Betäcka eller inte? i såfall vilken hingst??

ikaika

Trådstartare
Vet inte om jag ska betäcka mitt sto eller inte det är ett 4årigt holsteinersto e: Landmann(landel-cordelabryere) u:B-adana(athletz-frivol**). Hon är precis inriden och vet nu inte om jag ska betäcka henne eller om hon då blir för efter i utbildningen.:confused:

Känner att jag gärna vill ha ett föl för e såå fin!!!:love:

hon är mycket lätt i typen och har ok skritt bra trav och galopp ca 165 i mkh. hon har mycket egen vilja och är väldigt försiktig men ändå lugn och samarbetsvillig.....

så om jag ska betäcka vilken hingst???

Här finns lite bilder på henne kanske lättare då!:bump:
http://pici.se/298947

Sv: Betäcka eller inte? i såfall vilken hingst??

Hoppar hon lika bra som det upplevs på bilderna? Ser jättefin ut!

Det du ska fråga dig vid en eventuell betäckning är om du har tiden samt ekonomin för att föda upp ett föl, samt att det alltid är en risk för stoet vid förlossning mm. Sen så kommer ju stoet hamna efter i sin utbildning, men oandrasidan så får hon ju gå som fölsto om du tänkt visa henne i årgångstävlingar. Det är väl mer om du själv känner att du vill avstå från ridning och utbildning under mammaperioden.

Det är ju bra, friska ston som man helst vill ha i aveln så känner du att du har rätta förutsättningarna för ett föl samt att du kan vänta med utbildningen så är det såklart du kan fundera närmare på betäckning. Kanske bättre att passa på nu än mitt i tävlingskarriären om det är det du ska ha henne till, om du inte vill vänta många år då hon kanske ska börja trappa ner.

Lycka till!

Hästen är ju ung, ingen brådska att ta föl redan tycker jag.

Jag utbildar hellre hästen först och tar föl sedan.

/M

Jag lät betäcka min 4-åring och är väldigt nöjd över resultatet. (Inte bara själva fölungen !). Vi har inte haft ambitioner att starta årgångstävlingar så att hon kom efter i utbildningen har inte bekymrat. Däremot tycker jag att hon har mognat otroligt i huvudet.

Jag betäckte ffa för att se om hon fungerade som avelssto (fertil, bra mamma osv) sen för att det *kan* vara så att hon lättare blir dräktig osv när hon blir äldre om hon haft föl som ung.

Fast så mycket efter behöver hon ju inte bli?
Det går väl utmärkt att rida och utbilda henne vidare under dräktigheten och sen när fölet är fött?

Om jag minns rätt så får man INTE årsbonus på ston som betäcks som 4 åringar utan enbart på dom som betäcks som 3åringar och därmed fölar som 4 åring.
Dom får starta med hästarna som är ett år yngre i 4års kvalitén samt 4-6 års championaten.
Där dock inte 100% säker.

Oj hade missat era svar förstår inte riktigt hur detta med trådar fungerar..... Tack för tipsen får nog tänka lite!!

Hoppar hon lika bra som det upplevs på bilderna? Ser jättefin ut!

Det du ska fråga dig vid en eventuell betäckning är om du har tiden samt ekonomin för att föda upp ett föl, samt att det alltid är en risk för stoet vid förlossning mm. Sen så kommer ju stoet hamna efter i sin utbildning, men oandrasidan så får hon ju gå som fölsto om du tänkt visa henne i årgångstävlingar. Det är väl mer om du själv känner att du vill avstå från ridning och utbildning under mammaperioden.

Det är ju bra, friska ston som man helst vill ha i aveln så känner du att du har rätta förutsättningarna för ett föl samt att du kan vänta med utbildningen så är det såklart du kan fundera närmare på betäckning. Kanske bättre att passa på nu än mitt i tävlingskarriären om det är det du ska ha henne till, om du inte vill vänta många år då hon kanske ska börja trappa ner.

Lycka till!

Ja hon hoppar lika fint! me hon är ju ung och ibland bättre och iblan lite spänd!

Annars tack för svaret vet inte om jag kan vänta.... hur är det med årgångs tävlingarna får hon gå som fölsto även om hon får föl som 5åring???

Breeders kan hon gå bland de ett år yngre hästarna i 5 och 6-års championatet. Falstebo ger bara dispens ett år, dvs hon kan gå bland 5-åringarna det året hon själv är 6 år. Året därpå när hon är 7-år måste hon gå bland 7-åringarna.

Vad fin hon är för det första!,lite smal kanske men hon var otroligt fin ändå!:laugh:
Jag skulle också vilja betäcka henne för jag kan nästa garantera att fölet kommer bli jätte fint men då ska man ju hitta en passande hingst och jag skulle föreslå en vacker hingst med mycket fina gångarter och bra stam och ta inte första bästa utan kolla runt på jätte många innan du bestämmer dig.:laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 376
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 235
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka