Betäcka gammalt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaN
  • Startdatum Startdatum
C

CeciliaN

Hej allihopa!

Jag har ett nu 18-årigt New Fores sto som tyvärr nu måste ta det lite lugnare. Jag funderar nu lite smått på om det är för sent att betäcka henne. Hon har inte haft föl innan men är en pigg och glad dam. Vad tror ni om hennes chanser att få föl? Är det för sent helt enkelt eller finns chansen kvar?

Tack på förhand!

Sv: Betäcka gammalt sto

Om man säger som så här att rent fysisk så är bäst före datum på ett sto för avel 16 år. Det är vid den åldern som ålders förändringarna i livmodern börja komma. Men det är inget som säger att det inte går att få föl på ditt sto för att hon är äldre. Det kan gå med en gång men det kan också vara svårt att få henne dräktig. Sedan har de här ålders förändringarna också viss på verkan på stoets möjlighet att gå hela dräktigheten ut. Fortfarande inget som säger att ditt sto inte kommer att få ett levende föl.

Men det är bra om du är medveten om och beredd på att riskerna för problem ökar med stigande ålder. Så om stoet är friskt och i bra kondition finns ingen anledning att inte prova om du vet förutsättningarna och inte blir besviken/ledsen om det inte går som planerat. För chansen att det går bra är nog ändå större än riskerna för att det inte gör det.

Åh, vad roligt att höra lite uppmuntrande ord! Jag har egentligen inte alls stora förhoppningar, det vågar jag inte. Men har haft mitt sto i 10 år och till och från övervägt betäckning men tyvärr har det från min sida inte funnits möjlighet fören nu. Vore kul att ha ett föl efter henne.

jag betäckte mitt arabsto för första gången i år.. Hon är född -92..
Jag kollade upp henne gruuuuundligt innan betäckning.

Gjorde först en vanlig veterinärsbesiktning, och frågade samtidigt min veterinär vad han tyckte.. Han tyckte att på det han kunde se så såg hon ut att vara vid god vigör och traskade genom vet. bes. galant utan en enda anm.
Sen bad jag min equiteraput göra en bedömning på henne i just fölsammanhang (haft problem med läsningar i bäcken och rygg), och hon tyckte inte detta skulle vara några problem.

Efter dessa utlåtandena så bokade jag tid på klinik för gynekologisk undersökning, och den såg kanon ut!! Veterinären bekräftade att hon ej haft föl tidigare ("mödomshinnan" var kvar), men tyckte att hon såg ut som en 8-10åring invändigt så hon trodde inte att det skulle bli några problem.
Direkt efter gyn. undersökningen så åkte vi till hingsten (hon var mitt inne i en kanonbrunst med fint ägg) och han betäckte henne denna dag och dagen efter. Sen väntade vi en dag och tästade igen, då slog hon efter hingsten och ville inte ha mer.

UL-ade henne på 22dygn och hon var dräktig. Hade sen is i magen och valde att hoppa över 45 och 90dagars kontrollen och gjorde blodprov på henne i samband med vacc på 132dygn istället, och visst var hon dräktig!! :love:

Så nu hoppas vi på en liten bebis i slutet på Mars..

Kostnaderna för kontrollerna:
Vet. besiktning: 500
Eqiu: (som endå var i samband med behandling) 800.
Gyn och allt som ingår i det hela så som UL mm.: 800.

Jag tyckte detta var värt att göra då jag inte vill riskera mitt älskade sto mer än nödvändigt. Tex om hon hade haft cystor, vätska mm.. Det kan ju orsaka massor med smärta vid betäcning beroende på placering, mängd mm..

Gör en gyn på henne och prata med kunnigt folk (mer än en) om vad de tycker och har för erfarenheter av dräkttighet och fölning mm på äldr ston..

Jag har bra hjälp från två större uppfödare och min veterinär känner vi privat, så jag har direktnummer till honom om det skulle vara några problem..

lycka till och överväg noga först, men känns allt bra och då får "klartäcken" från fler så kör hårt!!

Det lät inte så farligt dyrt för att få vara på den säkra sidan (så mycket det nu går... )
Jag ska definitivt be veterinären kolla upp henne noga..

Hoppas att allt går bra och att din lilla bäbis kommer som planerat i mars!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 312
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka