betäcka fång häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pangun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 558
P

pangun

Hej! har ett new forest sto som jag skulle betäcka, men hon fick tyvärr fång i helgen. Är det farligt att betäcka när det har läkt ut eller frestar det henne. en del tillstånd blir ju bättre om man betäcker stoet. Är det någon som har erfarenheter av detta. Var så sugen på ett föl, och hade hittat en bra hingst. Men stoet går ju narturligt vis först, det skule bli för stora påfrestningar får man ju avstå.

Sv: betäcka fång häst

Hej! har ett new forest sto som jag skulle betäcka, men hon fick tyvärr fång i helgen. Är det farligt att betäcka när det har läkt ut eller frestar det henne. en del tillstånd blir ju bättre om man betäcker stoet. Är det någon som har erfarenheter av detta. Var så sugen på ett föl, och hade hittat en bra hingst. Men stoet går ju narturligt vis först, det skule bli för stora påfrestningar får man ju avstå.

Jag är av den åsikten att man bara ska avla på friska djur. Har precis tagit bort en häst med fång, en hemsk sjukdom och vill aldrig se en häst lida så igen. Personligen hade jag inte avlat på en fång häst och jag tror nog inte det är så bra för hästen heller. Kolla i alla fall med veterinären innan.

Mitt ena sto hade fång som 3 åring. Idag är hon 9 år och har aldrig fått igen det, delvis kan det bero på att hon gått dräktig sedan dess. Hon går på kraftigt bete varje sommar med sina föl. Hitills har ingen avkomma fått fång. Jag tror att man ska se från fall till fall när det gäller fång. Har de inga rotationer el hovbenssänkningar så lider de ju inte av tyngden av fölet i magen.

Jag ser det så att vilken häst som helst kan få fång vid felaktig invänjning på nytt foder/bete. Har varit med omhästar som fått fång som 3, 7 17 och 20 påringar utan att tidigare aldrig haft det.

Det beror ju litet på hur besvärad hon är av sin fång. En häst som redan har rejält ont i hovarna bör ju kanske inte belastas med den extra vikten av ett föl.

Jag hade inte vågat betäcka när fången är så "färsk". Hur mycket påverkad hästen blir i framtiden är ju ännu oklart. Jag skulle vänta och se så att stoet blir bättre först.

Haller med foregaende.

Har hasten bara haft ett fanganfall sa ar det nor ratt ok att betacka om hovarna lakt ut ordentligt och sa. Men ett sto som har haft upprepande fanganfall dvs har latt for att fa fang skulle jag inte avla pa da avkommorna da ocksa kan arva samma fangkanslighet.

/KT

*kl* Är det någon som vet något om sk förlossningsfång? Finns det risk att det utvecklas i slutet av dräktigheten? erfarenheter?

Skulle aldrig avla på en fång häst då det delvis kna ligga i generna.
Man ska bara avla på friska, hållabara hästar som kommer att ge friska hållbaka avkommor.

Jag tycker också att man bara ska avla på friska hästar. Jag hade ev tänkt betäcka mitt sto om några år men hon fick ett lindrigt fånganfall i höstas så jag får nog tänka om. Dessutom är jag lite rädd för att dräktigheten kan bli för påfrestande.

Men jag undrar hur många som tänker likadant. Hur kan man veta hur pass friska föräldrarna är när man köper en häst? Jag menar man ser mycket till utseende, rörelser, ridbarhet och annat. Men om stoet eller hingsten (ovanligt?) haft ex fång får man kanske aldrig reda på?

Nej det har du nog tyvär rätt i...
Jag tycker det är skamligt att folk inte är mer noga ang vilka hästar de avlar på.. Skrämmande att den allmänna tanken verkar vara: oj hon höll visst inte för ridning, vi avlar på henne istället :confused:

Jag tycker det är skamligt att folk inte är mer noga ang vilka hästar de avlar på.. Skrämmande att den allmänna tanken verkar vara: oj hon höll visst inte för ridning, vi avlar på henne istället :confused:

Håller med fullständigt. Har vissa i min bekantskaps krets som har hästar med bockhov och de funderar på att avla på dessa hästar. Det är ju knappt man tror det är sant.

Har inte några bra erfarenheter av de ston jag haft med fång och betäckning :crazy: (New Forest)
Det första stoet fick en kraftig livmodersinflammation efter betäckningen ,hon hade pga fången sämre immunförsvar mot alla bakterier en naturlig betäckning innebär så vi fick avliva henne tyvärr.
hon var helsyster med en godkänd hingst !! som lämnat hur många avkommor som helst och inte har de större benägenhet att få fång än andra.
Det andra stoet tog jag hand om för 5 år sedan och hade tänkt få föl efter då jag ville fortsätta avla på den stostam jag hade hemma .'
Hon var inte fertil tyvärr trots att hon knappt var 15 år då
(hade haft föl innan) Idag skrotar hon här med sin 29-åriga mamma som aldrig haft en gnutta fång i hela sitt liv .
Så tror inte det är ärftligt alls utan beror på hanteringen mest ,dvs för snabbt ombyte av foder ,för mycket foder mm
jag tycker du ska låta en veterinär avgöra ifall du ska betäcka eller inte .

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 814
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 337
Senast: ginnies
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 792
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka