Betäcka en 3-åring

disel

Trådstartare
Meningen är att jag ska betäcka mitt 3-åriga sto nästa år,hon är välväxt och fin men jag tycker att hon känns lite ung, (hon är två nu blir tre nästa år)har ni några erfarenheter av att betäcka treåringar,tycker ni att jag ska vänta ett år till,är det mer risker vid fölningen,jag har aldrig själv varit till hingst med så unga individer.

Sv: Betäcka en 3-åring

Betäck inte... enligt mig så ska en 3 åring leka och busa och leva livet inte bli med föl...

Mitt sto var betäckt när hon var 3 år och jag är tvärsäker att hon är så litensom hon är tack vare detta... stiet sätter sin egna kropp i andra hand och i första hand kommer skapandet och energi åt att skapa föl...

Det bästa om man vill ha föl är ju att rida in utbilda och sedan när allt detta är klart kan man låta stoet få varva ner under 1 års tid och smälta allt=)

Jag har gjort det en gång och kommer inte att göra om det.
Alla påstod att det skulle vara okej.
Men stoet blev kortbent och fick senare spatt som gjorde att hon fick avlivas alldeles för tidigt.

OJ vilken otur du hade..ännu ett bevis att man inte ska betäcka för tidigt....

Jag känner lite som ni därför är jag så velig,tror att jag utbildar först och låter henne få en paus sen med föl vid sidan.Vill bara få bekräftat att jag inte tänker helt upp mot väggarna.Tack.

Jag vet ett par stycken som betäcker sina 3-åringar. Jag har hört resonemanget att dom tycker att dom mognar så mycket i skallen av att gå med föl och att dom blir lättare att hantera och börja rida in då när dom är 4.
Men sen vet jag inte hur kroppen har påverkats av detta.
Men det är mycket intressant så denna tråden kommer jag att följa noga :)

Ja och vi gör tvärt om, betäcker alla 3 års ston som vi anser tillräklig stora och det har inte varit några problem. Tidigare när jag jobbade med halvbloden så betäcktes även där alla ungston utan några problem.

Jag är av den uppfattning att jag heller låter dem var dräktig än att rida in och träna tidigt. Men de måste har bra foder då de ju växer och ska ge näring till fölet.

Jag har inte haft några problem med mina ungston, de har växt och blivid fina ridhästar (nästan alla är är 140 +), alla har dessutom tagit sig direkt på 1-2 språng.

Men kan du egentligen vara så säker på att det är p.ga att hon gick med föl?

Nej det kan jag ju inte veta.
Men ingen av mina andra hästar har sett ut sådär.
Hennes föräldrar var jättestora och högbenta och det blev även fölet som vuxen vallack.
Spatt har jag dessutom bara fått på denna häst.
En import som jag sålde vidare fick också spatt senare men där var ju uppfödningen utanför min kontroll.

Jo jag hade ju sett massor av lyckade betäckningar på 3-åringar hos andra.
Och hon var stor och välväxt, men tydligen menad att bli ännu större.
Nu efteråt så har jag också förstått att hon är av en stam som utvecklas litet sent.

Har du väl fodrade och utväxta treåringar ser jag inget problem med att betäcka dem. Det har själv gjort åtskilliga gånger utan några komplikationer.

Enstaka har hingsten ratat som för barnsliga dock :) då har de fått stå över.

*kl*

Måste alla islandsästar vara 140 + för att räknas som välgödda och välskötta som unghästar?

Jag har också hört båda teorierna om att betäcka 3-åringar,det är därför jag är lite kluven i den här frågan.Har haft halvblod förut där det oftast betäcks vid 3-års åldern innan inridning,men har aldrig sysslat med avel inom islandshäst förrut.Jag tror nog inte att alla islandshästar räknas som välgödda och välsköta för att dom är 140 eller högre.Min lilla,stora utvecklas jättefint och än så länge har jag aldrig haft några som helst problem med henne,jag bara hoppas att det fortsätter så.

Mkt inom islandhästvärlden så får folk nästan krupp näramn berättar att man hanterar en 2-3 åring.
Man får till svar att slängut unghästen på bete och låt den växa dom är inte mogna för att hanteras.. då är dom inte heller mogna att bli föräldrar answr jag...

Samma som vi anser att v i människro inte ska få barn som är bar själv.. en 14 åring ska inte bli mamma.. och av vilka orsaker igentligen? jag menar har man fått mens så är kroppen mogen?? ..eller???

Vad äsger att ett sto är moget att ha föl bara för hon går i brunst?

och jag köper inte att ett sto mognar bara för att de får föl..en 3 åring ska INTE mogna den ska leka och busa och leva livet.. det är påtvingad mognad anser jag...

Varför har vi såbråttom att ta föl på dagens hästae?? herre gud varför kan amn inte vänta tills dom iallafall är 4 och fölar som 5 åringar???

Jag tycker de borde varasom med hundar där får man inte betäcka tiken förrens på 3:e löpningen och man får man får ta max 5 kullar.

Inom hästvärlden pressar man ut så många föl som möjligt... finns ston som fått 20 föl!!!!!!!!

Att avla på ston som inte ens fått visa vad de går för är dessutom mkt fel enligt mig...
Rid in stoet tävla de och se är det nått att avla på... man akn inte bara gå på BLUP och hur hästen ser ut som 3 åring.. dne är ju långt ifrån färdig....

Jag menar.. kolla här..
Här är jorunn som 3 år.... fulare häst får man ju leta efter... att man ens har övervägt att betäcka en sån här ful häst är för mig ett under... vad det hennes extremt graciösa kopp de valde att gå på eller vad?:angel:
:crazy:

Hon var allt annat än vacker som unghäst och var verkligen INTE mogen för någe föl!

Men men åren började hon växa och bli riktigt trevlig häst.. visst honär och kommer inte bli en häst som får 9-10 på sin extreör men hon har istället mkt gång och rör sig mkt fint.

Så idag kan ajg överväga att ta ett å annat föl på henne genom årena.. ren avelsmärr blir hon inte utan får ett föl här och där=)

Man får till svar att slängut unghästen på bete och låt den växa dom är inte mogna för att hanteras.. då är dom inte heller mogna att bli föräldrar answr jag...

Mogna för att bli hanterade av människor och att få föl är ju 2 helt olika saker. En häst är ju en levande individ som lever efter sina behov och drifter och en häst har ju en drift att fortplanta sig, och om hästen hade levt i det vilda hade ett sto nästan med säkerhet blivit betäckt vid 3 års ålder. Bara för att hästen nu lever "fångad" och vi människor bestämmer när den ska betäckas så betyder det inte att det är fel!!
Och det där med att inte hantera unghästar för mycket är ju för att vi vill ha kvar känsligheten och "vildheten" i våra hästar och bara låta dom vara häst innan dom sätts i arbete.

Samma som vi anser att v i människro inte ska få barn som är bar själv.. en 14 åring ska inte bli mamma.. och av vilka orsaker igentligen? jag menar har man fått mens så är kroppen mogen?? ..eller???

Hästar är INTE människor!! (och kan därför aldrig jämföras)

Inom hästvärlden pressar man ut så många föl som möjligt... finns ston som fått 20 föl!!!!!!!!

Bara för att det finns betyder det ju inte att det är varken vanligt eller rätt. Det tror jag inte är särskildt snällt mot hästens kropp, men att ta ett föl vid 3 års ålder och att ta 20 föl på ett sto under hela livet är ju 2 helt olika saker och kan inte jämföras!

Att avla på ston som inte ens fått visa vad de går för är dessutom mkt fel enligt mig...
Rid in stoet tävla de och se är det nått att avla på... man akn inte bara gå på BLUP och hur hästen ser ut som 3 åring.. dne är ju långt ifrån färdig....

All avel är en chansning, man kan ALDRIG veta vad man får oavsett om hästen är bedömd eller obedömd, hög eller låg BLUP, vacker eller ful.
Och hästen behöver inte vara tävlad bara för att duga som avelshäst. Dom flesta har ju ett gott öga för vad som är attraktivt och inte hos en häst och behöver inte alltid någon annan som säger säger att hästen ser bra ut eller rör sig bra.

Jag är världens sämsta på att förklara saker och ting och babblar ofta på utan att folk förstår vad jag menar, så ifrågasätt gärna det jag skriver om det låter galet!

Senast ändrad:

Om hästen, stoet, hade gått i en "vild" flock med en bra sammansättning hästar så hade hon med stor sannolikhet blivit betäckt redan som 2 åring.
OM hingsten hade anset hon var "mogen" för det.

Jag känner till att på Island betäcks ibland 2 års ston.......medvetet alltså, inte för att det råkade bli så.

Själv har jag övervägt att betäcka mitt 3 års sto i år.
Hon är stor, mycket välväxt och mogen i huvudet......

Men jag beslöt mig för att vänta, mest för att det nu börjar dra ut på det och jag inte vill ha föl så sent som i , eventuellt, slutet på juli......
Då väntar jag till april-maj nästa år och betäcker istället.

Så kan jag pyssla lite med henne i senhöst och ev rida in henne till senvintern.

Det är ju inte bar ainom halvblodsavel man betäcker 3 åringar, det är väl inom de flesta andra raser ?

Att man tvekar och funderar inom just islandshästaveln vet jag inte....för att många islandshästar växer länge och inte är färdiga förrän senare än andra raser eller ??

Det måste vara väldigt individuellt......

*kl*

Måste alla islandsästar vara 140 + för att räknas som välgödda och välskötta som unghästar?

Nej men de ska ha uppnått sin förväntade mankhöjd. Det beror dels på uppfödning (tillräckligt med bra protein etc) och dels på gener hur fort det går. Vissa linjer växer klart väldigt fort, andra tar lite längre tid.

De flesta av mina har varit "färdiga" på sensommaren som tre-åringar och fått gå sista perioden med hingsten.

Med vissa undantag :D Gáski frá Hofstödum-blodet är lite långsamt ibland :cool:

Exakt det var precis det jag tänkte och det är en av anledningarna till att jag var fundersam eftersom islandshästar växer länge kanske dom inte skulle vara färdiga för avel,men jag tycker att jag har fått mkt bra svar och olika åsikter från olika personer,vilket jag tycker är toppen så fortsätt gärna att diskutera.

Nu är vi där igen och gämför vildhästen med den tama hästen vilket så klart inte går..
Ja stoet hade förmodligen vlivit betäckt med flockens hingst så fort hon brunstar typ redan som2 åring.. och hon överlever ja..MEN hon ska inte ridas och gå på tävlingr heller så hon kan se lite halvriskig ut butig och liten osv....

MEN ska man få fram hållbara tävlingshästar så nej då ska man inte ta föl utan låta stoet utvecklas klart sedan ta föl=)

Det tjatas dessutom att en islänning är senare i sin utveckling är andra raser vilket betyder att man även får ta föl senare då;)

Mogna för att få föl jag vet ston som fått föl och rär lika skarpa i sitt sinnet så det argumentet köper jag inte.. för mig är det enbart oerhört oseriös avel att avla på ston som dels inte är visade dels inte fått visa sig vad de går för..
Man avlar ju på ren chansning:crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka