Betäcka eget sto vs. köpa föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solenbakommolnet
  • Startdatum Startdatum
S

solenbakommolnet

Om ni fick välja vad skulle ni göra då? Betäcka erat eget sto eller köpa ett avvant föl?

Betäcka stoet för att behålla fölet alltså inte sälja.

Varför :confused:

Det beror på vad jag har för sto, är det något som "bör avlas på" så hade jag betäckt mitt, har inte stoet i avel att göra så hade jag köpt en unghäst.

Jag är kluven. Jag HAR ju tagit föl själv 2ggr. Den första var det meningen att jag skulle sälja när han var 6 år, men var tvungen att avlivas pga fraktur vid 5½. Han blev för övrigt precis så som jag tänkt mig att han skulle bli!! En underbar ponny, maxad och med supertemperament och bra hoppförmåga.

Den andra tänkte jag ha själv, men när det strulade privat så la jag ut annons, och när en supergullig tjej intresserade sig så sålde jag, även om det nu löste sig privat. Skönt i efterhand ändå, för hästen har det jättebra och jag har inte tid med häst just nu, och pengarna behövs till annat.

Funderar på att betäcka samma sto igen med liknande hingst som förra fölet, å andra sidan känner jag att när jag väl vill ha häst igen så vill jag komma igång att träna och tävla, och tar jag föl tar det ju låååång tid innan man kommer igång. Så kanske en 2-3 åring istället (köpa alltså).

Grejen att jag ens funderar på att göra fölet själv är att hon nu har 3 avkommor och den jag "gjorde" blev också precis vad jag tänkt mig (fast fel kön, hade helst velat ha ett sto), och de andra avkommorna är också fina och trevliga, duktiga tävlingshästar. Att ta ett oprövat sto skulle jag inte göra!

Det är ju just det, mitt sto är hur fin som helst plus att hon har fin stam. Vill ha en häst till från början = fölis men kan inte bestämma mig.

Försöker väga det ena mot det andra men hur lätt är det?

Var i samma situation som dig för 2år sedan.

Det är ingen prisskillnad för det mesta. Vågar inte räkna ut vad min numera åring har kostat :crazy:

- Köper du ett föl kan du välja bland en MASSA föl! Du vet vad du får för pengarna!

-Föder man upp själv så får man ta det man får(grisen i säcken) dessutom utsätter man stoet för en risk. Det händer ju ibland att det går illa :crazy:

+ Du får det härliga med att vara med precis från timme noll :love:

+ Du vet hur stoet utfodrats under dräktigheten osv.... Man kan försöka göra allt så bra som möjligt.

Jag valde att ta föl på mitt sto och hade tur. Avkomman är över alla förväntningar! Ångrar mig inte.

Jag valde att betäcka mitt sto. Hon fick ett hingstföl som nu är 9 veckor. :)

Hade det ej blivit något föl(om hon kastat el fölet dött tex) var mina planer att köpa ett föl f. 04 till hösten/vintern.

I så fall skulle i alla fall jag betäcka mitt eget sto. Dels som någon skrev, att få vara med från början dvs redan vid betäckningen. Att välja hingst som man tror kan passa ens sto är jättekul! Att åka runt och titta på aktuella hingstar och deras avkommor, planera, ändra sig ungefär 100 gånger osv. :D

Sen kan det ju vara kul att ha något från sitt eget sto :love: men självklart innebär det en risk även om den inte är speciellt stor.

Jag har valt att betäcka själv då jag vill ha ett föl att just detta sto. Jag skulle inte köpa ett avvant föl utan hellre en unghäst, 2-3 år, ska jag stå med kostnaden för en unghäst i 3 år så vill jag vara med från dag 1 och planera hingst och se hela dräktigheten.

Första förutsättningen är ju kvalitetn på stoet, ditt sto är ju bra.
Andra är vad fölet ska användas till?
Inte bara behålla utan ska det vara en promenadhäst eller tävlingshäst, avels eller rid/körhäst?
Har man specifika krav på avkomman är det nog bättre att köpa ett föl som fyller kraven. Kön går ju t ex inte att välja om man inte köper ett färdigt föl.
Sedan är det ju den biten med vad du använder stoet till idag? Om du rider och tävlar t ex kommer det ju att bli ett avbräck på ganska lång tid under slutet av dräktigheten och medans fölet är litet. Plus att det finns risker med fölningar. Det ju inte så ofta något går fel men när det gör det brukar det vara allvarligt.
En bit till är ju om stoet blir dräktigt finns ju en del här på Buke som inte vill någor heller än få sina ston dräktiga men har misslyckats ett par år nu och haft stora kostnader men inget föl.

Om jag haft utrymme, ett högkvalitativt sto som jag trodde skulle berika aveln av lämplig ras samt råd hade jag betäckt själv. Annars köpt.

Beror helt på kvaliten på stoet. Jag menar att betäcka föda upp ett föl kostar lika mycket som ett färdigt föl.
Väljer man färdigt föl slipper man alla risker...
Kan även välja tom färg.
Har själv stått i den sisten att jag hade ett sto som var väldigt trevligt, personlig, bra att hantera och rida osv...
Men inte hade stam och extriör för att avla på.
Valde då att istället köpa ett "färdigt"föl något jag ej ångrat.
Vårat andra sto däremot har bra stam A-prem och flerfaldigt guldbelönad(sämsta resultat är en gång 38 och en gång 39 poäng. Annars 40 och högre)Hon är även belönad med SUCH.
Henne tar jag däremot föl efter.
Jag tror att "misstaget" många gör är att bara kika på kvaliten hos hingsten, är det en bra hingst tror man att avkomman skall bli bra. Man glömmer att man även måste kika på stoet om man vill ha fram bra korrekta avkommor.
mvh Elshacera.
p.s OBS!Glöm inte tempramentet på stona. Har många gånger varit med om att man betäcker ett sto med "tjurigt"humör för att man tror avkomman skall bli bättre. Dessvärre är det som så att stoet präglar fölet. :bump:

Missade detta inlägg från dig.
Vill inte vara elak men du skriver att hon är hur fin som helst. OBS!EJ KRITIK ELLER PÅHOPP undrar vad du grundar detta på? Jag menar är hon visad eller är det vad du själv tycker...
Att jag frågar är för att man lätt blir "hemmablind". Tänker på det stoet jag valde bort att avla på som jag skrev i tidigare inlägg trevlig, bra att rida och hantera på alla sätt. hade kändis i släkten(interntionellt känd halvsyster) osv..
Hade säkerligen avlat på henne om jag bara sett mig "hemmablind"på hennes tillgångar...
Men ibland måste man öppna ögonen och se bort från sin "älskling" och även se hennes brister...
Är det däremot som så att ditt sto är visad eller på annat sätt "bedömd" av utomstående opartisk person och hon är bra..
Då skulle jag ta föl, däremot skall man vara medveten om de risker som finns...
I vår omgivning har iår fötts 3föl som klarat sig.
3 har avlidit innan födsel(stoet kastat)" 2har fötts fram men sedan dött.
Mycket talar för men också emot och valet är inte alla gånger lätt.
Mvh Elshacera :bump:

Jag köpte mitt sto med syfte att avla på henne. I år betäcktes hon men blev inte dräktig, men vi gör ett nytt försök nästa år!

Om hon får ett hingstföl kommer jag antagligen att sälja det, men får hon någon gång att stoföl kommer jag att behålla det eftersom jag vill att min nästa häst är en dotter till mitt sto, och min nästnästa häst en dotterdotter osv :)

Jag valde att betäcka mitt sto då hon visat sig vara både hållbar och presterat bra genom åren på tävlingar och har därtill en trevlig exteriör samt bra stam. Fölet blev allt jag vågat drömma om och lite till, en riktig liten prinsessa.

Hade hon ej blivit dräktig hade jag nog köpt en 2-åring om ngt år.

jag har betackt egna ston, salt avkommorna och kopt nya hastar for tavling :D som nagon sa, man vet lattare vad man far om man koper en hast istallet for att foda upp den sjalv :p

Gjorde samma sak...

nä skämt å sido. jag har ett fint sto som jag betäckte och hade hoppats på ett stoföl som jag isåfall skulle ha behållt för att kunna betäcka med min hingst för det hade blivit en vågad kombination. nu blev det "tyvärr" en hingst och två st har jag ingen användning för så därför är han såld så gott som. nya matte skall bara klämma ut sin bäbis först och se att den är frisk.
därför letar jag nu efter ett sto som kan passa hingsten. blir det ett föl så blir det, men helst vill jag ha en vuxen att kunna betäcka med en gång. men materialet i sverige är inte direkt utav överflöd så man får strunta i hästens ålder när man väl hittar stoet som har "DET". :love:
mitt nuvarande avelssto köpte jag när hon var 9 månader.

Jag letade i nästan 1,5 år innan jag "hittade" den rätta :D
..så nu är det bara att vänta o se om det var rätt val...april 2005...Here we come :rofl: :rofl:

jag mmåste bara förtydliga mig ser jag. mitt sto betäcktes med hingst A och det blev ett hingstföl, hade det blivit ett stoföl så hade hon betäckts med hingst B som jag äger, hon hade alltså inte betäckts med hingst A igen och därigenom bli en vågad kombination. det var absolut inte så jag menade!! :o :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka