Sv: Betäcka en 3-åring
Mkt inom islandhästvärlden så får folk nästan krupp näramn berättar att man hanterar en 2-3 åring.
Man får till svar att slängut unghästen på bete och låt den växa dom är inte mogna för att hanteras.. då är dom inte heller mogna att bli föräldrar answr jag...
Samma som vi anser att v i människro inte ska få barn som är bar själv.. en 14 åring ska inte bli mamma.. och av vilka orsaker igentligen? jag menar har man fått mens så är kroppen mogen?? ..eller???
Vad äsger att ett sto är moget att ha föl bara för hon går i brunst?
och jag köper inte att ett sto mognar bara för att de får föl..en 3 åring ska INTE mogna den ska leka och busa och leva livet.. det är påtvingad mognad anser jag...
Varför har vi såbråttom att ta föl på dagens hästae?? herre gud varför kan amn inte vänta tills dom iallafall är 4 och fölar som 5 åringar???
Jag tycker de borde varasom med hundar där får man inte betäcka tiken förrens på 3:e löpningen och man får man får ta max 5 kullar.
Inom hästvärlden pressar man ut så många föl som möjligt... finns ston som fått 20 föl!!!!!!!!
Att avla på ston som inte ens fått visa vad de går för är dessutom mkt fel enligt mig...
Rid in stoet tävla de och se är det nått att avla på... man akn inte bara gå på BLUP och hur hästen ser ut som 3 åring.. dne är ju långt ifrån färdig....
Jag menar.. kolla här..
Här är jorunn som 3 år.... fulare häst får man ju leta efter... att man ens har övervägt att betäcka en sån här ful häst är för mig ett under... vad det hennes extremt graciösa kopp de valde att gå på eller vad?
Hon var allt annat än vacker som unghäst och var verkligen INTE mogen för någe föl!
Men men åren började hon växa och bli riktigt trevlig häst.. visst honär och kommer inte bli en häst som får 9-10 på sin extreör men hon har istället mkt gång och rör sig mkt fint.
Så idag kan ajg överväga att ta ett å annat föl på henne genom årena.. ren avelsmärr blir hon inte utan får ett föl här och där=)