Betäcka eksemsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sputte
  • Startdatum Startdatum
S

sputte

Många anser ju att det är okej att betäcka ston med eksem om stoet är importerat...

Vad tycker ni? Motivera...

Sv: Betäcka eksemsto?

Både ja och nej.

Jag menar, tänk dom ston som varit länge i svergie som inte utvecklat exem förrän sent och redan har fått flera avkommor och som kanske till och med visat sig få fram bra avkommmor.
Då kan jag i vissa fall tycka det är ok.

Fast sen å andra sidan så tycker jag inte att det är det.
Varför avla fram mer exem hästar än dom som får det i alla fall?

Många exem hästar lider ju väldigt under vår, sommar, sensommar och höst. Varför utsätta sig för risken att få ett föl med en sjukdom som ger sådant lidande? (för hästen menar jag)

Jag anser inte heller att man ska avla på spatt hästar då det tvistas mycket om ärftlighet bland detta.

Detta är mitt snabba lite ogenomtänkta svar...

/

Ann-Sofie

Ingen betäckning på eksemston, oavsett om de är importerad eller inte. Eksem är eksem i mina ögon, sen var den kommer ifrån och vem som ger den är oaväsentligt. Den är dessutom lynnig, för även om fölet inte får eksem kan den lämna dispositionen vidare till nästa avkomma om det tex är ett sto.

Kikar man bland saluannonser tycker uppenbarligen vissa att det är ok att betäcka ett eksemsto... Ledsamt tycker jag. :(

Jag håller med Boj, eksem är eksem. Ingen avel på eksemston.

Vala skrev:
Både ja och nej.

Jag menar, tänk dom ston som varit länge i svergie som inte utvecklat exem förrän sent och redan har fått flera avkommor och som kanske till och med visat sig få fram bra avkommmor.
Då kan jag i vissa fall tycka det är ok.

Fast sen å andra sidan så tycker jag inte att det är det.
Varför avla fram mer exem hästar än dom som får det i alla fall?

Många exem hästar lider ju väldigt under vår, sommar, sensommar och höst. Varför utsätta sig för risken att få ett föl med en sjukdom som ger sådant lidande? (för hästen menar jag)

Jag anser inte heller att man ska avla på spatt hästar då det tvistas mycket om ärftlighet bland detta.

Detta är mitt snabba lite ogenomtänkta svar...

/

Ann-Sofie

Det är lika stor risk att få ett eksem på ett importerat sto som ännu inte utvecklat eksem som på ett som redan fått eksem. Jag hade känt mig säkrare att avla på ett sto som har eksem, fått flera avkommor och ingen med eksem och varit i Sverige många år innan eksemet kom än att avla på ett icke-eksemsto som har varit i Sverige mindre än 4-5 år och som kanske bara fått någon eller ingen avkomma.

Däremot vill jag inte avla på ston som får eksem efter kort tid i Sverige, oavsett vad de ger för avkommor.

Spatt ÄR ÄRFTLIGT! Det stod att den isländska undersökningen visat det. Tror det var i Ridsport. Jag har aldrig avlat på något med spatt och kommer inte att göra heller, lika lite som jag tänker avla på dåligt lynne!

Anette

Vad jag menade var i stort sett exakt det du skrev.
Bara det att jag är fruktansvärt dålig på att uttrycka mig korrekt.

Hade jag själv haft ett sto som bara efter ett fåtal år i sverige hade fått exem så hade jag inte avlat på henne.

hade jag däremot haft ett sto som varit här länge och hade fått många avkommor som man kan titta på utan exem så hade jag kanske kunnat tänka mig betäcka. Är dock väldigt restrektiv mot detta med att avla på exem hästar.
Tur min flicka är svensk född utan exem. =)

Ok då är det äntligen avklarat med spatten då. Hade aldrig avlat på en spatt häst. Har sett för många hästar med spatt för att utsätta någon för risken för denna hemska sjukdom på ärftlig väg.
Nä visst ska man inte avla på dåligt lynne.
Det är ingen klok idé.
Nu vet jag att i en annan debatt här på forumet har det på något sätt framkommit att mitt sto skulle ha detta.
Vilket är felaktigt, då jag anser att fel lynne är en häst som inte lyssnar på människan, som attackerar, är farlig osv. Detta är inte mitt sto...

/

Ann-Sofie

Min förra häst hade exem. Blev tvungen att ta bort honom pga. spatt :cry:

Om mitt sto som jag äger nu skulle utveckla exem skulle jag inte betäcka henne. Hon är svensk född men vad jag kan förstå så är det inte någon garanti för att exem inte ska uppstå?!?

Jag tycker inte det är "rättvist" mot en ny individ (föl) att sättas till världen med ärftlighet av exem. Det finns så mycket annat den lilla kan drabbas av i livet så varför starta med bekymmer? :eek:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka