Sv: Betäcka gammalt sto
jag betäckte mitt arabsto för första gången i år.. Hon är född -92..
Jag kollade upp henne gruuuuundligt innan betäckning.
Gjorde först en vanlig veterinärsbesiktning, och frågade samtidigt min veterinär vad han tyckte.. Han tyckte att på det han kunde se så såg hon ut att vara vid god vigör och traskade genom vet. bes. galant utan en enda anm.
Sen bad jag min equiteraput göra en bedömning på henne i just fölsammanhang (haft problem med läsningar i bäcken och rygg), och hon tyckte inte detta skulle vara några problem.
Efter dessa utlåtandena så bokade jag tid på klinik för gynekologisk undersökning, och den såg kanon ut!! Veterinären bekräftade att hon ej haft föl tidigare ("mödomshinnan" var kvar), men tyckte att hon såg ut som en 8-10åring invändigt så hon trodde inte att det skulle bli några problem.
Direkt efter gyn. undersökningen så åkte vi till hingsten (hon var mitt inne i en kanonbrunst med fint ägg) och han betäckte henne denna dag och dagen efter. Sen väntade vi en dag och tästade igen, då slog hon efter hingsten och ville inte ha mer.
UL-ade henne på 22dygn och hon var dräktig. Hade sen is i magen och valde att hoppa över 45 och 90dagars kontrollen och gjorde blodprov på henne i samband med vacc på 132dygn istället, och visst var hon dräktig!!
Så nu hoppas vi på en liten bebis i slutet på Mars..
Kostnaderna för kontrollerna:
Vet. besiktning: 500
Eqiu: (som endå var i samband med behandling) 800.
Gyn och allt som ingår i det hela så som UL mm.: 800.
Jag tyckte detta var värt att göra då jag inte vill riskera mitt älskade sto mer än nödvändigt. Tex om hon hade haft cystor, vätska mm.. Det kan ju orsaka massor med smärta vid betäcning beroende på placering, mängd mm..
Gör en gyn på henne och prata med kunnigt folk (mer än en) om vad de tycker och har för erfarenheter av dräkttighet och fölning mm på äldr ston..
Jag har bra hjälp från två större uppfödare och min veterinär känner vi privat, så jag har direktnummer till honom om det skulle vara några problem..
lycka till och överväg noga först, men känns allt bra och då får "klartäcken" från fler så kör hårt!!