Betäcka halvblodssto, med vad ?

xaheena

Trådstartare
Hej,
Har precis fått hem mitt nya sto och tankarna börjar givetvis snurra inför vårsäsongen.

Det är ett sto e: Pomme Royal - Streak xx

Hon fick 45 poäng på både hopp/gångarter på 3-års test, har lämnat 4 föl varav en e: Cardento visad på 3-års och hoppade där 9-8.

Min fundering är om det är värt pengarna att lägga en halvblodshingst på henne eftersom att hennes pappa är sänkt till C.

En annan tanke är att lägga en liten welsh på henne och få fram en d-ponny, de flesta ponnyryttare är ju oftast inte lika noga med stammen, så länge ponnyn hoppar.

Tanken är att avkomman ska säljas, förr eller senare.

Tacksam för svar

Sv: Betäcka halvblodssto, med vad ?

Fast är ett Pomme Royal-sto verkligen lämplig för ponnyavel till barn? Det är ju en hingst som lämnar rätt skarpa avkommor. Avlar man för barn anser iaf jag att man måste ställa högre krav på att hästen ska bli godmodig och snäll än när man avlar för vuxna.

Det beror ju på vad du lägger på för halvblodshingst?
Fortsätt med C om det fungerar så bra som tidigare, avkommorna får ju xx i tredje vilket borde vara kanon.
En 9-8 på tre-årstest lär ju vara säljbar?
Ponnyhingst känns sådär.
När PR fick bra ston fick han bra avkommor och han har ett kanonmöderne själv.
Skärpan är ju en smaksak. Själv är han hur cool som helst, skärpan kommer från Pilot. Men eftersom Pilot samtidigt producerat topphästar en masse, så är det inte enbart av ondo.

mvh

Det där med Pilot är lite av en skröna,det finns massor med avkommer som har topp mentalitet.
Och han ligger som MF i flera genomsnälla avelshingstar (tex Balougraf)

Kan bara hålla med, mitt sto har en halvsyster efter just Pilot som skall vara en mycket trevlig häst. De sämre sidor jag har hört om henne liknar väldigt mycket de mindre roliga sidorna hos mitt eget sto så man kan undra om inte fäderna är oskyldiga i dessa fall.

Jag tycker absolut att det är värt att lägga halvblod på henne.

jag gillar Pomme Royal väldigt mycket och har sett väldigt lovande avkommor som tyvärr inte hamnat "rätt"

Han lämnade ju dessutom två mkt bra hoppande hingstar, så även om han är sänkt till c så är det en hingst som jag inte skulle tveka att köpa en avkomma till

Det är nog lika lite en skröna som hans egna hingstlinjer. Där finns mycket dokumenterat.
Att de har avkommor med topptemperament är ju inget konstig. Men att påstå att skärpan inte finns alls är nog att ta i.
Kapacitet ger ofta temperament.
Som jag sa, nämnde Pilotson är ju själv superbussig. Men man skall veta vad som finns bakåt. Det är ju inte Pilot som är skarp i trädet utan de andra rara gossarna bakom honom?

Har själv blodet och skarpare med och har snälla pållar i hantering, men är medveten om vad som finns i dem och tänker på det när det kommer till val av hingst.
mvh

Var det inte ett par trevliga på Falsterbo sist?
Modiga och kapabla hästar, konstigt att man inte ser fler i FT?
mvh

Om man säger som så att om man anser att ett sto inte är bra nog för att användas inom sin egen ras, så är det inte heller bra nog för en annan ras. Så om du inte tycker stoet är värt att satsa på med en renrasig halvbloshingst. Då tycker jag inte att du ens ska fundera på att ha henne i avel.
Men att hennes pappa är sänt till C betyder ju inte att hon själv är dålig och är hon bra nog att ha i avel och ger bra avkommor. Ja då finns ju inte heller någon anledning att börja experimentera med andra raser. Speciellt inte RP om hon inte själv är liten och har gett smått tidigare. Risken är stor att du blir sittande med en lien häst som inte vill ha istället för en attraktiv ponny.

Det där med Pilot är lite av en skröna,det finns massor med avkommer som har topp mentalitet.
Och han ligger som MF i flera genomsnälla avelshingstar (tex Balougraf)

Fast det är väl ingen som har sagt att PR skulle ge dålig mentalitet? Bara att han kan ge skarpt, vlket kan vara precis vad en vuxen ryttare vill ha i de lite högre klasserna.

Men det betyder ju inte att hästarna är lämpliga barnponnyer. De PR-hästar jag har sett på tävlingsbanan har varit bra tävlingshästar, men jag skulle inte sätta upp ett litet barn på dem.

Var sak på sin plats, liksom.

Jag förstår inte hur du "tolkade" mitt inlägg nu :confused:
Har inte sagt ett pip om PR mentalitet,ej heller om att använda stoet i ponnyavel.
Jag skulle själv kunna tänka mig att avla på det stoet,dock med HBL .
Och 2+2 blir inte alltid 4 :angel:

Vad tänkte du på när du köpte henne då? Att ha henne som avelssto?

Jag hade satsat på en halvblodshingst för hoppning då hon lämnat hoppbegåvade avkommor tidigare. Absolut inte ponnyhingst.

Jag förstår inte hur du "tolkade" mitt inlägg nu :confused:
Har inte sagt ett pip om PR mentalitet,ej heller om att använda stoet i ponnyavel.
Jag skulle själv kunna tänka mig att avla på det stoet,dock med HBL .
Och 2+2 blir inte alltid 4 :angel:

Du skriver att det där med pilots mentalitet är en skröna, för han har lämnat massor med hästar med toppmentalitet.

Och då förtydligade jag att han mycket väl kan ha lämnat hästar med toppmentalitet för vuxna tävlingsryttare. Det betyder inte att de hästarna skulle ha varit lämpliga barnponnyer.

Och nu var det ju en barnponny TS ville ta fram, med hjälp av pilotblod.

Ok då är jag med,kanske skulle ha förtydligat mig lite bättre.

Senast ändrad:

Var det inte ett par trevliga på Falsterbo sist?
Modiga och kapabla hästar, konstigt att man inte ser fler i FT?
mvh

Ja det var det. jag har sett en hel del mkt fina unghästar med både bra hopp och gång men tyvärr verkar de försvinna :(

De jag sett hade passat utmärkt till fälttävlan

KL

Jag har köpt henne som avelssto och jag tycker absolut att hon är bra nog att ha i halvblodsavel, men just eftersom att tiderna är sisådär med att sälja avkommor tänkte jag att det kanske var mer ekonomiskt att använda en welsh hingst istället för att låta henne gå tom.
Det var bara funderingar men inte helt ovanligt är det ju att ngn hugger och säger att hon kanske inte bör gå i avel alls.

Jag har heller inte specifikt sagt "barnponny" (beror ju på hur man vill använda ordet), utan målet var ju isf en hopponny, D-ponny.

Hon är rätt liten själv, och ligger på minus i mankhöjd på blup, har 2009 fått en rätt liten avkomma efter Callahan.

Men om vi då specifikt säger halvblod, vad kan tänkas passa ?

Men det brukar väl vara barn som rider D-ponnyer, eller tänkte du dig att en vuxen tävlingsryttare skulle köpa den åt sig själv? Min gissning är att vuxna, satsande tävlingsryttare normalt rider storhäst, inte ponny. Eller hur menar du?

En D-ponny trodde iaf jag reds av människor i tonåren, det brukar ju inte vara 8-åringar som rider dom.

Steget efter d-ponny brukar ju vara stor häst, menar du alltså att det steget ska var så enormt stort att man ska ha helt olika avelsmål ?

Helt okej att ha Pilot-blod i en häst på 160, men i en ponny på 148 är det för skarpt ?

Nåväl, det var ju inte just diskussionen om vilket blod som ska finnas i en ponny utan snarare lite input om vad jag ska betäcka stoet med.

Finns det ingen som har några förslag på vad som kan passa förutom Cardento ?

Liknande trådar

Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: AmyPond
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka