som går ner i kotan och ligger ungefär vågrät mot det ben som kommer upp i kotan från hoven. En av dom två benen hade inte längre en vågrät underkant utan blivit så tilltryckt att den fått en ny vinkel uppåt-utåt :(.
Alla veterinärerna som tittat på röntgenplåtarna säger att hon komemr aldrig kunna ridas, det håller hon inte för, men hon kommer hålla för avel i hela sitt liv, så vi håller tummarna för det även om det känns fruktansvärt sorgligt att aldrig få sitta på vår absolut bäst uppfödning nånsin :cry:. Men samtidigt lyckliga för att hon inte var tvungen att avlivas!!

Blev mkt, hoppas ni orkar läsa...

Usch, vad snabbt det går liksom!

Men jag förstår att du är glad att hon inte behövde avlivas - tänk om det varit en hingst(blivande valack) - inte mkt att spara på då tyvärr! Tur att det är ston då! du kommer ju iallaall att få ett jättefint avelssto!

Jag blev oxå "berövad" på min kanske allra finaste häst även om hon var 7 år då ochjag sörjer det än idag! Hon går oxå i avel nu! Men kommer aldrig glömma när mamma och vet. kom ut från röntgen och vet. hade tårar i ögonen och sa "Det ser tyvärr inte så bra ut det här, hon blir aldrig ridhäst igen" Men där tändes ändå ett litet hopp och vet. trodde väl jag var knäpp som blev överlycklig för att hon kunde gå i avel ändå:love:

Ska du betäcka nästa år? Måste dom inte vara 3?

/Z.

Nämen fy, vilken otur!! Lider med dig!

Ja, så otäckt fort!! :crazy: :(
Precis, hade hon varit en hingst = blivande valack hade vi inte haft ngt val utan fått avliva...
Hahhaha :rofl:, man får trösta sig med att avel är väldigt roligt! :D
Japp, det ska vi om hon är mogen för det :bump:. Nejdå det måste dom inte, Liljas mamma Forsythia betäckte vi som 2½år och dte är jag mkt glad för! Hon behövde verkligen få den mognaden så fort som möjligt innan hon hann njuta för mkt av barndomsåren :angel: (hon har mkt egna åsikter, så att vänta ett år till hade nog inte varit kul...)

Senast ändrad:

Visst är det roligt med avel - och dyrt:p Dessutom är jag värdelös på att sälja vilket gör att vi inte kan ta föl alltför ofta:D, Men om jag betäcker nästa år så är förra fölet (1 år nu) 3 år när nästa fölis föds, känns ganska lagom!

Däremot så kvittar det hur roligt det är att avla tycker jag när man ser hästen i hagen hur jäkla fin den är och vet att man aldrig mer får sitta på den!:cry:

Ah, jag är med på att man får betäcka egentligen när man vill - men jag tycker de är så mkt bebis själva då:D

Vet du hur hög dräktighet Boccelli har?

Nej, jag vet inte det. Men jag vet bara att två ston till på min seminstation tog sig på första försöket med B. Så det verkar vara bra fart på simmarna :D Men som sagt, jag vet ingen statistik.

Däremot så kvittar det hur roligt det är att avla tycker jag när man ser hästen i hagen hur jäkla fin den är och vet att man aldrig mer får sitta på den!:cry:

Jo, det är väldigt jobbigt :cry:. Du kan ialf trösta dig med att ha fått ett par år på hennes rygg ;), här är det kört från början :(. Du ska bara veta hur starkt suget e efter tat bara få sitta upp o bara sitta på henne när hon e tre, få känna känslan av de där underbara gångarterna :love:

Jo, fast jag kan inte påstå att det är någon tröst! Men I see you´re point!

Finns det ingen möjlighet till att hon kan ha blivit tillräckligt bra efter tillräckligt långtid? Kanske värt att röntga om henne? Eller har hon fått synliga deftekter typ rörelsestörning etc.?

Jag ska röntga om mitt sto till hösten om hon fortfarande är bra då, man har nämligen sett hästar där denna typ av skada har vuxit bort! Men bara för att jag säger det högt nu så kommer hon väl vara halt när jag tar in henne:crazy:

Jo, det kan vara svårt att få tröst även om man har ridit eftersom man då har fått känslan o längtar efter mer...

Jag har funderat på dte men tror inte dte finns en ringaste chans just eftersom cesambenet är totalt krossat och ligger högre upp :crazy:. Har man tur kanske benet ner i kotan kan växa til sig o bli bra igen, men cesambenet är nog tyvärr omöjligt...:(
Nej hon har inga rörelsestörningar som tur e:bump:, men hon är tjockare i den skadade kotan på utsidan, svullnad. Hon har inte ont ialf o det är jag otroligt glad för.

Håller tummarna hårt för er två då!

Senast ändrad:

Tur att hoppet är det sista som överger människan! Jag tror faktiskt inte att min är frisk men det känns ändå värt att kolla!

Vi får vara glada att vi har varsitt fint avelssto att lägga Boccelli på nästa år;)

Det låter ju iallafall lovande! Min har haft svårt att ta sig verkar det som! Tog sig inte alls med Figaro R men när vi bytte till Akribori tog hon sig på första (så svårt att säga) och när hon betäcktes med Wetman så ägde inte vi henne så det vet jag inte, men jag misstänker att hon hade svårt att ta sig då fölet kom i slutet på Juli!

Min hade ju precis innan gått på en kur penicilin (hovböld) och det tog ju då ev bakterier där bak också. Så hon hade ju väldigt goda förutsättningar att ta sig direkt.

det var ju tur i oturen för dig då:D Min var ett jäkla trasslande med förra gången hon betäcktes, spolades, sprutades, sulfabehandling och sen bara vi bytte hingst så vips! Återstår att se nästa gång! Funderar på att köra henne ner till Gränsbo om det går!

Betäckte med Bocelli förra året o är mkt nöjd med resultatet. En hingstunge med helt underbart psyke o ser mkt lovande ut. Ska bli spännande att visa honom o se vad det blir för betyg :) Gör gärna om det!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Cardento kom till Sverige och Flyinge som femåring. Redan första säsongen betäckte han 130 ston, och numera finns nästan 1500 avkommor...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hundträning Hej jag tänkte lära vovven att söka kantareller till nästa säsong. Skulle ni säga att det fungerar bra att lära in på torkade...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: hollypolly
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka