Betäcka gammalt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moonstone_lover
  • Startdatum Startdatum
M

moonstone_lover

Om ett sto inte haft föl ngn gång innan, och är fullt frisk, vad är maxåldern för att ta föl? Har ni några erfarenheter av gamla ston som fölat första gången i högre ålder så berätta gärna! (:

Sv: Betäcka gammalt sto

Nu hör väl det här egentligen hemma under avel och blir kanske flyttat dit... men generellt sett så finns det ingen övre ålder för att betäcka sitt sto, kruxet är snarare att få ett äldre sto dräktigt. Tar hon sig så tar hon sig helt enkelt.

KL (kanske räknas lite som trådkap)

Någon som vet om ett 20-årigt sto som haft 11 föl tidigare, senaste -05 skulle kunna bli dräktig igen? Har hörttalas om att äldre ston som haft några föl tidigare brukar gå bra.

Ingen som vet, är så otroligt individuellt och beror på vilken kondition hon är.

Låt en kunnig veterinär ta ett bakterieprov på henne samt givetvis undersöka henne när det börjar våras lite.
Då får du ett hum om ifall det är lönt att försöka eller ej.
Du kan redan nu ta kontakt med kunnig veterinär om hur du ska gå tillväga.
Tiden springer snabbt iväg när det väl blir säsong och veterinärerna har mer än fullt upp under avelssäsongen.
Menar främst de som ultraljudar,seminerar etc.

KL (kanske räknas lite som trådkap)

Någon som vet om ett 20-årigt sto som haft 11 föl tidigare, senaste -05 skulle kunna bli dräktig igen? Har hörttalas om att äldre ston som haft några föl tidigare brukar gå bra.

Ska du köpa ? Eller låna så kanske man ska fråga sig varför hon inte gått med föl sen 2005 ?

En anledning kan vara att hon inte blivit dräktig trots försök skulle det vara någon annan anledning så blir det svårare att få de dräktiga när de gått tomma några år ..

Mia

Om man säger som så, så är bäst före datum för ett sto i avel innan 16 år. Vi den åldern börja de första åldersförändringarna komma i livmodern. Dessa gör att det blir svårare att få henne både dräktig och gå hela tiden ut utan att kasta.
Man vet inte varför men äldre ston som regelbundet är i avel efter 16 år får också samma förändringar med fertilteten (hur lätt hon blir dräktig) eller möjligheten att behålla fölet tiden ut påverkas inte på samma sätt som på ston som inte får föl regelbundet efter den åldern.

Så i ditt fall kan man nog inte räkna in tidigare föl som något som gör det bättre men chansen finns ju att det går. Det som du får vara beredd på är att det kan kosta en hel del att få henne dräktig och att det kanske ändå inte blir något föl i slut ändan. ANdra saker som också ökar med stigande ålder är risken att stoet dör innan fölet kan klara sig själv. Kan ju hända ston i alla åldrar (vet av egen erfarenhet) men risken ökar ju med stigande ålder. DÅ måste man vara beredd på att det blir både jobbigt och dyrt om fölet måste födas upp på välling.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka