Betäcka en 3-åring

Sv: Betäcka en 3-åring

Denne har nå hvertfall ikke mistet hverken buk eller ryggmuskulatur og vi håper på en god avelsdom når hun skal vises etterhvert.
Det finnes nå svært mange både gode konkurransehester og høyt premierte hopper der ute som har blitt bedekket msom 3 åringer,men om man forer for dårlig og steller for dårlig,så vil de jo forfalle kraftig,men det gjelder nå eldre hopper også.

Her er denne hoppen ett år etter hun fikk føllet.Her er hun altså 5.Litt fet,men så er hun heller ikke ferdig ridd inn eller trent her.SYnes ikke hun ser ut til å ha tapt så mye muskler i buk og rygg jeg,men jeg har vel ikke så store krav heller.

displayimage.php

Hon ser jätte fin ut,jag tror att det handlar om att ha ett gott häst öga självklart skickar man inte vilken 3-åring som helst på betäckning man ska överväga det noga och det tror jag att dom flesta gör.Vi har en tös i stallet som fick föl som 3-åring efter det tränades hon och tävlades hon upp till sm-nivå så det där med att inte ha så höga krav köper jag inte.Hon ser jättefin ut ditt sto.

Denne har nå hvertfall ikke mistet hverken buk eller ryggmuskulatur og vi håper på en god avelsdom når hun skal vises etterhvert.
Det finnes nå svært mange både gode konkurransehester og høyt premierte hopper der ute som har blitt bedekket msom 3 åringer,men om man forer for dårlig og steller for dårlig,så vil de jo forfalle kraftig,men det gjelder nå eldre hopper også.

Her er denne hoppen ett år etter hun fikk føllet.Her er hun altså 5.Litt fet,men så er hun heller ikke ferdig ridd inn eller trent her.SYnes ikke hun ser ut til å ha tapt så mye muskler i buk og rygg jeg,men jeg har vel ikke så store krav heller.
Du behöver inte försvara dej ;) Men för att du valt att ta betäcka en treåring behöver det inte vara det rätta för alla stoägare eller alla treåriga ston.
Det finns folk på elitnivå med framgångsrik avel som vet vad ett sto behöver i foderväg som trots det konstaterat och gått ut öppet med att det kan fördröja en ridhästs toppprestationer. Just för att ryggmuskulaturen och bukmuskulatur försvagas. (För trots allt så måste fölet få plats därinne eller hur? Det kan inte all mat i världen trolla bort ;))

Bilden på ditt sto ger inte nåt svar på om hon har ordentligt välutvecklad ryggmuskulatur eller inte. En rund häst är inte likamed en välmusklad häst. Men hon ser glad och fin ut och det är viktigt.
Men det är inte alls säkert att man "sparar träningstid och ridtid" bara för att man betäcker ett sto som treåring och håller henne rund och fin.
Du pratar om toppbedömda ston. Jämför när toppbedömningen kom och när dom fölat första gången.

Och Disel : jag talar om högre nivå än att kvala in till SM.

Senast ändrad av en moderator:

men i många fall verkar ju ändå hingsten tycka att det 3-åriga stoet är mentalt moget eftersom det är många ston som betäcks,med tanke på att det som i tidigare innlägg skriver att hingsten gallrar ut icke mentalt mogna ston ganska hårt,ser sällan att man använder semin på islandshingstar.

Vadå många? Har det blivit en farsot att alla treåriga islandsston ska betäckas ;)
Vad tror du jag menar med hårt? Jag talar om att driva ut ett sto ur flocken med bett och sparkar. En häst kan bita hårt. Alla hästägare kan inte bedöma hur utvecklat deras sto är. Har stoet dessutom inte växt upp i flock kan hon råka riktigt illa ut även bland stona.

Ja, vill man ha upp BLUP i sin avel ska man inte betäcka tre-åringar utan rida in dem så de är fulltränade så fort som möjligt. Då har man inte råd att chansa på en "fölmage" eller förlora ett viktigt träningsår. (de får ju högre BLUP ju tidigare de uppnår sin höga bedömning)

Om man av olika anledningar inte tänker visa sitt sto så tidigt eller inte bryr sig om BLUPtaktiken så är det i många fall behändigt att låta stoet föla som fyra-åring.

Får man ett fint stoföl som ser bättre ut än mamman behöver man tex inte lägga krut på att rida in utan kan sälja mamman och behålla fölet istället.

Men som sagt, det är inte BARA att betäcka alla tre-åringar och det krävs en del extra för att inte stoet ska ta stryk.

Jag känner en uppfödare som sätter föl redan i sina 2-åriga ston om uppfödaren anser att hästen är tillräckligt mogen. Fölen blir jättefina å välskapta. Men är det så bra för Stoet?

Men alltså. Hinner ett sto verkligen mogna/växa färdigt vid 2-års åldern?
Nej. Men vill man producera föl utan urskillning och utan tanke på stoet kan man ju hålla på så.

Jag vet vad du menar med hårt och som jag redan har skrivit förrut så självklart skickar man inte vilken 3-åring som helst utan tänker över det noga,dessutom har jag inte skrivit nån stans att alla kan bedömma det.

På mitt sto så såg det bra ut de första åren efter fölet.
Jag red in och allt fungerade bra.
Vid 7 år så var hon utdömd p.g.a. spatt.
Gissningsvis för att ledbrosket inte utvecklats som det skulle.

Jag kommer inte att göra om det.
För jag anser inte att jag har förmåga att bedöma vilka som har ett ledbrosk som utvecklas rätt ändå.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka