Betäcka häst som haft spatt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Grays Kelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 136
G

Grays Kelly

Hej tänkte fråga vad tycker ni om att betäcka en häst som haft spatt.
En av mina stalltjejer ska betäcka sin häst , hon säger att den har utläkt spatt och man kan betäcka utan risk att fölet får spatt. Vad tycker ni.

Sv: Betäcka häst som haft spatt

Spatt är ärftligt och står med på defektlistan för kassering i avel.

Att spatten är "utläkt" är bara ett uttryck för att själva processen är inaktiv, därför kan spatt aldrig försvinna. Det lägger sig bara i en vilofas så hästen inte får ont men kan blossa upp när som helst. Sen så är det ju vissa hästar som kan klara sig utan bekymmer i ett helt liv.

Jag har själv en spatthäst och vet vilket he***te det är eftersom han har ont av det, och jag skulle aldrig vilja ha en sådan häst igen. Att avla på en sådan defekt är verkligen inte önskvärt eftersom den som sagt är ärftlig.

Så för att svara på frågan, så NEJ, tycker absolut inte att din kompis ska ta föl på henne.

Tipsa henne om att läsa på lite mer om Spatt, en del veterinärer använder tyvärr ett felaktig begrepp när de säger att Spatten är utläkt eftersom det aldrig kan försvinna. Detta leder tyvärr till dessa misstolkningar som är väldigt vanliga. Själv föredrar jag att säga att Spatten ligger i vilofas eller liknande.

MVH Maria

Sen så är det ju så att vet hon exakt varför hästen har fått spatt pga yttre omständigheter, o veterinär har sagt att det därför inte är ärftligt, så visst då kanske det inte är ärftligt på just henne. Men spatten är fortfarande inte utläkt ordagrant.

Håller med föregående talare.
Förr om åren fanns det otroligt mycket mer spatt, och jag är glad att man verkar ha lyckats avla bort det.
Fel uttryck, man har kasserat de hingstar som bar på anlagen, och lyckligtvis en god del av stona med. Men det är klart att det finns kvar i genbanken.

När jag var på ett av de stora utbildningsplatserna på 80-talet, fanns det många hästar där med utläkt spatt.
Det ser man inte idag. Nu menar jag inte att de hade ett överrepresenterat antal hästar, snarare speglade det hur rikssnittet såg ut då.

Är det inte Cissiny härinne, som har forskat på tendenser om spatt i vissa linjer? Eller var det någon annan motorisk sjukdom kanske?

Mina veterinärer hade aldrig kommit på tanken att rekommendera avel på en märr med utläkt spatt.
mvh

Såg du svarat under tiden.
Om veterinären menar att det är orsakat av yttre våld, så skall den väl inte benämnas spatt?
För mig veterligen är det en ledinflammation...
mvh

Såg du svarat under tiden.
Om veterinären menar att det är orsakat av yttre våld, så skall den väl inte benämnas spatt?
För mig veterligen är det en ledinflammation...
mvh
spatt kan uppkomma av olika anledningar, det heter ändå spatt, kronisk torr ledinflammation.. kan komma av fel träning, fel underlag, yttre skada, extreriöra fel eller genetisk defekt..
extreiöra fel och genetisk defekt skulle jag säga att man inte ska avla.. men har det uppstått av ytter omständigheter så vet man förmodligen varför och kan avla..

Det var precis så jag menade, att om de vet exakt hur det uppkommit, tex genom någon olycka, ja då kan det ju vara grönt att avla. Men utan någon konkret accepterbar anledning, så nej tack. :crazy:

Det var precis så jag menade, att om de vet exakt hur det uppkommit, tex genom någon olycka, ja då kan det ju vara grönt att avla. Men utan någon konkret accepterbar anledning, så nej tack. :crazy:
näe precis.. det förstår man ju.. jag skulle inte avla om jag inte hade en aning om varför hästen hade spatt.. man kan ju kolla stammen, hbl hingsten Ceylon har väl gett ganska många avkommor med spatt (och lynnesfel) men det kan ju komma från mödernet också..

men ja, vet man inte 100% så bör man inte avla.. håller med dig helt där..

oki, då har det hänt saker på den fronten sedan jag kikade sist, och det skall medges att det var för ett par år sedan.
Men sist jag diskuterade det med en veterinär, så stod det på defektlistan.
Kanske är det för att jag sett så mycket hästar ha ont, och få tas bort som gör att jag drabbas av allergiska besvär bara jag hör talas om att avla på hästar med den diagnosen. ;)
Jag tycker det finns så mycket fina, friska ston, som man kan köpa oförskämt billiga föl ifrån, så att det inte lönar sig att avla på eget som inte är det.
mvh

Tack för svaren, jag håller med men vet ej hur den fått spatt men tydligen hade förra ägaren sagt man kunde betäcka.

Tack för svaren, jag håller med men vet ej hur den fått spatt men tydligen hade förra ägaren sagt man kunde betäcka.
lita inte på hörsägen, det ska vara 100% säkert att det är från yttre skada och ej exteriör eller genetisk defekt..

oki, då har det hänt saker på den fronten sedan jag kikade sist, och det skall medges att det var för ett par år sedan.
Men sist jag diskuterade det med en veterinär, så stod det på defektlistan.
Kanske är det för att jag sett så mycket hästar ha ont, och få tas bort som gör att jag drabbas av allergiska besvär bara jag hör talas om att avla på hästar med den diagnosen. ;)
Jag tycker det finns så mycket fina, friska ston, som man kan köpa oförskämt billiga föl ifrån, så att det inte lönar sig att avla på eget som inte är det.
mvh
jao, det beror ju helt på, välmeriterat, välstammat sto med goda egenskaper och gott lynne, blir kanske under tid som foderhäst(utlånad till orutinerat tävlingsryttare?) riden på fel underlag och på fel sätt så att den får spatt.. spatten läks ut genom vila och hästen blir frisk.. varför bör man inte avla på denna?

Jag kan bara utgå från tendenserna som jag sett, huvudsak från början på 80 talet och framåt.
Spatt ser jag inte i huvudsak som ett utslag av ridning på kass underlag. Hov och kotledsinflammationer brukar ge en indikation på det mycket snabbare.
Däremot har jag sett en god del ston med spatt och/eller hakningar, som har fått avkommor med samma symptom och sedermera diagnos.
Det är inte kul att se dem, och det är inte kul att ta bort dem...

Givetvis är detta min egen personliga uppfattning, men jag ser inte vitsen att köpa på mig eventuella problem. Det blir dyrt ändå.
Att ett gammalt tävlingssto inte går igenom böjprov pga diffus hälta, bryr jag mig inte om, om den har godkända plåtar. Det skulle inte jag göra heller utan att jag har några kända sjukdomar! :D
Man har så höga krav på hingstarna men lägger på, men glömmer ofta att vara kritisk till stoet man skall använda.

Hade jag varit din kompis, hade jag begärt att få ut röntgenplåtarna och journalerna, och vänt mig till en eller två veterinärer till, för en second opinion.

Jag lägger ut en del av ASVHs avelsmål. Texten är klickbar och leder till texten i sin helhet, på ASVHs sida

lycka till!
mvh

det är inte jag som skapat tråden :idea:

och jag håller fortfarande med, är det genetiskt eller exteriört bör man inte avla.. :)

Sorry! :)
Jag svarade på din fråga, men hade nog stoet som trådskaparen nämnde i bakhuvudet!

mvh

tycker inte att man ska avla på en sådan häst! det finns andra bra hästar som är värda att ta föl efter isåfall. vill hon ha en till häst så köp en halvåring istället som är färdigt och man ser vad man får!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 070
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka