Betäcka eller inte?

athena

Trådstartare
Nu börjar beslutsångesten komma krypande... igen. Förra året fattade jag beslut men ångrade mig sen - vilket jag förvisso inte ångrar nu.

Det handlar om mitt gamla sto, född 1989. Ska hon få pension? Hon går nu med sitt trettonde föl vid sidan.

Hon är en underbar mamma som levererar bra avkommor. Hon har bland annat lämnat en flerfaldig vinnare av 1,50-hoppningar och en Breedersvinnare. Hon är Elitpremierad och hennes mamma också.

Hon har varit lätt att få dräktig alla år, haft okomplicerade dräktigheter och lätt fölningar. Tar otroligt bra hand om sina föl.

Hon är fräsch i kroppen för sin ålder och håller hullet bra. Det hon har lite problem med är broskbildning på framsidan karpus, hon verkar inte ha ont när hon går men kan inte lyfta frambenen böjda utan när hon verkas måste vi lyfta framåt.

Hon är en speciell häst på många sätt. Jag önskar henne verkligen ett bra avslut på sitt liv! Hon fölade i år den 14 maj och nästa vecka kommer hon således in i 30 dagars-brunst - dags för beslut med andra ord.

Jag tänker mig att om hon blir dräktig nu så fixar hon det säkert bra. Men jag inser också att jag måste tänka mig att hon är med oss, välmående, två vintrar framöver. Då kommer hon vara närmare 23 år när nästa föl vänjs av.

Jag tycker detta är jättesvårt! Det känns fel att välja bort henne från att betäckas men det känns också fel att "suga sista musten ur henne" för det är så det känns. Hjälp!

Sv: Betäcka eller inte?

Inte alla förunnat att ha ett bra avelssto.

Ibland kan man vara hjälpt av att ta ett papper, skriv + och - och sen spalta upp allt du kommer på. Kanske ser du då klart vad det lutar åt.

+ bra gener
+ djur förökar väl sig så länge de kan?
+ välmående, då är det väl ok?

- du tänker att du utnyttjar en gammal häst
- finns det marknad för föl?
- risken om hon dör när fölis är liten eller under dräktigheten=kostnad i onödan

osv osv

Jag gjorde denna +- grejen på en kille jag var ihop med för 20 år sen, blev överhängande minus och hela situationen klarnade. :) Tycker den är ganska användbar.

/Gg

Vårt förra avelsto (halvblod) fick 18 föl, sitt sista som 23-åring. Hon pensionerades sedan och levde tills hon blev långt över trettio. Modern till henne gav oss 17 föl och fick också sitt sista när hon var 23 år och klarade det utan problem.

Ett sto i god kondition och som har haft lätta fölningar tycker jag inte det är fel att betäcka vid 21 års ålder.

Jag tycker inte att det är fel att betäcka om ditt sto. Förutom att hon är frisk så har hon ju visat att hon är den sorts sto som kan tillföra aveln något och det är ju såna vi vill ha där!

Mitt sto är 20 i år och är på seminstation nu och fungerar allt lika smidigt som tidigare kommer hon att betäckas om nästa år också.

Jag tror man får gå på magkänslan. Jag var tveksam i fjol till att betäcka mitt gamla sto (då 22 år), men vet. sa "det är klart du ska, hon är ju så fräsch!". Och jag som gärna ville ha ett föl till gjorde det, hon tog sig på första och allt var fint. Hon hade föl vid sidan och hade haft en bra dräktighet då.

Men vintern som gick har slitit hårt på henne, med facit i hand var det fel beslut, trots ett fint föl i år. Det går fort utför när det väl går utför i den åldern. :(

Jag skulle betäcka! Tar hon sig så tar hon sig och då är det menat. Frågan är om hon är lycklig nästa sommar utan föl vid sidan? Många avelsston har svårt att se hur andra ston har föl vid sidan när de själva går tomma.
Välj att betäcka med en liten hingst så får du ett mindre föl som kanske tar mindre på hennes krafter att föda upp under nästa år.

Håller med Welsh!
Vår lärare har berättat om ett gammalt sto (Flamkella känner säkert en del till..) som de beslutade att försöka ta ET på de sista åren för att bespara henne, men hon blev hemskt olycklig utan föl. Dog inte långt därefter - kanske tyckte hon att hon spelat ut sin roll när hon inte fick vara mamma mer.

Det är ju det scenariot jag är rädd för. Men det ställs då mot CBoggies scenario - att hon blir gammal och dålig, så kanske man förlorar både sto och föl för att det tar hårt på henne. Det är verkligen svårt att veta vad som är rätt beslut.

22 och 23 är är väl egenligen ingen ålder på en häst, men man ska ha i åtanke också att hon haft 13 föl och är ganska sliten.

Ja, det är svårt. Det kanske inte finns något helt "rätt beslut".
Om hon vill en sak men kroppen inte orkar med så kan det ju bli så att det tyvärr blir fel hur du än gör - betäcker du inte blir hon olycklig, betäcker du så tar det för hårt på henne.
Jag tror du känner ditt sto bäst i detta läget!

Det är ju det scenariot jag är rädd för. Men det ställs då mot CBoggies scenario - att hon blir gammal och dålig, så kanske man förlorar både sto och föl för att det tar hårt på henne. Det är verkligen svårt att veta vad som är rätt beslut.

22 och 23 är är väl egenligen ingen ålder på en häst, men man ska ha i åtanke också att hon haft 13 föl och är ganska sliten.

Tänk på att det fortfarande finns hästar som tävlar de allra högsta klasserna när de är 20+. Stand By Me för att ta ett exempel och For The Moment gick OS som 21 åring i hoppning och tog sig till final

Javisst, men det är inte jämförbart. En häst som du tränar och tävlar kan du ju vilken dag som helst bara konstatera: Nu går det inte längre. Betäcker du ett sto i juni 2010 så innebär det att hon måste hålla sig fräsch till jan-feb 2012! Man måste planera långt in i framtiden vilket gör det så mycket svårare.

Sen tror jag att en häst som tävlats har en bättre konstitution än ett sto som gått som fölmärr hela sitt liv (generellt sett). Träning är ju uppbyggande och gör att kroppen fysiskt klarar påfrestning bättre. En livmoder som burit fram 13 föl vet man heller inte hur hållbar den är.

Det är helt klart rätt, jag menade bara att OM hon haft det lätt tidigare så borde inte hennes ålder vara ett hinder nu.

Jag vet ju nu hur det är att bära fram ett barn och för mig var det inte lätt :crazy: Liksom min gamle tävlinsghäst hade både hon och jag väldigt jobbiga graviditeter/dräktighet. Henne skulle jag inte på en miljon betäcka igen ÄVEN om hennes avkomma är skitfin och hon själv är super.

Kan du inte UL livmoder och få en status på henne hur det ser ut? Jag vet att man gör det på människor men jag vet inte om man gör det direkt på ston för undersökningssyfte om de är friska för övrigt

Jag vet ju vad stoet lämnat så om hon verkar ok så kör på ;)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 495
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 638
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka