Betäcka en 3-åring

Sv: Betäcka en 3-åring

Det är ju en ekonomisk fråga, inte vill man spilla bort ett helt år.

Snarare vill man tidigt se vilken kvalitet stoet får på avkommorna, här vinner man ju flera år om man betäcker när hon är tre år, annars kommer ju inridningen emellan.

Jag tycker det är perfekt att ta ett tidigt föl, sedan rida stoet några år och se hur långt hon räcker som gångartshäst och att hon håller för ändamålet. Då när du funderar över om det är avelskvalitet eller inte så är det första fölet en bra pusselbit.

Då säljer man den billigt om den är frisk, är den sjuk slaktar man den.

Har man gallrat så att man bara avlar på linjer som är garanterat friska och trevliga med bra gångarter blir det sällan "skräp". Kanske inte VM-hästar, men trevliga blivande fritidshästar, och de har ju också en marknad.

Men blir det fint kanske man sätter stoet i avel och gör om kombinationen.

Mamma betäcker nästan alltid när stona är 3 och de har inte påverkats negativt av det, får de en bra foderstat så påverkas inte växten på dem, men det har alltid varit välutvecklade ston med bra hull.

Hon tycker att det är bra att dom får gå med föl innan de rids in för då kan man ändå inte göra så mycket med dom och sen som någon annan sade de mognar väldigt mycket av att få föl.

Det är ju en ekonomisk fråga, inte vill man spilla bort ett helt år.

Mjo det är ju så.. pengar går före hästens bästa.. som alltid vi människor är så jäkla pengarkåta=(

Tycker inte argumentet håller när amn säger att man vill se vad stoet ger.. det är en idiotiskt chansning..

Nä rid in stoet utbilda henne låt henne visas och låt henne visa lite vad hon går ute påbanorna..Betäck sedan henne... och jag tycker att man borde sätta in en lag om att en häst MAX får föla 8 gånger unde rlivet.. Då behöver man inte ha så brotttom med att ta föl som 3 åring.
Utan då kan amn låta sina avelston få bli inridna utbildade och tävla lite innan de åker in i avelsboxen för gott som typ 10 åringar.

Som många gör avlar på ston som inte ens är inridna enbart för de har bra stam och ser bra ut:crazy:

Nä omdet är oki att betäcka ett sto som 3ååring för att se om fölet blir bra är det isf lika oki att använda icke godkända hingstar som äe 2 år för at se om det är oki...
Och då behöver dom inte vara bluphingstar heller...

De KAN ju bli fina i framtiden:grin:

Du har inte större garanti för vad stoet ger för avkommor bara för att du har ridit in och tränat henne.

Jag föredrar att om möjligt bedöma de hästar jag avlar på (även hingstarna) INNAN träningseffekterna sätter in.

Då är man liksom närmare de genetiska förutsättningarna.

Som erfaren avlare känner du dina hästar sedan generationer väl även om du inte ridit dem i fem år.

Jag tycker det är behändigt att betäcka tre-åringar för då blir de automatiskt lite hanterade och tämjda, man jobbar lite med dem inför ultraljudskontroller etc.

Sedan får de ledigt och kan ridas in efter att fölet kommit.

det handlar ju också om att man inte vill göra ett längre avbrott sen när den ska ridas, när den är 3-4 ska man ändå inte hålla på och rida på den och då passar det utmärkt att ta ett föl.

Jag hade jätte gärna velat ha en avkomma efter mitt halvblod men jag hade inte råd att betäcka henne som 3 åring nu är hon 6 men nu vill jag ju inte göra ett avbrott så det kommer dröja länge innan det blir något föl för man vill ju inte ta paus mitt i karriören.

Förstår inte vad som är så himla taskigt mot hästen att ta föl när den är 3? är den välutvecklad och får rätt foder så är det ju bara bra för den.

Sen det här med risken för att få skräp, har den två friska sunda föräldrar som är trevliga ridhästar med bra exteriör så är risken inte så stor att det ploppar ut en skräp avkomma alla kanske inte blir topptävlingshästar men trevliga hästar för vanliga fritids ryttare och sånna behövs de med.

Och de som avlar på unga ston och hingstar har oftast så stor koll så de ser själva om den är bra att avla på eller ej. Vi avlade på vår blup hingst innan han var godkänd för vi såg att han var fin själva. Nu är han godkänd och fick 8,20 på exteriör och en väldigt bra ridbedömning för att vara så ung och så lite tränad.

Anledningen är ju att man vill att aveln ska gå framåt fortare, vi är jätte glada över att ha 3 fina avkommot till honom nu som är 1 och två år och visar alla sina vackra gångarter i hagen :laugh:

Var beredd på att en hingst kan vara mycket hårdhänt när han driver ut en omogen treåring ur flocken. Och då grundar det sig inte på hur storväxt treåringen är utan hur utvecklad den är mentalt.

Ridhästutvecklingen kan fördröjas. Stoet kan tappa mycket av viktig rygg och bukmuskulatur under dräktighet och digivning.
Blivande fölet blir inte bättre om stoet får det som fyraåring och sämre om hon får det som sexåring.
Avelsframsteg går inte att forcera. Tomt snack.

Men,hoppen får jo ikke føllet før hun er 4.
Det er jo ikke som om en 3 åring føller,jo.

Jeg bedekket ene min som 3 åring,hun fikk et stort og velvokst føll som 4 åring.Hoppen er både trivelig,moden,frisk og en veldig god mamma.
"Føllet" er idag to år og ser så langt helt kanon ut.Lett drektighet med hoppe i god form.Lett fødsel.

Man ser jo an stoet om hun er en mentalt stabil og moden type eller ikke.

Jag har betäckt mitt 3-åriga sto i år. Blev bara betäckt på en brunst nu i mitten av juli, så ska försöka få tag i seminstationen och göra ul för att kolla om hon är fortsatt dräktig. Tycker det är för sent att betäcka om, utifall hon inte blir dräktig. Planen är att rida in henne lite försiktigt nu och så blir det uppehåll sen sommaren som 4-åring då hon går med föl och sen fortsätta utbildningen nästa höst och vinter. Tänkte att hon skulle mogna under tiden samt att man som många andra säger, får en avkomma tidigt för det kan dröja innan nästa kommer pga träning/tävling.
Man bukar ju pratat om halvbloden som att det är bra att ha fått en tidig avkomma då stoet kan ha lättare att bli dräktig senare när den väl sätts i avelsboxen igen efter att ha tävlat några år.

Självklart måste man vara observant på att stoet är moget för hingsten.

Och fodra ordentligt.

Att betäcka tre-åringar är inget för folk som vill att alla hästar bara ska gå i en flock och inte behöva något extra.

Var beredd på att en hingst kan vara mycket hårdhänt när han driver ut en omogen treåring ur flocken. Och då grundar det sig inte på hur storväxt treåringen är utan hur utvecklad den är mentalt.

Ridhästutvecklingen kan fördröjas. Stoet kan tappa mycket av viktig rygg och bukmuskulatur under dräktighet och digivning.
Blivande fölet blir inte bättre om stoet får det som fyraåring och sämre om hon får det som sexåring.
Avelsframsteg går inte att forcera. Tomt snack.

:bow::bow:

Senast ändrad:

Men,hoppen får jo ikke føllet før hun er 4.
Det er jo ikke som om en 3 åring føller,jo.

Jeg bedekket ene min som 3 åring,hun fikk et stort og velvokst føll som 4 åring.Hoppen er både trivelig,moden,frisk og en veldig god mamma.
"Føllet" er idag to år og ser så langt helt kanon ut.Lett drektighet med hoppe i god form.Lett fødsel.

Man ser jo an stoet om hun er en mentalt stabil og moden type eller ikke.
Det är olika hur ston påverkas av dräktighet och digivning. En del tappar mycket muskler. Särskilt i buk och rygg. Men det beror väl också vad man har för krav när det gäller ridhästkapacitet också hur mycket man märker av det.

När det gäller mogenhet mentalt tycker inte alltid hingsten och mänskan samma sak ;)

men i många fall verkar ju ändå hingsten tycka att det 3-åriga stoet är mentalt moget eftersom det är många ston som betäcks,med tanke på att det som i tidigare innlägg skriver att hingsten gallrar ut icke mentalt mogna ston ganska hårt,ser sällan att man använder semin på islandshingstar.

Mitt sto betäcktes som 3-åring på island och kastade sedan fölet. Vilket förra ägaren (som köpte henne dräktig) trodde berodde på att hon var för ung. :/

usch vad tråkigt,hade ett sto som kastade i 7 månaden inte alls kul,det kan säkert vara att stoet var ungt eller att något var fel på fölungen,naturen brukar ju sköta sånt själv.

Jag känner en uppfödare som sätter föl redan i sina 2-åriga ston om uppfödaren anser att hästen är tillräckligt mogen. Fölen blir jättefina å välskapta. Men är det så bra för Stoet?

Men alltså. Hinner ett sto verkligen mogna/växa färdigt vid 2-års åldern?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka