Betäcka för första gången vid 10?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mindra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 223
M

Mindra

Är helt ny på det här med avel så tänkte rådfråga er som har lite mer koll. Om man har ett sto som ej fått föl innan (haft fullt upp med tävlingar osv) som nu är 10 år.. Är det då lönlöst att betäcka henne? Pratade med en som jobbar på stuteri och enligt henne så är det störtomöjligt och tyckte att jag var galen som ens funderade på det. Hmm.. så, vad säger ni? när är maxgränsen för att betäcka en häst för första gången?

Sv: Betäcka för första gången vid 10?

Det kanske var andra faktorer som gjorde att stuteripersonen tyckte att du var galen. För 10 år är inget som helst problem. Jag vet maidenston som varit 15 vid första betäckning som tagit sig och fått friska fina föl.
Sök gärna i forumet för denna fråga kommer upp ganska ofta.

tack! Njaa de kan inte varit så många faktorer som spelade in då hon inte ens visste vad de var för häst det gällde. Galen kanske var att ta i, hon sa att de var så gott som lönlöst och att kasta pengar i sjön att försöka betäcka en häst som är över 8. Kikade lite efter trådar med liknande frågor men hittade ingen, letade nog inte så noga :angel:

Om en person som jobbar på stuteri tycker att du är galen som vill betäcka en tioåring som aldrig haft föl så tycker jag att den personen är okunnig!

Mitt sto seminerades för första gången som 15-åring, tog sig på första brunsten och hade en helt okomplicerad dräktighet och fölning. Mitt sto är inte unikt på något sätt, jag vet många förstagångsföderskor som varit äldre än så och som klarat det hela lika bra som mitt sto gjorde.

Hoppades på att få höra lite sånna reaktioner.. Är ju som sagt ingen fena på ngt när de gäller avel men blev lite fundersam när hon sa sådär. Har ju hört att det är "bra" om de får föl tidigare just av den anledningen att det skulle vara lättare att få dem dräktiga, men då är jag inte helt fel ute med att tro att det fungerar även fast hon är 10. Tack för svaret!

Det går utmärkt att vara "lite" äldre,mitt 23 år unga Anglo sto gick för många år sedan på sommarbete där det fanns en HBL hingst i en intill liggande hage (meningen var att han skulle stanna där:devil: ) han hade hoppat över visade det sig många månader senare när jag på vårkanten tänkte banta hästen för hon var sååååååååå tjock....kontentan av det hela är att vi i juli-98 fick en liten Flopp,ja han heter så:rofl:
Allt gick jätte bra men hon fick inga fler föl varken planerade eller oplanerade utan fortsatte att vara min tävlingshäst tills hon var 27 år

Som alla andra redan skrivit så ett friskt sto på 10 år inga problem att få dräktigt. Men finns det defekter på stoet så spelar åldern ingen roll heller. Det finns hos hästar precis som hos människor de som helt enkelt inte kan bli dräktiga/gravida. Så om du vill ta föl på ditt sto kosta på en gynekologisk veterinärkontroll så vet att hon är frisk. Välj sedan en hingst passar både henne och dina önskemål för det kommande fölet.

Hejsan.
Jag vet inte vad detta är för en okunnig människa som har gett dig det svaret, men skulle jag vara du skulle jag ta alla de svaren du får från denna människa med en nypa salt.
Mina gudföräldrar har uppfödning o har haft i alla år jag levt.
Jag vet iallafall 1 av deras egna ston som de betäckte för första gången när hon var 15 år. Då hennes tävlingskarriär var över.
Har ett sto som är 20 år. Fick sitt första föl när hon var 13.
PiiaPantsu(fälttävlans ryttare för finska landslaget) hennes fd tävlingshäst Cyna fick sitt första föl som 15 el 16 åring. Året efter seminerades hon med fryst spermie o tog sig direkt.

Om du är osäker ändå. Ta kontakt med närmsta seminstation o rådfråga dem. Även att du låter dem kolla livmodern på din häst ifall det ev kan finnas något som gör att hon inte kan få föl.

Hoppas att svaret hjälper dig lite.

Vi har ett lånesto i år som är just 10 år och ska betäckas för första gången....

Gira :banana:

E han dum eller. 10 e ju ingen ålder att föla första gången. vårat sto som fölade 05 var då 15 år gammal och fick sitt första föl. den underbaraste lilla tjej som någonsin gått på ett par hovar =)

Det ska absolut inte vara några problem att betäcka ett sto på 10 år :eek: ... Jag ska själv betäcka mitt sto för första gången i år.. hon är betydeligt mycket äldre, blir 16 i år.. Det ända som kan vara med äldre ston är att dom har bakterier, som gör det omjöligt att få hästen dräktig.. alltså stoet kan inte "ta sig" om hon ahr för mycklet bakterier.. därför ska man gärna kontkata en vetrinär några veckor innan betäckning, och låta dom spola stoet.. ska sedan behandlas under 10 dagar innan hon ska spolas en gång till.. men som sagt, är ditt sto bara 10 år ska det inte var några problem alls!! Lycka till :)

Mitt sto var 12 år då hon betäcktes första gången, tog sig på första fösöket och fick ett fint stoföl. Fick därefter ytterligare 3 fölungar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 290
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 888
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka